Jeg var inne på diett.no og skulle teste ut den kalkulatorer. Skrev da inn stekt laks i fett og fikk 3g karbohydrater. Gikk da inn på matportalen og sjekket alle laksealternativene, og alle hadde 0 karber, bortsett fra lakseskiver stekt i fett (3,2g karbs):confused:
Trodde at man nærmest kunne spise ubegrenset av kjøtt og fisk....men man kan jo ikke det da hvis man steker det i fett....er man ikke obs på det, så får man jo altfor mye karber i seg...:eek:
Mulig jeg er fryktelig naiv, men jeg visste ikke dette....
Må virkelig skjerpe meg og veie alt jeg spiser og sjekke matportalen mye oftere.... (får gjøre det til mandagen...for nå er jeg på "ferie" og ahr ikke tilgang til grete roede vekta mi)
Jeg er fersk her og har ikke så veldig peiling enda. Men i 100 gram melange er det 0,3 gram karber. Steke du laksen i en ts melange, er d ikke spes mange karber i den smørklatten. Og steker du 100 gram laks som inneholder 0 gram karber, skjønne ikke jeg at du får 3,2 gram karber i det fiskestykket. Men jeg har ikke fått ketolyseboka enda, så det kan være noe jeg ikke skjønner. Kan jo være at det er mer karber i de laksekotelettene enn i rein laks?
Jeg bruker næringstabellen på diett.no selv, men har oppdaget flere feil i de forhåndsdefinerte matvarene. Det stemmer at det blir slik du sa. Men hvis du legger inn smør og laks hver for seg, må du opp i 300 gram smør for å få 3 gr karber. Så med mindre de regner med at folk frityrkoker laksen, så er det helt klart feil :)
Kansje folka som "teller" karb osv. i maten som skal i tabellene bruker ferdigstekt ferdigvare fra ferdigvarefabrikken. Da kommer jo maten ferdig innsprøyta med sukker ol. :_prikk::_prikk:
Det kan hende...det har jeg ikke tenkt på....Høres jo egentlig ganske så sannsynlig ut
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.