< Tilbake til oversikten

Buhu, tåler jeg ikke melk lenger?

energibunten sa for siden:

spist lavkarbo nå i 16 måneder og sakte med sikkert har jeg tydeligvis fått mer og mer irritasjon i tykktarmen. Aldri vondt, bare trøbbel. Tydeligvis noe slimhinnene ikke likte.
Så jeg prøvde å kutte enda mer karbo og spise mer fett, men da ble det jo bare mer fett som for igjennom...
Så prøvde jeg å kutte rå eggehvite for det spiste jeg mye av, men det hjalp ikke det heller. Kutta all mat som ikke var hel og jeg hadde full kontroll på ingrediensene.
Men så tenkte jeg, kanskje melka ? Kutta all melk og melkeprodukter og så tok det 2 dager og magen var fin som bare det. Huden ble mye finere. Woha...

Og jeg som har tålt melk i alle år liksom.

Nå har jeg holdt meg unna all melk i 4 uker og så starta jeg melkekur igjen 3 dager siden. Og da snakker jeg litt ost, ganske mye fløte, + rømme. Kosa meg fælt med kylling i fløtesaus, fetaost i salaten, ekte smør i panna, fløte og bær til dessert, ost i tacoen, osv.

resultatet ? Jo etter 2 dager var det like ille som før igjen. Full reaksjon av innvendige slimhinner.

Så nå kutter jeg alt i 1 uke og så skal jeg teste masse ost for jeg må vite om det er laktosen eller om det er proteinet. Håper det er laktosen fordi ost er godt og er det proteinet er det ikke noe melk jeg kan spise.

Men hva spiste jeg da i de 4 ukene ?

1. Fløte og bær ble erstattet av kokosmelk og bær. nam
  2. Ekte smør smelter jeg bare og kaster bunnfallet, funker fint.
  3. fetaost i salaten går fint uten det
  4. tacoen blir god med litt soyafløte eller melkefri rømme den, no prob
  5. peanøtter og melk, vel peanøtter og kaldt vann er godt det og

Fløte smakte ikke så himmelsk godt lenger det nå etter 4 uker uten. rart....;-) var bare OK nå.

Photobscura sa for siden:

Jepp, mest sannsynlig kasein-intoleranse ... Jeg har det samme selv, om enn ikke like kraftige reaksjoner som deg, så kjenner jeg meg igjen. Mye irritasjon i magen og ukoselige dobesøk.
I tillegg så har jeg null sjans til å gå ned i vekt om jeg spiser meieriprodukter.
Jeg kan dog spise smør, det funker. Men det var utrolig hvor fort jeg vente meg til å være uten alt det andre.
Jeg har nå blitt helt hekta på å lage sauser av kokosmelk. Særdeles godt til kylling og laks, med masse grønt og curry!
Lykke til!

til info så er det jo et enkelt valg, hehe, og jo renere mat jeg lager, dvs rene smaker sammensatt, jo bedre er maten.
Ja skal sjekke om smør går bra etterhvert, elsker jo egentlig smørsmaken og en kilo smør inneholder tross alt bare 25% av hva melk inneholder.

Men igjen, helsen er bedre, men reaksjoner på ting er sterkere. Jeg leser det som et bedre immunforsvar og det er bra.

elian sa for siden:

What the f....? :confused: :eek:

Peanøtter og MELK??? Det var litt av en blanding.... :p

Jeg husker jeg drakk cola med peanøtter i da jeg var liten ... :rolleyes: Grøsser bare ved tanken på det nå ...

Carisma sa for siden:

Oj, der tror jeg jeg la på meg en kilo bare av å LESE om det.... :lol:

Bare på lørrdan da :p

Huldr sa for siden:

Jeg har samme erfaring som deg, Energibunten. Tålte melk helt fint til jeg hadde gått på Atkins i over et år. Aner ikke hva i melka jeg reagerer på, tipper det er en kombo, men jeg har erfart at fløte er verst ... og når det gjelder ost er Gräddost en versting, mens lagret ost går greiest av alle oster (leste noe om dette med lagret ost i Mat og Helse en gang, men husker ikke helt hva fordelen var - men for meg er den bedre). I perioder tåler jeg ikke ost heller, mens i andre perioder reagerer jeg ikke noe særlig på melkeprodukter. Tror man må se på totalen når det gjelder mage/tarmproblemer - det er mye som spiller inn. Selv har jeg etterhvert fått diagnosen ME og mageproblemer er vanlig med ME (irritabel tarm).

