< Tilbake til oversikten

Fikk "klage" fra skolen

konepone80 sa for siden:

kjempe bra at du lager varierte å sunne matpakker til barnet ditt, dette var til kjempestor inspirasjon:D
har du spurt hvorfor det er et problem at barnet ditt ikke har med vanlig matpakke?

Orkide sa for siden:

Har surfet en del rudt på forskjellige emner på dette forumet, og lurer på hva er ketosepølser, og hvor får jeg kjøpt disse.

Har to gutter som er veldig glade i pølser.

mariamaria sa for siden:

Måtte bare.. klarte ikke la være etter å ha lest første siden i blogen..
jaja. Så spiste kanskje ikke unga brød for tusen år siden. MEN de spiste ikke frukt hele året heller.
Og en ting til..

• de gikk ikke på skolen heller!

Pass på at unga får nok fett og proteiner, så blir nok frøken fornøyd. :-)
Barn SKAL ha fett nok! og IKKE lettprodukter.. men det regner jeg med at du vet. (IKKE light.. altså. ) Men realt smør og grønnsaker. Bær og nøtter - egg, kjøtt og fisk! Og masse annet godt! SUPERT!
(frukt - er ikke veldig lav-karbo.. spises med måte..Gjerne hjemme - istedenfor på skolen... OG PASS PÅ Yoghurten... Ellers svinger blodsukkeret også! )

Er det ikke bra at skolen bryr seg da?
Men aller sist.. håper jeg du har tatt det opp på en ordentlig måte med "skolen"/ den aktuelle læreren.
Ok.. nå skal jeg lese videre.........

StoreLilleMeg sa for siden:

Elian, jeg syns faktisk du er flink med matpakkene jeg.
Det virker som du er en mor som virkelig tar ansvar. Vi hører altfor ofte om skolebarn som blir helt hyper etter skole-lunsjen.... hvorfor? kan det ha noe med karber/sukker å gjøre mon tro?

Syns du skal fortsette som du gjør. Om noen år kommer nok andre mødre diltende etter skal du se :)

Viclin sa for siden:

Denne tråden var inspirerende.

Datteren min har aldri vært spesielt glad i brødmat. Hun har i flere år holdt seg til knekkebrød. Til gjengjeld elsker hun middagsmat og frukt, spesielt epler.
Hun spiser kun ett knekkebrød til skolemat, i tillegg til frukten hun får på skolen. (Har prøvd å sende med to, men det ene blir aldri spist.) Til middag spiser hun masse.

Hun spurte for litt siden om ikke hun heller kunne få frukt og andre ting i matpakka i stedet for knekkebrød. Men hun liker ikke egg, og en del andre ting jeg spiser på lavkarbo, så jeg har vært i tvil om hva hun da kan få.
Men kylling, ost etc var jo ikke så dumt.

Sønnen min er totalt motsatt. Han hater middagsmat og grønnsaker. Han kunne levd på brødskiver alene. Han setter gjerne i seg tre brødskiver til frokost, to til lunsj, og tar gjerne brød i stedet for middag. Faren hans er også glad i brødmat. Begge to er lange og tynne.
Men han har en tendens til å være småhyper og han blir sint når han blir sulten. Så jeg tror blodsukkeret hans svinger veldig. Hadde jeg sendt med ham noe annet enn brød, hadde han nektet plent å spise. Hva jeg kan gi til ham er for i alle fall meg, et mysterium. Han vil bare ha brød.

Celine sa for siden:

Synes HI lager supre matpakker til barna sine ! Og det er ikke vits å ha mer i boksen enn hva som blir spist.

Jeg har 3 barn, eldste på 13 kunne fint spist 100% lavkarbo (og heller nok over der mer å mer), mellomsten på 10 nekter alt annet enn brødskiver med pålegg :confused: og minsten på 3 vil helst ikke ha brød men alt annet, kjøtt og grønnsaker osv.
Sliter med mellomsten altså som ikke vil ha noe lavkarbo i det hele tatt (untatt kjøtt/fisk og ost), han kunne hatt godt av å kuttet ned på karboene da han sliter endel (utredes)

Eldste er lettere å styre i rett reting siden hun spiser alt.
Minsten begynner i bhg nå, han er vant å spise som meg (dog + litt brød osv) og de synes det er vanskelig at han ikke vil ha skive på skive med brød samt at han forsyner seg av pålegget uten å ville ha det på brødet. Stakkaren er jo vant til å spise pålegg uten brød hehe.
Barnehagen har ansatt kokk som skal lage alle måltider, blir spennende å se hvordan det blir. Trolig skal knotten min ha medbrakt frokost i bhg (like greit, frokost i bhg er og skal visst være grøt- det eter han ikke uansett) så jeg får sende med han lavkarbomat da.

