Har tenkt å begynne med ketolysekur, har lest boken idag, og har bestilt nettkurs.
Men er litt forvirret foreløpig.
Jeg har litt problemer med å tenke ja til fett, det med nei-mat sitter godt forankret i ryggmargen.
Når det gjelder mengde: må jeg bare passe på at karbohydratene ikke blir for mange, ellers er det det samme hvor mange egg jeg spiser, eller hvor mye bacon ol ? Må jeg veie salatbladene/grønnsakene for å regne ut karbohydratene?
Og hvordan vet jeg om det er nok fett?
Dette her blir jo omvendt av alt jeg er vant til, ellers er det jo salaten jeg ikke trenger å veie...
Kan jeg småspise f.eks cottage cheese så mye jeg vil, eller ridderost? Tror jeg kan døyve en del sug om kvelden med ost istedet for søtt, hvis det er lov.
Og en annen ting: På nettbutikken kan jeg bestille medlemsskap på forum for noen hundre kroner. Er det et annet forum enn dette ? Her fikk jeg jo bli med uten å betale?
Det ble litt mye på en gang, men håper det går bedre etterhvert.
Hei og velkommen
Jeg er ganske fersk selv , men skal prøve å svare deg :)
De 15g karbo du skal ha i løpet av dagens skal for det meste komme fra grønnsaker, dvs du må veie og måle for å vite hvor mye du får i deg
Egg kan du spise men det er karbo i egg også
Ost på kvelden er helt ok, velg en fet variant
Det med fett venner du deg fort til, når du ser at vekta går ned selv om du spiser mye fett.
Det fettet jeg spiser er: Bacon, steker alt jeg skal steke i meierismør, fløte i eggerøra, seterrømme på salaten, røket laks, olje og fet ost.
Forumet på www.ketolyse.no er mye det samme som her, men det er jo kun ketolyse der inne, her er det jo mange forskjellige lavkarbodietter. Dr. Torkil er der inne og svarer hyppig på spørsmål osv.
Råder deg til å lese boka nøye og følge "ren" kur de første ukene så du kommer godt inn i det, dvs ikke hiv på med sukkerfri sjokolade, brøderstatning o.l med en gang. Og bruk dette forumet for alt det er verdt, det er gull å ha folk i samme situasjon å "snakke" med.
Tusen takk, begge to.
Nå har jeg gått gjennom første leksjon på nettkurset, og det hjalp. Føler jeg har litt mer kontroll nå. Får vel satse på oppskriftene i starten.
Heldigvis har jeg tre uker med sykemelding igjen etter en operasjon, så jeg har litt bedre tid enn ellers til å få komme igang. Jeg regner med at det er praktisk både for å komme igang med mosjonsvaner, men også fordi jeg har bedre tid til gjennomtenkt innkjøp, matlaging osv.
Det er gull med tid til å sette seg inn i dette og innarbeide vaner og rutiner, for det tar litt tankevirksomhet og planlegging for å lykkes i starten!! Du får nyte de 3 ukene så godt du kan :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.