Ellers kan jeg tipse om feta av geitemelk, som jo egentlig er mye bedre enn den av kumelk, og proteinene i geitemelk er annerledes slik at mange som reagerer på mekeprotein i kumelk tåler geitemelk godt. Men moderasjon er nok lurt allikevel :)

Har samme erfaring som Frøy, at fløte er verstingen!

Alyssa sa for siden:

Hva er det med fløten som gjør den verst da, tro? gruble

Jeg bare tenker: reagerer man ikke gjerne enten på melkeproteinet eller melkesukkeret? Fløten er da ganske lav på begge deler ...

Huldr sa for siden:

Da er det melkefettet som står igjen da ... :o

Alyssa sa for siden:

Mhm ... Men da skulle ost og smør og rømme være like ille eller?

Kan jo hende at det har noe med at rømmen er syrnet, eller?
Når jeg spiser ost går det mest i lagret jarlsberg og brie, som Frøy nevner så skulle lagret ost være bedre enn fersk.
Men jeg venter uansett til jeg er ferdig med vektnedgang før jeg orker å eksperimentere noe særlig med det.

caz sa for siden:

Mener man kan få noe slags enzym greier på apoteket om det er proteinene du reagerer på.. Verdt et forsøk..
Og helsekosten har noe som heter Erlet som erstatning for fløten, men vet ikke innholdet i den da..

Alyssa sa for siden:

Det med at lagret ost er best, mener jeg har å gjøre med at laktosen blir helt borte under lagringen. Og syrningen trodde jeg også hadde med melkesukkeret å gjøre, blir fettet forandret ved lagring og syrning? Ikke meninga å kverulere her altså, jeg skjønner bare ikke helt hvorfor fløte gjerne er en versting ...

Nei, jeg vet ikke hvorfor, bare at magen min trøbler mer på fløte enn rømme f.eks.
Jeg tåler f.eks overhodet ikke melk -verken skumma lett eller hel, ikke snakk om. Og fløte er vel nærmere melk enn rømme?
Dette har jeg dessverre litt lite greie på, så dette er ren synsing.

Alyssa sa for siden:

Ja, fløte er nærmere melk enn rømme :ja: Største forskjellen er mindre melkesukker og mer fett i fløten, samt at den er uhomogenisert.

danish sa for siden:

Rømme er syrnet fløte, d. v. s. at melkesyrebakterier spiser melkesukker og danner melkesyre (som får proteinet i rømmen til å koagulere). Fløte er ganske likt melk, og rømme er likt surmelk. Proteinstrukturen endres under syrning, som kan gjøre fordøyelse lettere.

Ost lages alltid av melk syrnet i en eller annen grad. Dette spiser opp noe melkesukker, og gir en bedre smak/konsistens. Lagret ost gir gjenværende melkesyrebakterier mer tid til å fortære melkesukker.

Ost består mest av kasein (ostestoff). Ricotta har utelukkende myseprotein, fordi den lages kun av myse. Kanhende noen tåler ricotta bedre enn annen (fersk)ost.

Har testet ut en god andel inntak av ost pr dag for å sjekke. Og det ser veldig positivt ut. Magen er bedre enn på lenge. Melkesukkerinntaket har vært tilnærmet 0, kun et gram ila helga.
Så det kan se ut til at det enten er melkesukkeret jeg ikke tåler eller at det er proteinet i osten jeg takler best.

Det er iallefall ganske så sikkert at fløte er et problem og at kulturmelk antagelig også er et problem.

Det er easy peasy å få tatt en laktosebelastning på en labb som f.eks Fürst i Oslo med henvisning, det går fort og koster omtrent ittno.
Og så er det veldig greit å få bekrefta eller avkrefta. Jeg testet negativt, ergo er det mest sannsynlig kaseinet jeg reagerer på, det sa også sykepleieren som tok testen og legen min ved en senere anledning, men jeg har aldri kommet så langt som å spørre om det finnes tester som kan påvise intoleranse/allergi mot det.

Nannah sa for siden:

Jeg har lactoseintolleranse...syrna melkeprodukter går greit... også hvite oster
Iskrem og fløte er ikke så topp.
Finnes reseptfrie tabletter å få kjøpt på apoteket som spalter melkesukker for deg i tarmen. De er dyre men da kan du unne deg en is lr sånt i blandt.
De heter Kerutabs.

takk for tipsa.

