< Tilbake til oversikten

Dronning Maud pudding

Vimpane sa for siden:

Endelig kan jeg dele en oppskrift med dere....:D

ca 13.5 karber i hele puddingen (hvis jeg har regnet riktig (røde tall))

3 egg ca 1,5
1-3 ss splenda 0?
3 dl fløte ca 9
3 plater gelantin 0?
100g mørk sukkerfri sjokolade (raspet) ca 3
[color=#ff0000][/color]
[color=#ff0000][/color]
Pisk egg og splenda til eggedosis. Jeg er litt usikker på hvor mye splenda som skal brukes....jeg var litt forsiktig og brukte kun en drøy ss...og det var litt for lite (opprinnelig skal det være 3 ss sukker)
[color=#000000][/color]
Pisk fløten til krem.
[color=#000000][/color]
Bland eggedosis og krem.
[color=#000000][/color]
Gelantinen bløtes opp i litt vann, før den løses opp i maks 0,5 dl kokende vann. Denne blandingen avkjøles....og helles oppi eggedosis/krem blandingen sakte og i en tynn stråle mens man rører.
[color=#000000][/color]
Så tømmer man halvparten (av blandingen) oppi en skål...så et godt lag med raspet sjokolade (ca halvparten)....så resten av blandingen....og tilslutt resten av sjokoladen på toppen
[color=#000000][/color]
[color=#000000][/color]
Avkjøles til den stivner og NYT:D
[color=#000000][/color]
[color=#000000][/color]
[color=#000000][/color]
[color=#000000][/color]

Vimpane sa for siden:

Dette er en liten oppskrift....

Kan fint gjøres større....f.eks. 5 av hver (5 egg, 5ss sukker, 5dl fløte og 5 plater gelantin)

LineJM sa for siden:

Hørtes deilig ut, men i min mors versjon av denne så er det lagvis med røre, jordbær, revet sjokolade avsluttes medet lag med røre og masse revet sjokolade på toppen, og i røra er der konjakk eller lignende godsaker..... Husker ikke alle detaljene akkurat nå.....

Levita sa for siden:

Åh, dette er nok godt med en skvett cognac eller portvin i, ja...
Også jordbær da...eller kanskje til og med noen bringebær....

LineJM sa for siden:

Har aldri prøvd med bringebær men det er sikkert godt! Lønner seg å røre bæra med litt gelatin så de også stivner.

Ble dessertsulten jeg, enda jeg har hatt "ccyoughurt" á la carisma til frokost og det er enda ikke lønsjtid. Sto sent opp siden jeg har fri....

Kihald sa for siden:

Denne var helt nyyyyyydelig.

Vimpane sa for siden:

så bra:)

Levita sa for siden:

Jeg lagde den med en skvett cognac og serverte friske bringebær til (er ikke så glad i tunge kremdesserter for seg selv), og det ble en "voksen" og nydelig dessert :)

Mellon sa for siden:

Dette blir dessert på nyttår altså- namis

christinal sa for siden:

Jeg er vant med noen dråper rom essens, det er det som gjør susen.

Lærte også ett egg per person, og dermed økes det med ett per pers
For oss er dette julaften dessert og ellers ved store anledninger

Eirorinon sa for siden:

Denne er utrolig god. I alle fall den opprinnelige, dog jeg vanligvis har brukt bare en halv plate med sjokolade - altså ca 50 g - når jeg har laget dette. Det er mer enn nok sjokolade, og jeg er opprinnelig ekstremt godterivrak! Hørtes fantastisk godt ut med jordbær da... Skal se om jeg finner noe jordbær med lite karbo seinere :)
Som noen over nevnte, er dette en temmelig liten oppskrift dersom man får besøk (eller bare vil spise masse av den selv ;D), og kan godt dobles. Jeg har beregnet ca 4 ss sukrin på oppskriften over (der det egentlig brukes 3 ss sukker), og venter på at den skal bli ferdig i kjøleskapet nå. Av sjokolade har jeg brukt typen "mørk" av cavalier (sukkerfri og veldig lite karbohydrater når man trekker fra polyoler. Fås kjøpt på helsekost til ca 35 kroner for 85 g, og er god i smak). Spent på hvordan puddingen blir i lavkarboversjon :) Er jo ikke mange ingrediensene som byttes ut! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.