Men det jeg ville frem til var, barn og lavkarbo er vanskelig forde det er så mange som vil blande seg i barnas mat (les lærere, pedagoger osv)

Celine sa for siden:

Gutten din høres ut som en tro kopi av 10åringen min ! brød brød brød... og pasta og ris. Men han spiser masse kjøtt, ost osv da. men ikke egg.

Viclin sa for siden:

Min spiser lite kjøtt. Han spiser pølser, og skinke når han får ostesmørbrød. Og kjøttboller spiser han. Men ellers lite.
Fjerner jeg brød fra maten hans, blir det jo nesten ingenting for ham å spise. Jeg har lyst til å prøve en periode med tilnærmet lavkarbo på ham, men jeg er i beit for hva jeg skal gi ham rett og slett. Det ender med at han går uten mat om han ikke får karbohydrater. Han nekter rett og slett å spise.

Iset sa for siden:

Viclin: hva med Karins lavkarbobrød eller et annet godt lavkarbobrød? Eller knekkebrød, eller evt. Lindbergbrød eller svært grovt brød i tyynne skiver med hauger og lass av pålegg? Da føler han at han spiser "normalt" men får allikevel i seg mest proteiner og fett.

Viclin sa for siden:

Ja, kanskje Lindberg-brød hadde vært noe? Er det spesielle kjeder som fører det?

Iset sa for siden:

Ja, Rema har det. Tror det er kun de som har det, faktisk.

Viclin sa for siden:

Kjære vene, det er jo der vi alltid handler. :p Men jeg kjøper aldri brød, det er det mannen som står for.
Da skal jeg sjekke det neste gang. Takk for tips!

Celine sa for siden:

Tror jammen meg jeg skal se om de har Afroditebrødet på Remaene her. Både for barna og for meg for de få skivene jeg ønsker meg med brød innimellom.

mariamaria sa for siden:

Hei - du har kanskje fått svar allerede? Jeg søkte litt på nett og fant ketosepølser på MENY - kjeden. Så jeg kjøpte før helgen et "lass" på Stop senter, i Tune. I Sarpsborg! :-) Det var min nærmeste butikk. Serverte hele familien i helga. Og de kommenterte at det var så gode pølser! Bedre enn de vanlige! Og det er de jo! Masse kjøtt! :-)
Lykke til.

Polleke sa for siden:

Og jeg tipper det er derfor frøken vil at hun skal ha med seg "ordentlig" mat. Da jeg gikk på barneskolen var det regler for hva man kunne ha med og spise, jeg tipper de finnes enda og at derfor matpakka til barnet ditt skaper litt snakk og misunnelse osv.

Polleke sa for siden:

Må si at den "men for 1000 år siden" er ganske sær.. Barn gikk ikke på skole for 1000 år siden, barn spiste vel antagelivis melprodukt/korn den tiden også? For 1000 år siden døde også folk når de var 40. For tusen år siden skjedde det mye..

Kanskje man skal roe ned litt og heller se 50-100 år tilbake, i stedet for 1000, da det overhodet ikke kan sammenlignes....? :confused:

alvepiken sa for siden:

Synes du lager supre matpakker jeg!:D

Jeg skal selv begynne på skole igjen om to uker (2.året på vgs:p) og jeg ble faktisk insirert til å ha med meg spennende matpakke!:D

SunnhetMedSirrup sa for siden:

inspirerende ;)

da jeg var ung, fikk jeg ikke annet en brødskiver. var jeg heldig fikk jeg kansje kjøtt... hmm.. nei skjedde det, egentlig?

men alt i alt, og leve med mindre raske karbo for barn er ikke helseskadelig. tvert imot.. ( hvor mange har ikke sakt det før meg nå? :lol: )

men når jeg ser klassen til kjente osv ( min venns datter hentet jeg i barnehagen her om dagen) og alle hadde brød.. ALLE.. :o

"det var onklig mat" ifølge skoletanta .. :D hun ble skvetten da jeg sa jeg ikke hadde spist "ekte" brød siden mai.. :eek:

men har måtte lage skolemat for henne en gang, og da bled det en hav avocado med masse nøtter , litt skinke og ost ;) det likte hun, faktisk!

ps: læreren og de andre elevene er bare sjalue !

go on girrrrl! :heia: :lol:

Jagiello sa for siden:

Ja til en sukkerfri skole! Som lærer på ungdomstrinnet er jeg sjokkert over å se hva de aller fleste elever pakker i seg (som oftest veldig raffinerte karbohydrater, gjerne brus og slikkerier etter langfri med besøk i butikken). Ikke at lærerne spiser særlig bedre... så ikke rart hun læreren (henvier til den første posten) etterlyste "skikklige" matpakker. gisp!

