< Tilbake til oversikten

Noen som kan anbefale greske måltider som er lavkarbo

screwball sa for siden:

Skal 3 uker til Kreta i mai/juni.
Er det noen som er familiær med de enkelte rettene som er typiske for Hellas, og som vet navnet på noen som garantert er "safe" når man skal leve lavkarbo?
Vil ha muligheten til å gå ut og kose meg med god mat uten å være redd for å ødelegge alt arbeidet jeg har gjort før avreise. 3 uker kan spolere mye.

luringen sa for siden:

tja...gresk salat er jo flott, men blir vel litt ensformig? Rent kjøtt og fisk med salat og grønnsaker får man jo de fleste steder. Litt moussaka uten potet hadde jeg nok unnet meg, men nå spiser ikke jeg ketogent da.

Areola sa for siden:

Chicken Souvlaki :sikle:

(kylling grillspyd, vanligvis servert med pommesfrites og/eller ris og salat. Må vel gå ann å be om mer salat :) (selv om salaten oftest er tomat og agurk))

Carisma sa for siden:

Kreta er ganske turistifisert, så de fleste menyer står på engelsk, en god del også på svensk/norsk/skandinavisk. Innholdet pleier å være bra forklart, så tror ikke det skal være noe problem å ha oversikt over hva de forskjellige tingene er.

Nannah sa for siden:

Du kan jo egetlig spise det meste da om du bare kutter ut, brød, ris og friterte ting som er dyppa i røre.Ville ha spist tzatsiki også jeg. Den grske youghurten er jo god og feit! All slags grilla kjøtt og fisk med grønsaker og salat. savner du brød kan du jo evn ta med noen rugsprø til frokostbruk. grekerne pleier foresten ha noen fete, gode osteomeletter...deilig lunchmat:)

screwball sa for siden:

Takker for tips.
Skal prøve å merke meg noen navn slik at jeg kan styre unna de verste fellene.
Dette blir min første sydentur uten å leve på retter med pommes frittes som tilbehør, eller en konstant strøm av øl & potetgull.
Så bare der har jeg spart enorme mengder karbo, blir nok mye vann denne gangen.

Blir å ta med meg lollipopbrød, baker 3stk på morgenen vi reiser som jeg skjærer i skiver og fryser når vi kommer nedover. Da har jeg 1-2 måltider pr dag.
Funderer også på å ta med meg shakeren og 50g proteinpulver pr dag (=1kg) nedover, hjelper til å dekke proteinbehovet mitt.
Ellers så blir det vel mye olivenolje - regner med å kjøpe en god en som jeg kan ta en god støyt av til frokost.
Vi lager endel mat på rommet, så frokost blir sikkert eggerøre eller noe sånt..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.