< Tilbake til oversikten

Har du en nydelig sjokoladekake å anbefale meg?

Stellamor sa for siden:

Kjæresten min har straks bursdag og han elsker sjokoladekake. Hadde jo vært koselig om jeg kunne ta en bit også, så vil gjerne prøve en ketolysevennlig oppskrift :)

På forhånd TUSEN TAKK!! :p

lokkebiff sa for siden:

Denne er visstnok nyyydelig:

BLACK SUNDAY

250 gram smør
250 gram kokesjokolade
1 dl sterk kaffe
2 dl natrenea eller splenda
4 egg

Smelt smør og kokesjokolade sammen med kaffe i en kjele på svak varme.
Rør blandingen jevn. Ta kjelen av platen.
Bland i sukker og sammenpiskede egg med en stålvisp. Hell deigen i en liten, rund form (20 cm) med bakepapir i bunnen.
Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175 grader i 1 time.
Avkjøle kaken i formen, og gjerne i kjøleskapet til dagen etter.
Løsne kaken fra formen ved å skjære rundt kanten på kaken med en skarp kviv ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret.
Sett kaken på et passende fat og nyt den!

Stellamor sa for siden:

sikle,sikle

Tusen takk skal du ha!!

smil! sa for siden:

kan denne fryses?? fikk så himla lyst på den nå.. men kan jo ikke spise en hel slik en da gitt...

Mogvai sa for siden:

Den så god ut! Hvor mange karber blir det i denne? ca 125 i hele kaken? Blir jo litt per stykke.

wollafruen sa for siden:

250 g smør = 1.5 karbs?
250 g mørk sjokolade (kan sikkert bruke anton?..det blir i såfall =ca 11 karbs. hvis du bruker 86% dark premium blir det = ca 50 karbs her)
kaffe (drikker jeg ikke, så jeg hadde sløyfet den)
2 dl splenda: står "less than 1 g" på hele pakka... regn 1 karb for sikkerhets skyld ;)
4 egg = ca 4 karb.

Med anton sjokolade burde hele kaka ha ca 17.5 karbs. Med Freia 86% dark premium har den 67.5 karbs.

Eller?...

smil! sa for siden:

kan jeg bruke den sukkerfrie anton berg sjokoladen? de småe som ligger i sjokoladehyllene i butikken?? eller er det en spesiell anton berg kokesjokolade??
drikker heller ikke kaffe så da sløyfer jeg den.. heller bruke bare vann...tror jeg skal teste denne en dag!!

wollafruen sa for siden:

Jeg vet i hvertfall at det helt fint går an å smelte den Anton Berg lille sukkerfrie sjokoladen, så den burde gå an å bruke i kaken og. Bare husk på det med at noen får magesjau av malitol....

Superleila sa for siden:

I en slik kake bør man bruke kaffen det står på pk, det blir ikke smakende kaffe av den, men den får en kraftig og god smak :) Uten tror jeg den kan bli litt tam... Og for de med litt ekstra guts er det godt med litt chili i kaken, det er knall godt :D

Photobscura sa for siden:

Black sunday er VANVITTIG god! Men la den stå over natta!

Jeg vil ikke anbefale å bruke særlig mye mindre enn 70% sjokolade i den. Jeg har blanda 86 og 70%, det ble veldig bra. I tillegg smelta jeg resten av den mørke sjokoladen og helte over kaka og strødde på hakka hasselnøtter.
Jeg burde egentlig ikke tenke på den kaka en gang, for den er så god at jeg fint kunne ha spist hele alene om jeg hadde sjansen :rodme:

wollafruen sa for siden:

Jeg har ikke rund kakeform jeg, men to sånne avlange brødformer. Kan jeg lage "formkake"-fasong på denne kaka? Og hvor stor form tilsvarer denne oppskriften i såfall? En brødform eller to?

Da tror jeg du må smøre VELDIG godt. Jeg tror helst man trenger en springform. Jeg har en som jeg tror er 19 20 cm i diameter, og den kosta vel 20 kr eller noe på Nille.

Carisma sa for siden:

Eller bruke bakepapir i forma, så man bare an "plukke ut" det med hele kaka.
Forøvrig anbefaler jeg silikon kakeformer på det sterkeste! Kjøpte min (tror den er 20cm) på Coop obs til kr 69,-...

