Ny dag og nytt spørsmål:o
Spiste lunsj på cafè i dag, og ble fristet til en ostebolle i tillegg til salaten min. Bollen er bakt uten mel og sukker, men med tapiokastivelse, fikk jeg opplyst.
Noen som vet hva dette er, innhold, eventuelt oppskrift på slike boller basert på ost? De var hel NYDELIGE... (for gode til å være tillatt?)
Og for de som bor i trondheim så selges de på "Ni muser":-)
Dette skjønte jeg ikke helt. På den ene linken står det jo at dette kommer frra en slags plante, som er i likhet med poteten, og på den andre det er nesten det samme som sagogryn? Hmmm.... :confused:
Men uansett, det kan jo ikke være så VELDIG mye av dette stoffet i disse ostebollene, vel? Så om det inneholder 85gr/100gr så er det sikkert ikke brukt mer enn at det blir 5-10gr pr bolle... Litt mye for OSS, men lite i forhold til andre boller :)
Det står også at tapioka (eller cassava) kalles sago og at det er det sago-gryn kommer fra.
Fakta om produktet.
Tapioka (også kjent som sago) blir laget av stivelse fra maniokknoller. Fordi smaken er mild tar den til seg smaken til retten den blir brukt i. Selges som sagogryn her i landet.
Ja, det var rart:confused:
Om jeg bare skal ha 15 pr dag, så er det litt vel mye å bruke ca 5 på 1 bolle... får forsøke noen av de som ligger her inne i stedet.
Åh, de ostebollene har jeg også smakt! De er helt nyyydelige, og jeg tenkte at nå som jeg har begynt med lavkarbo må jo de gå an å spise? For de består jo hovedsaklig av ost, tapiokastivelsen er bare for konsistensen sin del. Tipper dere har rett i at det er rundt 5 g karbo i hver bolle, men Ni Muser nekter å gi bort oppskriften, så det forblir nok et mysterium! ;)
Har du forresten funnet oppskrift på osteboller her, msb?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.