Er nok flere som går litt matleie her inni mellom. Flott om alle (også de som ikke er matleie altså:p) kan legge ut den retten som er favoritten for tiden.
Har ingenting å si om det er frokost, middag, kvelds, kake eller smårett, og det gjør ingenting om det ligger oppskrift på forumet allerede. Jammen ikke like lett å finne frem i den "jungelen" heller alltid. Kansje vi kan få litt ideer av hverandre :ja:
Man blander en pakke philadelphiasost sammen med en boks seterrømme. Dette legges nedi en lasagneform eller lignende.
Så heller man ett lag salsa over (kan jo kjøpes med flere karber, men jeg bruker denne: NYDELIG SALSA
En boks hakka tomater 1/2 finhakka løk 1/2 paprika finhakka 1/2 finhakka chili saften fra 1/2 lime cayennepepper krydder etter smak... La den stå å trekke smak et par timer før du smaker den til.. Den er sååååå nyyyydelig! [size=2][/size]
Bruk gjerne en foodprossessor til å knuse tomaten litt, men det skal være litt biter i den..
Oppå kan man ha på skinke, stekt bacon, vårløk, mm. Igrunnen alt hva en ønsker. Ofte bruker jeg å skjære opp litt tomater og agurk og legger på.
Til slutt toppes den med masse god, fet revet ost NAM
Skjærer opp diverse grønnsaker som blomkål, broccoli, agurk, sukkererter og bruker disse til å dippe med. Er også knallgodt med gulrøtter og nachoschips om man har besøk som kan spise dette :ja:
Min favorittmiddag er Afghansk lammegryte med spinat som du finner i oppskriftsforumet.
Når man bruker rømme/creme fraiche i stedet for yoghurt og ikke så mye løk, så går den fint på ketolyse.
Ellers er den veldig lavkarbo - og nyyyyydelig!!
Den er litt tidkrevende, men verd hvert minutt!
Verdens enkleste gryterett som er "hverdagsfavoritten" er:
Stek en pakke kjøttdeig
Ha oppi en boks hakkede tomater
Ha oppi en Snack-pack med fetaost - gjerne med all oljen.
Den beste er den med chili, men den med tomater er også god.
(Den med oliven synes jeg blir litt for salt.) Da er den ferdig!
For å variere kan man vispe 1-2 egg og røre inn
Jeg pleier å ha oppi stangselleri, paprika, sopp osv, alt etter hva jeg har og hva jeg liker.
Deretter drysser jeg over et godt lag med revet eller skivet ost og rører det lett inn.
Den er så kjempegod og tar mye kortere tid enn å lage en toro gryterett!
Legg kyllingfileter i en ildfast form.
Ta frem en bolle. Ha et beger seterrømme/creme fraiche oppi, og tilsett 5 ss revet ost, 5-6 ss hakket bacon, en dæsj natreen, litt salt og masse MAAASSSEEE Masala-krydder. Rør godt sammen og hell dette over kyllingfiletene.
Sett formen inn i ovnen på 175 grader i ca en times tid.
[font=Verdana][/font]
Fant oppskrift på forumet her,- serverte med vanlig salat og papadums (tror jeg det heter)
Min favoritt er tandori masala kylling og wokkede grønnsaker! Nam!! Blir aldri lei å spise det! :D
<strong><u>Tandoori masala kylling med wokede grønnsaker (2 pers)</u></strong>
2 kyllingfileter à skjæres i små biter, mariner med smeltet meierismør og tandori masala krydder. La stå et par timer i romtemp.
Stekes i meierismør, sammen med 1 ts moset hvitløk
Hell over 1 pk fløte og la den koke 5-10 min
Wok følgende grønnsaker i meierismør:
½ grønn paprika
½ rød paprika
1 liten gulrot
½ brokkoli bukett
½ løk
1 ts moset hvitløk
Krydres med karri og seltin...eller evt hva du måtte ønske av krydder
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.