Stellamor sa for siden:

Nå er Anton Berg handlet inn, så får prøve la de ligge i fred til jeg skal bake...
Håper kaken faller i smak hos min kjære :p

anastazia sa for siden:

Takk for kjempebra oppskrift, denne skal prøves!! :)

Stellamor sa for siden:

Nå står kaka i ovnen og jeg venter i spenning :p

Superleila sa for siden:

Åh, så bra :)
Hvordan ble kaka? :spent:

miss_chica sa for siden:

den er kjempegod! er den eneste sjokoladekaka jeg har turt å lage, og siden jeg ble såå fornøyd med den har jeg ikke turt å prøve meg på noen andre enda hehe
jeg bruker forresten 1 dl splenda i steden for to, merker ingen forskjell :)

wollafruen sa for siden:

Jeg prøvde den med anton berg sjokkis og en liten dl fløte i stedet for kaffe (jeg drikker ikke kaffe, og liker ikke kaffesmak generelt) men antok at en dl med noe væske måtte til, så da ble det en liten fløteskvett. Kaka ble knallgod!!! Men kan nok gå litt ned på steketemperaturen og litt opp i antall minutter, for den ble ikke ordentlig gjennomstekt. Skjønner at den skal være "saftig" altså, og ikke tørr-gjennomstekt, men det får være grenser ;)

ANBEFALES!!! Denne blir min redning i div. bursdager utover våren :D

miss_chica sa for siden:

2 dl splenda: står "less than 1 g" på hele pakka... regn 1 karb for sikkerhets skyld ;)

på min splenda står det at det er 97,7 g karbo per 100 gram. nå veier ikke 2 dl veldig mye, men det blir vel mer enn 1 karbo...??? eller er jeg helt på jordet nå?

Schmoopy sa for siden:

Men om Anton Berg sjokkisen går ut?

Noen anbefalinger til annet sjokkis som kan brukes?

Kan f.eks den Cavalier (el hva den heter) like fint brukes og bli like god?

miss_chica sa for siden:

det er derfor de anbefaler å la den stå kaldt over natta før du spiser den, da er den helt nydlig! spiser du den samme dagen uten at den er avkjølt flyter den bare rundt ;)

wollafruen sa for siden:

Jeg har latt den stå både en og to dager, i kjøleskap, men da ble det bare som stivnet sjokolade inni...altså var den for lite stekt i utgangspunktet ;)

Stellamor sa for siden:

Har ikke smakt den ennå, så må nok vente til den har godgjort seg en natt i kjøleskapet :p

Jeg brukte forøvrig den mørke sjokoladen fra Sukkerfritt kjøpt på Rema.
Smeltet helt fint den.

wollafruen sa for siden:

Jeg søkte på nett jeg...der sto det "less than 1 g" på hele pakka. Stusset da jeg så det...men tenkte "ja ja.." Brukte natreen jeg, og der er det vel rundt det samme som du sier det er på splenda'en. Kanskje det er forskjellige varianter av splenda?? aner ikke jeg... Man må nok veie den dl'en eller to for å få nøyaktig karbinnhold til oppskriften.

Lizzi sa for siden:

Hadde med denne til svigers i dag,- og den gikk rett hjem :) Svigerfar tok til og med en dæsj krem på toppen :D

Hadde litt lagd litt for sterk kaffe,- så den ble kalt for cappocino kake... får prøve med svakere kaffe neste gang. Skal hvertfall lage denne flere ganger :)

Nei uff, dere må ikke bruke de fra sukkerfritt, de smaker jo helt forferdelig!
Jeg bruker helst bare veldig mørk sjokkis jeg, så gir jeg eff i om det ikke er sukkerfritt, det finnes flere typer som har ganske lavt sukkerinnhold. Da kan jeg uansett ikke spise særlig mye av den før jeg blir litt rar. Men jeg lager denne kaka en gang i halvåret eller noe, så det er ikke så ofte jeg behøver å bekymre meg for min karbofølsomhet :p
Men heller det enn maltitolmage ;)

Sirius sa for siden:

Har skikkelig dilla på Black Sunday om dagen!
Dette er nesten sjokaladekonfekt! Folk kan beholde den kjipe langpanna si for seg selv! :cool:
MMMmmm...

lokkebiff sa for siden:

Eller enda sjeldnere... :

fnis :p

Haha, fint at noen følger med. Jeg har laga black sunday to ganger, ostekaka til gerd en gang, og de to siste gangene kan jeg knapt ta høyde for, men jeg bare antar at det har skjedd :p

Schmoopy sa for siden:

Hvilken sjokolade brukte du da?

Stellamor sa for siden:

Jeg brukte den mørke fra Sukkerfritt( Rema).

Sirius sa for siden:

Jeg brukte den mørke 70% fra Freia, men det var litt tilfeldig egentlig. Jeg lagde forresten halv porsjon den første gangen da jeg skulle se om jeg likte den. I en liten paiform. Mektig kake! Neste gang skal jeg blande inn hakkede valnøtter!

Schmoopy sa for siden:

Blir det ikke altfor mye karbo med en vanlig mørk sjokkolade?

skippelabbe sa for siden:

Hei!
Jeg prøvde meg på sjokoladekaken i helgen.

