< Tilbake til oversikten

Hvordan kan dette ha seg?

Vimpane sa for siden:

Jeg var inne på diett.no og skulle teste ut den kalkulatorer. Skrev da inn stekt laks i fett og fikk 3g karbohydrater. Gikk da inn på matportalen og sjekket alle laksealternativene, og alle hadde 0 karber, bortsett fra lakseskiver stekt i fett (3,2g karbs):confused:

Trodde at man nærmest kunne spise ubegrenset av kjøtt og fisk....men man kan jo ikke det da hvis man steker det i fett....er man ikke obs på det, så får man jo altfor mye karber i seg...:eek:

Mulig jeg er fryktelig naiv, men jeg visste ikke dette....

Må virkelig skjerpe meg og veie alt jeg spiser og sjekke matportalen mye oftere.... (får gjøre det til mandagen...for nå er jeg på "ferie" og ahr ikke tilgang til grete roede vekta mi)

Vimpane sa for siden:

Må legge til at det er snakk om oppdrettslaks.....men det er vel stortsett det man får tak i butikkene

Kokt laks 0 karber og stekt i fett 3,2 karber:confused:

Anki1962 sa for siden:

Ja nå ble jeg også veldig forundret, ikke bare du som er naiv her. Kan dette være riktig :confused: :confused: :confused:

sirimor sa for siden:

Jeg kan ikke si annet enn at dette hørtes veldig rart ut:confused:
Jeg forstår godt at du er forvirret.
Er det noen der ute som kan forklare?

Vekt 76 sa for siden:

Jeg er fersk her og har ikke så veldig peiling enda. Men i 100 gram melange er det 0,3 gram karber. Steke du laksen i en ts melange, er d ikke spes mange karber i den smørklatten. Og steker du 100 gram laks som inneholder 0 gram karber, skjønne ikke jeg at du får 3,2 gram karber i det fiskestykket. Men jeg har ikke fått ketolyseboka enda, så det kan være noe jeg ikke skjønner. Kan jo være at det er mer karber i de laksekotelettene enn i rein laks?

Vimpane sa for siden:

Ja nei jeg forstår ingen ting......:(

Da er det jo litt "skummelt" hvis det er slik med andre ting og.....for da kan man lett få i seg for mye karber...uten at man vet om det....

Er vel ikke mange som sjekker matportalen hver dag og sjekker...

Carisma sa for siden:

Send en mail til de og spør hvorfor de regner mer karbo i denne.

Og når det gjelder steking i melange. Melange skal ikke brukes!

Vekt 76 sa for siden:

Hvorfor ikke melange?

Gerd sa for siden:

Har ikke noe fornuftig svar, men leverandørene trenger ikke opplyse om karbohydratinnhold i matvarer når det er mindre enn 1 karbe pr 100g. vare...

Vekt 76 sa for siden:

Det er mange av oppskriftene her inne som inneholder smør. Bruker dere da heller Meierismør? Er det ikke transfett i det?

Gerd sa for siden:

Bruker skikkelig meierismør ja :ja:

Carisma sa for siden:

Melange er ikke smør. Bare smør er smør! :ja:

Chunky sa for siden:

Hei!

Jeg bruker næringstabellen på diett.no selv, men har oppdaget flere feil i de forhåndsdefinerte matvarene. Det stemmer at det blir slik du sa. Men hvis du legger inn smør og laks hver for seg, må du opp i 300 gram smør for å få 3 gr karber. Så med mindre de regner med at folk frityrkoker laksen, så er det helt klart feil :)

Det mangler også mange matvarer, så jeg har lagt inn en god del selv fra matvaretabellen: matportalen.no/matvaretabellen/filearchive/Matvaretabellen%202006_3.xls

Denne inneholder ca 1250 matvarer. En del mer en det som ligger i tabellen her på forumet m.a.o.

Lykke til!

Anne Karin sa for siden:

Kansje folka som "teller" karb osv. i maten som skal i tabellene bruker ferdigstekt ferdigvare fra ferdigvarefabrikken. Da kommer jo maten ferdig innsprøyta med sukker ol. :_prikk::_prikk:

Schnupsiii sa for siden:

Morsomt sagt :D

Anne Karin sa for siden:

Takk takk:heia::heia:, men jeg tror jaggu det er det som er svaret:)

caz sa for siden:

Oppumpa med salt og sukkervann så det skal veie mer, er nok dessverre en mulighet..

Ahhrg jeg blir sur jeg altså, når jeg tenker over hva de gjør for å tjene noen kroner ekstra, og for alt de skal lure inn i matvarene støtt..

Homer Simpson sa for siden:

Det er ikke det at laksebitene er rulla i mel før steking?

Vimpane sa for siden:

Det kan hende...det har jeg ikke tenkt på....Høres jo egentlig ganske så sannsynlig ut

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.