Dessuten blir elevene lært til å spise et kosthold hvor karbohydrater skal utgjøre storparten av næringsinnholdet. Henviser til læreplaner i mat-og hesefaget.

Vi trenger en kostholdsREVOLUSJON i dette landet!

thats right!

får jeg barn, dame, skal de være av LCHF sorten!

og ingen skal si meg i trynet at brød er sunt.

det har jeg nemelig opplevd.. akuratt som læreren sa meg opp i trynet(undskyld) at frukt er verdens mest sunne ting på jord..

jeg spurte hvorfor, fikk svar; uhm.. fult av vitaminer.

• hvilke vitaminer da?
  • alle.
  • men så sa jeg at frukt er rent vann og sukker. lite vitaminer.

da klikka det se! :eek:

egentlig er jeg ikke så ønsket på den skolen lenger, tror jeg :lol: samme kann et være!

Minni1 sa for siden:

Og den revolusjonen er Elian med på å begynne.
:heia:

Mine barn vil ikke ha med seg noe annet enn brød og salat de.
Men nå skal jeg jammen meg snik innføre litt. Må være litt lur.

misslinda sa for siden:

Her baker jeg lavkarbo brød til min gutt. Han vil ikke ha kjøtt, egg etc på skolen, men spiser det hjemme. Vi lever etter kjernesunn familie konseptet her i hus, så her er det masse sunt snadder. Han har som regel med seg snacks agurk, mini gulrøtter, staver av grønnsaker og av og til frukt. Han har MASSE pålegg på skiva, ofte 3-4 sorter skinke (holder meg til de "rene" sortene kjøttpålegg) og majones under skinka. Han er kjempefornøyd med dette og har saftig og godt brød med seg ;) Skal se om jeg får lagt ut oppskrift på ett kjempegodt brød fra kjernesunn familie boka ;) Så skal vi se om frøkna blir fornøyd.

Etter at jeg begynte å bake brød selv og forandre han til lavkarbo, har han gått fra å spise som en fugl(halv skive pr skoledag fra 8.30-15.00) til å spise 4-6 skiver brød, grønnsaker og frukt ;) Han har en helt enorm apetitt og myyye mer energi, og i tillegg sovner han med en gang han legger seg og våkner uthvilt hver morgen, så jeg har full tro på at en får friskere og mer opplagte barn ved lavkarbo kosthold ;) :D:D

mam sa for siden:

Ja, kan du ikke legge ut oppskrift på brød som kresne barn liker? :ja:

Jeg har 2 barn som er helt forskjellige. Minstejenta på 4 år mauler bacon og liker egg. Hun er også flink til å spise middag.

Sønnen på 7 er æsj til det meste. Han hater egg, kan til nød spise et lite baconstykke. Kresen på middag. Jeg trenger et sunnere brød med mer protein og fett, og lavere GI. Trenger ikke å være ekstremt lavkarbo, bare bedre enn kjøpebrød. Men det må fremdeles være lyst. Brød basert på egg spyttes ut straks... ingen i familien liker de eggbaserte brødene.

Sunt brød med meierismør, det må være tingen. Jeg ser at han er ganske "kort i lunta" oppfarende og ikke så utholdende. Jeg er klar over at han spiser for lite fett og protein, og vil prøve å snu det. Men det må være noe han vil spise.

TrillTrall sa for siden:

Hvilke sorter er det? Norgården har de reneste produktene såvidt jeg har funnet ut, men de selges ikke mange steder her i nærheten har jeg funnet ut. :( Gilde og andre sine skinkepålegg er smekkfulle av kjemikalier og e-stoffer. Fant et skinkepålegg med 11 e-stoffer i forleden dag! Endte med salami jeg, den inneholdt bare ett e-stoff i tillegg til spekk, kjøtt, krydder og startkultur (hva nå det er)...

ada-emilie sa for siden:

Hadde barna dine ikke villet hatt maten du sendte med hadde det vært en sak å ta opp for frøken, men siden det ikke er slik er det helt borte i natta å prøve å få en forandring, synes jeg. Mange får ikke mat i unga sine i det hele tatt. Du er en av de første for tiden som gir lavkarbo-matpakker, du er tøff. Fortsett med det!

Kari Marita sa for siden:

Jeg syns vi skal være forsiktige med å la barn bare få lavkarbo mat,barn bør ihvertfall ikke være i ketose.Barn trenger et variert kosthold,di trenger karbohydrater også.Vi må huske på at di vokser og utvikler seg hele tiden.Barn kan ikke sammenlignes med voksne.Fedon kosthold er ikke så verst til barn kanskje,men ikke et kosthold som består nesten bare av fett nei.Det ville ikke jeg latt barnet mitt spise ihvertfall.

mam sa for siden:

Barn har vært i ketose 100 000 år... mens menneskene var jegere og sankere. Tenk på eskimoer og andre urfolk.

