< Tilbake til oversikten

En liten start på ketolyse

zee sa for siden:

Hei

jeg er veldig ny her, er stadig innom og leser litt men har ikke helt kommet inn i det. Har lest boka, men har fortsatt endel spm.
Den ukesmenyen som står der, er det lurt å begynne med den? har ikke så veldig lyst på brøderstatningen som står der, kan jeg da feks spise egg og bacon til frokost hver dag?
på forumet her er det også mye fokus på å få i seg nok fett, men føler ikke det kommer fram på samme måte i ukesmenyen i boka? kan være jeg tar helt feil...
Noen som har en enkel oversikt over hva de spiser hver dag?

dette spiste jeg feks til frokost i dag:

90 gr bacon
2ss crem fraiche
130 gr sopp
70 gr brokkoli
2 egg
stekt med 70 gr margarin.

hvordan ser det ut?

scartz sa for siden:

Ukesmeny er jo greit for å få ideer, men har du annet bra du vil spise, så gjør du det! :) Er jo viktig å spise fett, fordi når du kommer i ketose bruker jo kroppen fettet som energi. Men mener at om du steker alt i olje/smør og bruker flittig rømme/ost/fløte/majones ol. så er nok ikke det noe problem! Jeg personlig elsker kryddersmør og bruker det til omtrent alt :D

Syntes maten din så bra ut jeg :)

zee sa for siden:

takk for svar... til lunsj spiste jeg:

ca 70 gr svinestek (rester fra middagen i går)
stekt i ca 40 gr margarin
70 gr sopp
1 egg
40 gr creme fraiche

nå skal mannen ut å kjøpe snop til seg selv... ba han kjøpe bacon crisp... den lille brune/grå posen... vet ikke om det er så bra, men er vel bedre enn snop...

Kreta sa for siden:

Hei, menyen din ser fin ut den, men jeg hadde byttet ut margarin med meierismør...det er visst bedre :)

scartz sa for siden:

Og kanskje litt mer grønt? :) Jeg spiser bacongull og det fungerer fint for meg! :) Sist jeg gikk på ketolyse spiste jeg aaaaltfor mye av det, men gikk fortsatt ned. Nå skal jeg bare unne meg det i helgene :D

zee sa for siden:

i dag har jeg fått handlet inn masse bra karbosnill mat:) gleder meg til å fortsette...

kjøpte også to Anthon Berg sukkerfri sjokolade, smakte kjempegodt:D har desverre fått i meg ca 10 karb for mye i dag, men men

kirrino sa for siden:

Fortsetter litt med spørsmålene jeg... siden jeg også er helt ny og uvitende!:D
Det anbefales ca 15-20 karber hver dag. Må man holde seg under 20 karber for å holde seg i ketose? Eller er det individuelt?

Gracella sa for siden:

Det er individuelt (har jeg lest her inne og tildels erfart selv).
Du kan være i ketose selv ved rundt 40g karber om dagen, muligens mer også... er litt dårlig på å huske tall.

Noen opplever at vekta går nedover når de øker inntaket av karber til f.eks litt over 20g om dagen, andre opplever at vekta stagnerer hvis de spiser mer enn 20g om dagen...

kirrino sa for siden:

og den eneste måten å sjekke om man er i ketose er ved å bruke ketodiabur- sticks, ikke sant?

Gracella sa for siden:

Ketostixs indikerer at du har ketoner i urinen.
Det kan du ha uten å være i ketose...
Ta og søk litt på emmnet her inne så får du vite mer :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.