Yoghurt naturell
Biola (den "rene" uten noe dilldall)
Egg (helst økologiske, om jeg har dårlig råd kjøper jeg vanlige burhøns-egg...)
Melk
Bær
(alt over er til smoothie)
Kjøttdeig
Kyllingfilet
Tomat
Paprika
Smør
I kjøleskapet har jeg stort sett alltid:
[font=Comic Sans MS][/font]
Sennep, tacosaus, egg, smør, skinke/kalkunskinke/spekeskinke, jarlsberg, cottage cheese, knuste linfrø og solsikkefrø, melk, tran, paprika, løk, brokkoli.
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg forsøkte å lime in en tabell med alle mine basisvarer, men tabeller liker ikke denne editoren desverre. Uansett, jeg har laget meg et worddokument hvor jeg samler alle erfaringer fra kostomleggingen. Alt fra 'handlelister'/basisvarer til opskrifter og andre tips.
Olivenolje
et visst utvalg av krydder
spaghetti og basmatiris (enkle og sunne supplementer til ungene når det kokes riktig : )
ost
egg
fløte
seter-rømme
frosne bær
smør
rent kjøtt for minst 1 døgns forbruk
broccoli eller blomkål
taco-ingredienser utenom kjøttdeig
melk og brød til sønnen i huset
skinkepålegg og suppe til datteren i huset
Fløte, smør, egg, masse grønnsaker; brokkoli, blomkål, salater, ruccola, agurk, vårløk, selleri, paprika, løk. Røkelaks, oster, kyllingkjøtt (kokt/stekt til salater) kyllingfilet, krydderpastaer, pesto, dressinger, kokosmelk, rømme, creme fraishe, kesam, sitronsaft, majones, div pålegg (alltid salami, prosciutto) bacon, ingefær
[font=Verdana][/font]
Og dette er bare det som er der alltid !!
[font=Verdana][/font]
Forskjellige oljer, tomater, avocado, sitroner, fersk hvitløk og masse krydder står utenfor kjøleskapet.
Yoplait 0,1%, rømme, fløte, smør, egg, ost i forskjellige varianter, ansjosfileet, sardiner i olje/tomat, makrell i tomat, oliven, (tuber);kaviar, majones, magerost, også har jeg middagsrester:D , bacon, baconbiter, røkelaks, gravlaks...det hender det er tomt for gravlaks..., seronaskinke(snart tomt-da blir det spekeskinke),div oljer, sitronsaft (nødløsning),brokkoli, tomat, blomkål, tomat, paprika, slangeagurk, squash, sopp, stangselleri,salat, mørk sjokolade 70% til å rive, parmesan, div småplukk....
eller nesten alltid da....
Mye av dette kunne stå i boden...og det gjør nok det og, men har alltid et lager av hermetisk fisk...makrell, ansjos der og henter når det er tomt i kjøleskap...
Melkeprodukter: Sans Vaniljeyoghurt 1-liters, cottage cheese, lett gulost, kesam, lett-rømme, smør, revet ost, Yo'plait 0,1 %, Yo'plait, feitsmøreost Tine krydder og/eller Taffel tomatost, lettmelk, laktoseredusert lettmelk. Noen ganger eller mange ganger eller egentlig for mange ganger har jeg vaniljekesam :p .
[color=teal][/color] Pålegg: makrell i tomat, lettsyltetøy Heistad, leverpostei, kalkunskinkereker, majones, sur agurk, rødbeter, div pålegg.
[color=teal][/color] Smak: ketchup, sennep, tacosaus (hot salsa) og forskj.sauser: soyasaus, worchestershiresaus, sitronsaft, østerssaus, lønnesirup, rosenvann (fra innvandrerbutikk), krydderpastaer, pesto m.m.
[color=teal][/color] Egg
[color=teal][/color] Grønnsaker: paprika, løk, rødløk, salat, ruccola, soltørkede tomater i olje, sorte oliven i skiver, hvitløk, tomater, bananer (de holder seg halvgrønne og med lav GI lenge...) Ofte: stangselleri, vårløk eller purre, avocado, lime, blomkål m.m.