Men jeg er helt enig. Barn skal spise variert, frukt, brød men også proteiner og fett. Men jeg liker ikke at sønnen min spiser så ensidig. Brød, brød, brød. Jeg ønsker han skal få i seg proteiner og fett til hvert måltid. Hadde han spist mye middag, så hadde jeg vært roligere. Men det er litt lite at et eneste måltid skal inneholde proteiner.

Nå har jeg stekt frokostlapper av egg, CC, fløte, mandelmel og litt fiberhusk, noen dråper mandelessens og litt sukrin. Det gikk ned på høykant, men han fikk litt bringebærsyltetøy på og eplejuice ved siden. Han har fått plenty karbohydrater fra juice og syltetøy. Spiste han brød isteden, hadde det blitt nesten bare karbohydrater. Nå har han fått protein fra egg og CC, og litt fett fra fløten. Og han vet det ikke engang.... hehe. Han vil ikke spise egg, hverken kokt eller stekt, og liker ikke middagsmat og kjøttpålegg så godt.

ada-emilie sa for siden:

Hva med lavkarbopizza, da, mam? Det kan lages mange minipizzaer og ha i frysern og tine i mikroen.

Sønnen min er 4,5 år og får, og elsker, mye kokte egg og nøtter ,og vil ikke ha brødskiver men mørke knekkebrød med smør og ost eller kaviar i matpakken. Til glede for meg. Han liker grønne oliven og grønnsaker også. Han er opptatt av hvilken mat som gjør han sterk og foretrekker/velger det. Da blir det kjøtt fremfor poteter etc. Han liker faktisk mørk sjokolade fremfor lys t.o.m.

mam sa for siden:

Det som koster mye, er å snu en trend.

Jeg har levd veldig usunt i noen år, og barna mine har spist det samme som meg. Siden jeg er voksen, skjønner jeg at dette ikke var bra for meg, men de ser det ikke.

Jeg trenger å få litt mere overskudd før jeg klarer den kampen det blir, med sure unger som vil nekte å spise. Det blir nok mange tunge stunder.

Jeg har kjøpt en av de "Kjernesunn Familie" bøkene i går. Umiddelbart fikk jeg litt bakoversveis, men jeg ser jo at hun har mange poenger. Men det er kanskje en egen tråd.

misslinda sa for siden:

Hei.

Jeg går i kjøttdisken å får bedre skinke der ;) Der er det nok noe tilsetning, men ikke like mye som de som er ferdigpakka ;) Så skjærer jeg opp kylling, og sånt her hjemme og og setter på skiva ;)

Regelen i kjernesunn familie er: mer enn 3 E stoffer, så skal en styre unna, så jeg følger det til en grad i tillegg til å se på andre "dårlige" ingredienser.

misslinda sa for siden:

Må ut igjen nå, men skal prøve å få gjort det når jeg kommer hjem i kveld, ellers så kommer det oppskrift i morra ;) Ellers så falt Nannahs lyse søndagsbrød i smak her ;)

LilleTrilleMaren sa for siden:

Kunne virkelig ønske jeg hadde så flinke foreldre og! Jeg er 16år, og prøver å spise sunt, og holder meg unna sukker og raske karbohydrater. Problemet mitt er ikke frokost eller skolemat, men middagen hjemme. Til frokost spiser jeg ofte omelett, havregrøt eller lavkarbo-pannekaker, og på skolen har jeg ofte med salat, egg eller middagsrester (dersom vi hadde noe sunt til middag.) De fleste veninnene mine kjøper mat i kantina, og da går det i lyse baguetter, pizza til å varme i mikrooen, rett i koppen, sjokoladebarer osv.

Problemet mitt er at vi hele tiden har pommes frites, pose-potetstappe, posesupper og -sauser, eller grandiosa. Foreldrene mine er begge i 50-åra, og ikke av den spreke typen. Når jeg ser hva de dytter i seg, og hvordan form de er i, vet jeg bare ennå mer at jeg ikke vil bli som det.