Joda, melk og peanøtter er godt, hehe, eller melk og popcorn som jeg laget meg før. har alltid likt salt sammen med feks kulturmyoelk, så derfor.
Omtrent alle flytende melkeprod har omtrent samme innhold av melkesukker. ost har normalt ingenting og smør har kun litt. Så da kommer det bare an på mengden man spiser.
Melkefettet tåler jeg. Jeg spiser smør jeg har fjærnet "bunnslammet" og det tåler jeg fint. Men da jeg hadde problemer inntok jeg 3-5 dl "melk" daglig, dvs 10-15g melkesukker.

Men å gå til lege gjør jeg aldri, så, hehe, vi får se...

Nannah sa for siden:

Drikker aldri melk jeg...og lactosefri melk er helt ok i matlaging...
Bare en vanesak..

Du kan jo teste å spise noe laktosefritt, dersom du fortsatt reagerer så er det sikkert melkeproteinet, med mindre det er en kombinasjon.
Uansett, jeg ser mest på meieriprodukter som et hyggelig innslag, det har ikke så mye videre verdi enn det, bortsett fra smør da :)

nei drakk ikke vanlig melk. men brukte kulturmelk på nøtter og fløte på bær, det ble fort 3-5 dl tilsammen pr dag og det gav meg bra med fett. Men kokosmelk funker også bra på bær...

ja kan jo bare kjøpe en laktoseredusert sak og forsøke. Har så klare reaksjoner så det skulle gå på 2 dager.

Kult! Hold oss underrettet :)

OK, drakk en liter laktoseredusert melk på 1,5 dag og reagerte ingenting. Synes ikke det var den beste melka, søtsmaken er mer gjennomtrengende og passer ikke til melk, men..
Har fortsatt å spise en bra klump med ost pr dag så proteininntaket fra ost har vært bra høyt.

ingen symtomer har jeg iallefall, så jeg tror laktosen er problemet.

Men har også redusert fettinntaket bittelitt da jeg nok fikk vel mye rett igjennom. Enzym for å spalte laktose blir mindre ved diare feks, så det kan henge sammen. At intolerans øker ved magetrøbbel.

Men foreløbig går ost fint og laktose ikke fint.

Magen er iallefall bedre enn noen gang det siste året.

Det var jo faktisk en ganske grei måte å finne det ut på, penger spart :D
Bra du tåler ost, da! Åh, ost er godt :D

Megvel sa for siden:

Innrømmer at jeg ikke har lest hele tråden her siden jeg ikke har tid nå...:rolleyes:

Men. Atkins nevner at det ofte kommer allergier (spesielt matintoleranser) til syne når den stakkars karboinnsausa tarmen blir fin og ren etter et lavkarbokur.

Har du fått melkeallergi (av kaseintypen) så slår det BING ut på en blodprøve (løp og kjøp). Been there done that. Sucks. Det er bedre liv uten melk. Kumelk er for kalver.

Jeg HADDE nok dette lenge (det tok repern på immunsystemet mitt), men det ble ikke oppdaget før etter lavkarboen. Mange har liknende effekter av kjøpebrød som lages med enzymer :o, de måtte jeg tilvennes forsiiiiiktig igjen.

ja, men nå har jeg jo full kontroll på magen, så nå skal jeg se litt an etterhvert. Jeg klarer meg uten melk, men fløte hadde vært OK, men, men, lykkelig uten også :-)

relativt sikker på at melkeprotein er greit da. Nå ble det jo masse protein i en uke uten reaksjon så.. tar kun 24-36 timer før reaksjon om jeg ikke tåler det, av erfaring.

Kan jo teste vanlig melk igjen et døgn også, men.. nå er jo magen i orden igjen også. Kult. Skal prøve meg frem med ekte smør nå. Ble vel 50g igår og kanskje det ble litt reaksjon av det idag... vi får finne ut.

Åh? Hva heter testen? Får man kjøpt på apotek?

Megvel sa for siden:

Helt vanlig blodprøve testet for IgE (spesifikk allergireaksjon) hos legen. De krysser bare av for melk (og gjerne andre vanlige mater du spiser), og så får de tilbake de IgE-ene som er spesifikke for det de testet for pluss totalen (som sier om man har missa en viktig en).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.