[color=teal][/color] Møllers omega-3, solhatt, hostesaft.
[color=teal][/color] Jeg har lite kjøleskap og skal ha nytt!!! Det er fullt og kaos der bestandig. Skal kjøpe et sånnt kjøleskap som minner om dem fra 50-60 - tallet som er vaniljefarget (passer til kjøkkenet) og med runde, deilige former. Det er høyt og har mye mer plass enn mitt nåværende som er et lite kombiskap. Da skal jeg ha en hylle for melkeprodukter, en for pålegg osv. osv. Og så ønsker jeg meg et gammeldags spiskammers eller kanskje et kjølerom hvor alle mulige ingredienser står på rekke og rad - og selvfølgelig sortert etter tema :p .
Har dere smøret i kjøleskapet? Blir det ikke knallhardt da?? Jeg har mitt i brødskuffen, spiser det jo opp så fort uansett.
I mitt kjøkken er det alltid:
-brød til vesla (svært grovt)
-smør
-rug sprø og fiberrik
-makrell i tomat
-fløte
-ost
-forskjellige grønnsaker og frukt
-frosne bær av alle slag
-frossen brokkoli
-skinke
Uff dette blir for mye å skrive så jeg stopper her. Det er iallefall MYE mer.
Mykt meierismør i bordpakning i matskapet og meierismør i papir i kjøleskapet til steking. Det er lettere å svosje av en bit med brødkniven av det harde fra kjøleskapet, synes jeg. Og så liker jeg ikke grøftegraving i smøresmøret :p
Ja jeg mente bordpakken med smør. :D
Jeg har stekesmøret i kjøleskapet altså, for det skal jo bare skjæres av uansett.
Hardt smør på rug sprø er totalt umulig hehe.
Det hender at jeg har glemt at det er nesten tomt i bordpakningen.... da MÅ jeg ta det fra kjøleskapet. Men som Marianne sa her. Ostehøvel, tynn skive = perfekt for knekkebrød !
:)
Egg
Smør
Ost
Skinkepålegg eller hamburgerrygg
Eggepannekaker eller Rolls
Rømme
Creme Fraiche
Majones
Løk
Salat eller kinakål
Agurk
Paprika
Blomkål og/ eller brokkoli
Kryddersild på glass
Poteter
Sennep
Ketchup
Syltet agurk
Syltet rødbeter
Tyttebærsyltetøy
Jordbærsyltetøy Må jo alltid ha litt til "vanlige folk" også!:o
Kjæresten til datteren utbrøt da han var på kjøkkenet vårt første gang: "Wow! Dere har jo FULLT kjøleskap!" Det er faktisk så fullt at det er et problem å vite hva som er der til enhver tid. Og jeg ANER ikke hva jeg alltid har der.. tror jeg.
Smør, fløte, cottage cheese, norvegia, salami, skinke, leverpostei, makrell i tomat, sardiner i ymse varianter, Svolværpostei, rømme, helmelk (til en god engelsk tekopp per dag), diverse salatblader, rødløk, vanlig løk, paprika (helst rød, men flere farger ved behov), agurk, blomkål, brokkoli, rekesalat, salami, brus (lettvariant og vanlig, til andre i huset), farris, diverse salatdressinger, crème fraîche, flere sorter sennep, tacosauser, majones - mills og helman's - sitronsaft, og så selvsagt juicer og melk tilde andre. Og enda er det sikkert mye mer jeg ikke har kommet på.
Smør
egg
rømme
fløte
melk,til gutta.
tran
ost,både hvit og brun.Holder meg til den hvite selv.
leverpostei
salami
agurk
paprika
hjertesalat,fikk helt dilla på denne for en ukes tid siden.
purre
brokkoli
kyllingfilet
bacon
kjøttdeig
udo's,men fordrar ikke smaken:o
Sylteagurk,ok,så smaker jeg det i blant...
rød beter,elsker det!Men hvordan er karbo innholdet der egentlig?Kunne spist et halvt glass om dagen...
ketchup,til alle:o
dressing
sitron og lime.