Jeg har ikke noen vansker med å holde meg borte fra det, siden vi ikke spiser middag sammen (de spiser middag oppe foran TVen, mens broren min spiser middag ved TVen nede, og jeg spiser middag alene på kjøkkenet...) Dermed er det lett for meg å skippe middagen, og spise salat eller omelett isteden, men det blir da det eneste jeg får spist til middag. Jeg har ingen mulighet til å spise noe annet, siden jeg får ikke lov til å lage meg noe annen middag med rent kjøtt eller kylling. Når vi har en ting til middag, må jeg bare spise det, eller ingenting.. Vi har tydeligvis ikke råd eller tid til å lage middager fra bunnen av, og når jeg foreslår noe, så liker de jo ikke det. De kan dytte inn alt av posemat osv. uten engang vite hva som er i det, men hvis det kommer til litt for mye grønnsaker, så er det helt krise.. :rolleyes:

Vet egentlig ikke hvor jeg skulle med dette men.. Trengte egentlig bare få ut noen av følelsene mine.. :p

Photobscura sa for siden:

Uff. Skjønner det er frustrerende! Men jeg synes det er flott og voksent av deg å reflektere over disse tingene. Selv er jeg et såkalt "Toro-barn" hvor sikkert 50% av maten jeg fikk servert opp gjennom åtti- og nittitallet bestod av ferdigmat, da min mor ikke var noe særlig glad i matlaging. Men, vi spiste alltid middag sammen! Synes personlig det er litt trist at du går glipp av akkurat det, for det veide opp for den ellers noe moderate kvaliteten på selve maten hjemme, for det er fortsatt noe jeg ser tilbake på som noe hyggelig og samlende!

Men du er seksten år, og du kan, om du vil, jobbe litt ved siden av skolen. Og du kan tjene en god slump på frikort før du må betale skatt. Det gjorde jeg fra jeg var på din alder. Jeg vasket hytter på et skifjell hver søndag, og det gjorde mye for selvstendigheten min. :) Jeg vet ikke hvilke muligheter du har, men f.eks. en dag eller to i uka på en butikk/kiosk eller som avis- eller reklamebud, kunne det vært mulig? På den måten kan du tjene dine egne penger, og kjøpe inn den maten du selv ønsker å spise uten at foreldrene dine har noen god grunn til å blande seg inn. Selv flyttet jeg på hybel da jeg var seksten (på grunn av lang reisevei til videregående skole), men selv om jeg selv sto for maten, var ikke lavkarbo et særlig utbredt fenomen den gangen, og kostholdet bestod stort sett av nudler og knekkebrød. :p

Bare noen tanker! For om man ser stort på det, er du kjempeheldig som har begynt din kostholdsbevissthet så tidlig, da kan du faktisk slippe mange plager flere av oss begynte å få nettopp fra og med tenårene. Masse lykke til! :blomster:

Jeg har levert noen jobbsøknader flere steder, men har ikke fått noen respons ennå, men det er vel bare å fortsette å skrive. :) Jeg får jo stipend nå, og en del av de pengene går til mat til meg og min kanin (det er ikke no billigmat til han heller, nei ;) men et stipend er jo ikke akkurat ment til å rekke til så mye.. :p Er vel bare å fortsette å sende inn søknader og fly rundt å spørre, så dukker det vel opp en jobb, blir nok lettere til sommeren, hvor mange vil ha sommeransatte :)

Flott! Du har en god innstilling! Jeg kan tipse om ung.no og ungijobb.no. Der har jeg hørt at mange unge mennesker har fått en god del hjelp og veiledning til å skrive søknader, oversikt over markedet, rettigheter etc. :)
Om du skal søke sommerjobb er egentlig mitt mest hete tips å være tidlig ute!

Carisma sa for siden:

Jeg vet ikke om du vil fortelle hvor (sånn ca) du bor, men kanskje noen her inne kjenner noen som kjenner noen som trenger folk? Den absolutt vanligste måten å få sommerjobb på her jeg er fra hvertfall :ja:

Godt råd! Gjør det kjent at du kunne tenkt deg en liten ekstrajobb, utrolig hva som kan dukke opp!

Her er også et poeng med å leve på et lavkarbokosthold livet ut. Hvis det er så super sunt hvorfor kan ikke barn leve på streng lavkarbo da? og hvorfor må vi ha vitamintilskudd på et lavkarbokosthold for å ha d bra? Dette viser jo litt av at kroppen fungerer best på et kosthold med alle næringsstoffer. Vanlig kosthold.

nellie sa for siden:

For ingen med et "normalt" kosthold trenger vitamintilskudd?

Gerd sa for siden:

Spørs hva du mener med vanlig kosthold det.

Jeg spiser vanlig mat, ren mat, uprossesert mat. Hjemmelaget sunn mat. Masse friske grønnsaker.
IKKE mat tilsatt masse kunstige ingredienser, stivelse og sukker.
For stivelse og sukker gir vel ikke mye næring?:rolleyes:

Joda kan trenge d da også, kanskje ikke på samme måten, men d virker på mange som barn ikke skal ha lavkarbo for å bli stor å sterk. Det er der jeg syns det skurrer litt.