1. Veide 2 dl. med splenda, som veide 18 gram. Dvs 17-18 karbohydrater i kaken.:rolleyes:

2. Jeg fikk ikke denne kaken til å smake noe godt i det hele tatt. Blandet 70 % og 86 % sjokolade. Ellers lagde jeg den på måten som beskrevet i oppskriften. Den ble skikkelig besk og våt. :( Hva gjorde jeg feil?:confused:

Siss1 sa for siden:

Ja, på min pakke står det også 97,7 g karbo pr 100 gram. Det står også at det er ca 0.5 g karbs i en teskje (ca 0.5 g) splenda.... Tror nok det er riktig, så 2 dl blir nok en del karber ja.....Det blir jo ca 1 karb pr spiseskje da, og to dl inneholder vel 4 spiseskjeer vil jeg tro.....;-))(

Siss1 sa for siden:

Ja, nå har jeg også sjekka, 2 dl splenda er ca 18 gram, og det utgjør ca 18 karber som nevnt over.... Men det blir ikke så gæernt å da spise et par små stykker...;-))

Stellamor sa for siden:

Jeg stekte den forøvrig i en liten brødform og stekte den lenger enn det står i bruksanvisningen. Lot den også avkjøles og "tørkes" på rist i flere timer.

Schmoopy sa for siden:

Men så kommer jo karbene i sjokoladen o.l i tillegg.

Hadde tenkt og lagde den men nå begynner vi vel og komme opp i ganske så mange karber totalt i kaka:(

Anki1962 sa for siden:

Hvorfor ikke bruke Sukrin, det fås kjøpt på helsekosten og Smart Club.

• Den smaker og ser ut som sukker
  • Kalorifritt og karbofritt
  • 100 % naturlig, finnes i bl. a. frukt.
  • Gir ingen blodsukkerstingning (null GI)
  • Trygt for diabetikere
  • Tannvenlig.

Nå må jeg si jeg ikke har prøvd den, men det går sikkert an, sikkert andre som har mer erfaring med det enn meg.
Kun brukt den i smotthie med bær: 50 gram frosne skogsbær + glass vann + 2 ss Sukrin.

:spisesnak

scartz sa for siden:

Smaker kaken veldig kaffi? For det liker jeg ikke.. latte og lignende går :p Og er det noen som har smakt lindberg kaka? Den likte jeg godt, lurte på om denne var noe lik lindberg sin..

sol-cellen sa for siden:

Jeg lagde Black Sunday i forrige uke med 150 gram Sukrin, og var kjempefornøyd med resultatet. Skikkelig konfektkake som smelter på tunga :p
Den smakte ikke mye kaffe..

maysa sa for siden:

er det 1 karb ca i 1 egg..da jeg sjekket så var det 0 karb på egg??
sjekket på diett.no jeg da

sol-cellen sa for siden:

Et egg på 60 gram har 0,84 karbohydrater for å være helt nøyaktig, hvorav det meste er å finne i hvitten.

fjanni sa for siden:

jeg tror jeg hadde i 2 ss med natreen jeg. den ble jo supersøt med bare det. kan ikke forestille meg hvordan den er med 1 eller 2 dl med søtning. urk.

hege66 sa for siden:

I ketolyseboken står det at splenda er laget av sukker, men med en kjemisk prosess med klor. Dette fører til at stoffet ikke tas opp i kroppen, og derfor ikke gir kalorier.
Karbohydrater sa han ingenting om, men om ingenting tas opp, teller vel ikke karbohydratene heller?

smil! sa for siden:

lagde denne kaka i kveld.. og den ble slettes ikke verst.. men skal ikke ta så sterk kaffe neste gang. og ikke steke den så lenge som jeg gjorde nå! den ble litt for tørr, og det er vel ikke akkurat meningen! den fikk litt brent smak på toppen.. men satte den i kjøleskapet og håper den blir litt bedre til i morra..
men dette var første forsøk på kake!! så slettes ikke verst! hadde oppi noen dråper med vanilje essens også jeg...:)

Sesti sa for siden:

Et godt tips er de der sjokolade delice.... De er helt ufattelig gode!
Jeg og min kjære lagde dem i helga, hadde ikke sukkerfrisjokolade, så brukte 86 %. De er kjempelett å lage, og smaken er helt upåklagelig. Når man tar dem rett ut av ovnen smaker de i grunn varm sjokolademousse, men hvis de står kaldt over natta blir det som sjokoladetrøffel. Disse lager du i muffinsformer, fyller ca 1/3 av formene, og vi serverte dem til svigers med krem og friske bær på.. Det fikk selv svigermor til å innrømme at disse var bra, og hun er kresen:p

smil! sa for siden:

har du oppskriften på dem?

Sirius sa for siden:

Det ble 30 karber på kaka i dette tilfellet (lagde liten form). Brukte ca 1 dl sukrin forresten, funket fint. Kaka i er seg selv så mektig at det blir ikke så mye om gangen:p Men hvis du teller karber kan du jo bruke de sukkerfrie :)

jannekristin sa for siden:

Nå har jeg laget den til bursdagen min i morgen. Det er MIN kake, mens de andre får kose seg med sukker og hvetemel :D
Har bare pillet litt på den ettersom den skal være hel til besøket, men det jeg smakte var kjempegodt!!!!! Skikkelig sjokoladesmak, og jeg liker mørk sjokolade best :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.