Ja,da var det vel ikke noe mer som er fast inventar i kjøleskapet..Handler ofte noe yoghurt til poden,og frukt og slikt ligger stortsett på benken:p Men fryseren snakker vi ikke om,for den er så full at jeg ikke vet hva som er der,masse kjøtt og laks hvertfall:cool:
Som turnusfattig student, så er det aldri noe som ALLTID er i kjøleskapet mitt. Bortsett fra Biola, som kjæresten min kjøper, og glemmer å drikke, og så fort han oppdager at den har gått ut på dato kjøper han en ny som han glemmer å drikke, og så videre i all evighet:rolleyes:
Men tran er jo stort sett fast invetar. OG dijon sennep.
Men ting jeg helst vil ha i kjøleskapet hele tiden er:
*egg
*hvitost/andre oster/cc
*tunfisk
*røykelaks
*rømme/fløte
*brokkoli
*blomkål
*salatgrønnsaker
*squash/agurk/aubergine
Og i frysern:
*laksekoteletter/annen fisk
*spinat
(*potetbåter til sambo, ellers blir det sutring:p)
Fløte
Rømme
Ost (fler forskjellige, noen til å rive og ha oppi "alt mulig", andre til å maule)
Egg
Kokt skinke
Makrell i tomat
Spekepølser
Cherrytomater
Paprika
Sopp
Ketchup uten sukker
Diverse tilsetninger, tabasco, fond (buljong) på flaske osv
Smør
CC innimellom (skal prøve å lage disse berømmelige oe-lappene i helgen)
i frysern:
Kyllingfillet
Kyllingvinger
Kjøttdeig
Bacon
Svinefillet
Oksefillet (hvis vi har god råd)
Jeg har alltid kalkun, laks, torsk og steinbit (pluss litt bær) i fryseren.
Jeg har alltid sardiner, ost, "ren" biola, rent kyllingkjøtt, rapsolje, lime, sitron og masse egg i kjøleskapet.
Utpå et kaldt rom har jeg brokkoli, blomkål, agurk, paprika, løk, selleri, vårløk, purreløk, diverse salater oa. grønnsaker til enhver tid.
I hyllen har jeg et hav av krydder og urter, samt min 72% boks kakao.
Glemte spinat...noe jeg ALLTID har i fryseren og som jeg bruker til mange ovnsretter.
Og ørret...jeg har alltid røkt ørret i kjøleskapet...har et stort kjøleskap så det er nok enda mer jeg har glemt.
Handler hver dag og bruker vanvittig mye tid og penger på mat.
Men det er jo det vi lever av.
Elsker å lage mat.
Creme Fraiche (ikke alltid)
Egg
Masse forskjellige påleggspølser (fåre, salami, pepperoni, morr osv)
Chorizo-paprika pølse fra Lidl (kjempegooo)
Bacon
Kjøttdeig
Smør
Cherrytomater
Paprika
Sopp
is-salat
blomkål
brokkoli
Løk
Sjalottlauk
hvitløk
2 stk. 1/2 liters flasker med vann
Stor porsjon ferdigkokt bernaise-saus "essens" (sjalottlauk, hvitvin, pepperkorn, hvitvinseddik) som er ferdig kokt inn og hellt i Tupperware. Gjør det enkelt å lage bernaise-saus i en fei.
Som tiden flyr, og man blir sikrere på hva man holder på med.
Nå har jeg alltid:
Creme-fraish eller seter-rømme
fløte
Ekte smør
Sukkerfritt syltetøy
sukkererter
cherry-tomater
en god olje (gjerne raps)
Sursild eller andre små proteinkilder som holder seg lenge
(tiltenkt "tapaz"-måltider)
Egg
Ost
I tillegg i fryseren:
Kjøtt, fisk og kylling
Wok-grønnsaker
Skivet purre
Baconterninger
Hjemmelagede sauser i plast-bokser
I kjøleskapet mitt:
Sæterrømme
CC
CF
Ost norvegia/jarlsberg
Fetaost
Spekepølse
Egg
Melk
majones
4-5 glass syltetøy.. sambo sine...
Fryseren:
kylling
oksekjøtt
bær
Røkte kjøttpølser
Fisk - sei,torsk el breiflabb
Frosne grønnsaker evt wok grønnsaker
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.