Carisma sa for siden:

På moderat lavkarbo du ikke. På ketogent kosthold bør du ta vitamintislkudd fordi for det første skiller kroppen ut mer enn vanlig, og for det andre trenger kroppen mer vitaminer og mineraler når den jobber på høygir.
Et annet poeng er at grønnsakene vi får nå i dag er dyrket på utarmet jord, og inneholder dermed ikke den samme mengden næringsstoffer som de tidligere gjorde. Og evt fruk er modnet i lasterom på båter eller på svære lagre, ikke ute i sola. Dermed dannes heller ikke de naturlige vitaminene. Noe som gjør at man trenger tilskudd samme hvilket kosthold man følger. Man bare merker det ikke så godt på høykarbo siden karbohydratene sløver seniorene.

Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten.

nellie sa for siden:

Jenta mi spiser ikke lavkarbo, men moderat karbo. Hun får tilskudd i form av C-vitamin, D-vitamin og omega-3. Kunne ikke falle meg inn å sette henne på noe slags streng lavkarbokur. Det trenger hun ikke. Men jeg synes at et lavkarbokosthold er MYE bedre enn f.eks et slags Grete Roedekosthold, for barn. Barn har godt av masse sunt fett og minst mulig skadelig omega 6, som de får i seg om de spiser hauger med brød og andre kornprodukter.

Blir uggen når jeg ser mødre snakke om hvordan de kan få i barna mindre fett.

Moderat karbo, moderat fett, moderat protein, minst mulig tilskudd.

Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten. Det er d jeg mener med et vanlig kosthold. Litt av hvert i moderate mengder.

Gerd sa for siden:

Nå snakker du jo om et lavkarbo kosthold med langsomme karbohydrater. Se bare på fedons filosofi.;)

Men jeg lurte mer på hva du definerer som et vanlig kosthold. I forhold til at du mener at lavkarbo ikke er det?

Nå er jo Grethe Roede et vanlig kosthold, som folk flest spiser da. Det er når en er på slanke kurset at en spiser mindre kcal. Så de fleste barn i Norge spiser nok ganske likt G. Roede.

Kanutten sa for siden:

Hva slags hunger er det du har da? For alt dette kan du jo spise på Fedon ev moderat lavkarbo?

Da mener jeg at et kosthold med all slags mat er et vanlig kosthold. Men at en bør være forsiktig med raske karber som feks sukker. Men at ingen mat er forbudt, men spise i mindre mengder av d som er usunt som hvitt brød, sukker osv. Heller grov brød, fullkornspasta osv. Frukt å grønt er sunt. 2 frukter hver dag er ok. Lindberg har et ganske bra kosthold han, men der også er det litt for mye fokusert på mat en ikke skal spise.

Nei en kan jo ikke spise sukker, pasta, finbrød osv i moderate mengder på moderat lavkarbo eller Fedon. Da blir d jo ikke lavkarbo. Den hungeren jeg hadde på lavkarbo var hovedsaklig sukker og pasta osv.

Gerd sa for siden:

Man kan faktisk spise allt på en lavkarbo livsstil også. Men må jo finne den mengden som passer ens kropp, foor å holde den vekta man vil ha.

Såklart, viss man slanker seg på en ketogen diett, så må en del ting "settes til side" under slankekuren. Som med alle typer slankekurer.

Grønnsaker er sunt ja. Frukt inneholder jo masse fruktsukker(= raske karber) , som påvirker blodsukkeret og for mange gir blodsukkerstigning og søtbehov og sult.

Kanutten sa for siden:

Lavkarbo er jo alt under 150 karber. Og for de som tåler det kan man fint spise litt pasta og noen bruker tom litt sukker!

Rams opp alt det du spiser i løpet av en dag.

Jeg bor i Sarpsborg :)

Nille sa for siden:

Inneholder ris, pasta og poteter næringstoffer kroppen trenger og som vi ikke kan få andre steder ? Det har jeg enda til gode å få et god svar på.

Om en ser på historien bak disse produktene var de opprinnelig brukt for å drøye maten da det var lite av kjøtt, fisk og fugl og folk hadde generelt dårlig råd. Det fyller magen godt.

Det er absolutt ingen fare for barn å leve vanlig lavkarbo. Langt derifra ! De får i seg masse næring med alle grønnsakene, rent kjøtt, fugl og fisk/skalldyr, bær og nøtter, grovt korn etc. Jeg har flere ganger fått målt vitaminverdier i blodet og har fått beskjed (fra overrasket lege)at jeg kke trenger å ta kosttilskudd da maten jeg spiser faktisk gir meg det meste av det jeg trenger. Dessverre er grønnsakene i dag fra ganske utarmet jord og inneholder ikke så mye næring som før i tiden. Jeg tar normalt et mulivitamin tilskudd og omega 3+6 selv med dette kostholdet. Ville ikke ha noe problem med å gi mine barn/barnebarn maten jeg selv spiser. De elsker mitt hjemmelagde lavkarbo knekkebrød med masse pålegg, agurk, tomat og en dash majones ! Det er adskillig sunnere enn lyst brød med all slags søte smørepålegg som mange barn spiser altfor mye av, For ikke å snakke om grandiosaen og alle posesupper/mixer og ferdigmat tilsatt masse E-stoffer og transfett.

På grunn av overgangsalder og diverse operasjoner er jeg dessverre nødt til å gå på mer streng lavkarbo om dagen og jeg merker matvalget er noe begrenset i forhold til mitt vanlig kosthold. Men så er det heller ikke meningen at barn skal spise "slanke lavkarbo" :)

Ja frukt påvirker blodsukker mener de på lavkarbo kosthold, å det er vel riktig. Men da kan en jo ikke spise alt på et lavkarbokosthold da. Uansett så er det sunnere med en banan enn en melkesjokolade. Med tanke på vitaminer og type sukker.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg følger jo Fedons kostholdsråd, og det har jeg gjort siden 2007. Jeg hr på ingen måte fått med meg dette fokuset på mat man skal spise? Heller motsatt! Mens min lille kjennskap til GR er at du har en liste med JA mat og en liste med NEI mat.

langaard sa for siden:

Signerer:)

Ok, greit. Så du er ikke for lavkarbo-kosthold, Kari-Marita. Det er oppfattet. Ettertrykkelig. Men kan du da innse at dette faktisk er et lavkarboforum hvor folk diskuterer/spør om råd relatert til nettopp lavkarbo, i stedet for å gå i tråd etter tråd og snu diskusjonen til atter dette? Jeg burde ikke sette det som et spørsmål en gang, for det holder faktisk nå. Og det er ikke fordi vi ikke unner deg å ha din egen mening om ting, men fordi det får tråder som handler om helt andre ting til å skli fullstendig ut.
Det holder med diskusjoner nå. Poenget er tatt.

-Moderator.

Carisma sa for siden:

:ja: også får man kosemerker man kan bruke på nei-maten, og så er hele slankegruppa hysterisk opptatt av hva de skal bruke kosemerker til fra første kursdag... Ikke noe sug der nei! :lol:

Enig i at en bør lage maten av ferske matvarer, å unngå mest mulig ferdigfabrikata. Jeg mener også barn skal spise sunt å lite sukker og ha sunt pålegg på grovbrødet, som feks skinke med agurk og tomat.

Vibeke-67 sa for siden:

Synes du motsier deg selv her, jeg. Spiser du sukker, pasta og finbrød i moderate mengder nå? Da er det vel ikke GR med langsomme karbohydrater???
Ikke det at jeg kritiserer kostholdet ditt, for om det fungerer bra for deg så er det jo flott. Men det virker bare ganske så merkelig å si at du gjør det ene når du gjør noe helt annet.

Vibeke-67 sa for siden:

Minner meg om en som fikk så utrolig kick på øl når hun var gravid. Dette er 25 år siden, og legen sa at greit, hun kunne ta en øl om dagen. Så da samlet hun opp den ene ølen om dagen og sparte på dem så hun kunne drikke 7 hver lørdag :lol:

Nei mente at det er lov en skjelden gang å spise sukker og finbrød osv. Ikke hele tiden. Men gjærne litt fullkornspasta, fullkornsris, grovbrød i moderate mengder hver dag. Jeg har jo hele tida sagt at jeg spiser flest langsomme karber. Frukt kan en også unne seg hver dag hvertfall 1. Så jeg motsier da ikke meg selv. Det er ja og nei mat. Ja betyr at du kan spise mye av det og nei at du skal spise lite av det ved vektnedgang. Men det er ikke forbudt mat.

Nei får ikke sug da, når du kan spise det en gang iblandt og at det ikke er forbudt for evig tid. D er akkurat d jeg liker med vanlig kosthold. Visse matvarer er ikke forbudt hele tida.

Carisma sa for siden:

Men det er det da ikke på lavkarbo heller? Man må bare begrense det i større grad enn den jevne befolkning gjør. (akkurat som på GR....)
Så problemet er egentlig ikke at du får sug pga mangler, men fordi du tror du aldri kan spise den type mat igjen?

Og jo, du får sug da. Da jeg gikk på libra, som er tilsvarende GR bare mere brød, var folk På kurset helt hysterisk opptatt av is og bløtkake osv....

Ja for en kan jo ikke spise all slags mat på lavkarbo, så det kan være både psykisk å fysisk. Jeg har gått Roede før og har ikke fått sug.

nellie sa for siden:

Alle får ikke sug når de spiser GR'sk akkurat som ikke alle får sug når de spiser lavkarbo. Går det an å diskutere det noe mer?

Gerd sa for siden:

Du kaller det Gr, Kari Marita, vi kaller det lavkarbo ;)

Til og med jeg som spiser ketogent, har i meg raske karber av og til, i form av sjokolade f.eks. Men jeg lever fremdeles lavkarbo.

Enig. Er ikke mer å diskutere. :)

Det går nok. Men personlig ser jeg like mye vits i det som å flytte en haug steiner fram og tilbake. :o

Nei G.R er G.R, og lavkarbo er lavkarbo. ?? Ja men alikevel er det forbudt mat på lavkarbo kosthold. Det er det jeg vil frem til. Det er det at d er forbudt mat jeg ikke liker, så spises forbudt mat alikevell å den dårlige samvittigheten blir enorm. Slik vil ikke jeg leve, derfor er et kosthold hvor ingen mat er forbudt bedre for meg.

Gerd sa for siden:

Hva er det som er forbudt da?

Jeg spiser egentlig allt, men ikke alltid.

Du som spiser lavkarbo bør vel vite hva som er forbudt mat på det kostholdet? Sukker er jo en ting. Det er nok ikke alle på lavkarbo som spiser alt da. Ferdig med denne diskusjonen jeg nå, mener d ikke er mer å diskutere egentlig.

Godt, da sier vi det sånn! :)

Gerd sa for siden:

Nei, jeg vet ikke allt som er forbudt,siden lavkarbo er et så vidt begrep.
jeg lurte på hva som var forbudt for deg da du spiste lavkarbo?
Siden du nevner så mange ganger at ting er forbudt.'

Ingenting er forbudt for min del, jeg bare velger selv hva jeg spiser og når.

Gerd sa for siden:

Okidoki, :D

Ja, d er bare så mye spørsmål. Vært ferdig lenge jeg. Men folkeskikk å svare folk. :D

Ja men da er du ikke på et lavkarbokosthold, hvis du spiser hva du vil. Det var mitt siste ord i den saken. :)

Gerd sa for siden:

Jo jeg spiser lavkarbo, det VET jeg :lol: Ketogent til og med.

Gerd sa for siden:

Men du svarer ikke på det jeg spør deg om?

Ja å til å med ketogent, da spiser du hvertfall ikke hva du vil. :stortsmil THE END.

Gerd sa for siden:

Jupp. Jeg bare velger når jeg spiser div. som "ikke er etter boka" ;)

Det har jeg gjort mange ganger nå. Ferdig.

Gerd sa for siden:

Nei, du har ikke sagt hva som er forbudt for deg å spise på lavkarbo.

Du skjønner rett å slett ikke poenget mitt, når jeg gikk på lavkarbo spiste jeg ikke pasta, ris, brød, sukker, frukt osv, dette vet du jo. Så nå er jeg virkelig ferdig med å diskutere med deg. :)

Kanutten sa for siden:

Du har heller ikke svart meg når jeg ba deg ramse opp hva du spiser i løpet av en dag...

Gerd sa for siden:

Vet ikke hvilket poeng du vil frem til.

Men jeg har spist lavkarbo og mest ketogent siden 2007.

Har d noen betydning, det fungerte ikke for meg. Det var d jeg ville fortelle. Er det noe å gjøre en så stor sak av?

Ok, poenget var at lavkarbo under 100 g karber ikke fungerte på meg, pga den søthungeren jeg fikk etter sukker og mat som ikke bør spises på lavkarbo. Derfor velger jeg en annen retning nå. Hvorfor det ikke fungerte kan være både fysisk å psykisk.

Kanutten sa for siden:

Spiser - verb nåtid, ikke hva du spiste tidligere.
Jeg er bare nysgjerrig.

Spiser vanlig norsk mat, som Grethe Roede litt av hvert. Mest langsomme karber, og moderat raske karber.

Kanutten sa for siden:

Kan du spesifisere?

Nei, men væææær så snill, da! Det er ikke nødvendig å strekke "folkeskikken" så langt.

Nei nå er jeg enig i å ikke strekke folkeskikken lenger, blir for dumt å spørre om hva vanlig norsk mat er. :)

langaard sa for siden:

Jeg vil ha kosemerke:hylgrine:

Jeg vil ha kosemerke jeg å, å d som er bra er at jeg får d å. :lol:

langaard sa for siden:

Liker:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.