< Tilbake til oversikten

Jeg bytter filosofi, jeg

martefie sa for siden:

...for jeg har spist meg litt lei på typisk SB-mat. Så nå er jeg tilbake på kostholdsfilosifimessig square one. Montignac og Lindberg.

Har lest meg opp på GI og GB denne helgen, og starter med linsesuppe til lunsj i morgen, med en "frekk" salat samt ost og selleri til dessert. (Jepp, jeg spiser tre retters-lunsj, derav Montignac-henvisningen.

Elephanta sa for siden:

Hei!
Jeg skal også prøve meg på et filosofibytte. Har gått på ketolyse siden desember og tatt av 9 kg, men har fått nok av ketolysemat (for en stund, i hvertfall...). Så nå blir det spennende å se hvordan det går med de siste kg jeg skal ned. Driver og setter meg inn i dette nå, virker hakket mer komplisert enn ketolyse synes jeg, mer å tenke på, men det er sikkert ikke så vanskelig bare en kommer igang. Håper det går bra! :smile:

Ps: tar gjerne imot tips, menyforslag osv fra dere erfarne Lindbergere!

martefie sa for siden:

Jeg ønsker oss lykke til med filosofibyttet!

Donna sa for siden:

Bytter fra Ketolyse eg også. Har endelig klart å komme meg gjennom boken til Torkil. Og konkludert med at eg må ha pause fra ketolyse. FØler meg ikke bra og har gått på den i litt over 5 måneder nå. Så da skal det være anbefalt å ta det med ro. Er nå innenfor anbefalt BMI også. Så kanskje fedon kan få meg i mål? Håper på det. Men eg er litt forvirret nå. Vet ikke helt hva eg skal spise og synes det er vanskelig å ta farvel med det deilige fettet som eg likte veldig godt :rolleyes:

Schnupsiii sa for siden:

Jeg har også bytta fra ketolyse til fedon :)
I hovedsak så er kostholdet mitt endret ved at jeg fråtser i grønt (fint å slippe å veie og telle) samt at jeg unner meg en frukt +nøtter hver dag og noen dager blir det også en yoghurt 0,1%.

Frokost: stort sett noe med egg, men av og til havregrøt eller fiberrik m/ pålegg
Lunsj: salat, salat og atter salat :D
Middag: kjøtt eller fisk med masse grønnsaker og/eller salat.
Sper på med mellommåltider som er frukt+nøtter og middagsrester

På 2 uker med dette kostholdet har jeg gått ned 1,8 kg :D
Og da skal det også tilstås at jeg har unnet meg litt mørk sjokolade på lørdagskvelden.....:ja:

Jeg fikset ikke alt fettet på ketolyse, så jeg opplever det ikke som mer komplisert å følge dette kostholdet, mer som en lettelse og større frihet :)

Ønsker oss alle lykke til med nytt kosthold!!

sjokoman sa for siden:

:Dlykke til:D
jeg er nyskjerrig på dette kostholdet, har boken men den virker litt komplisert-streng, hva spiser du dersom du blir sulten utenom måltidene eller trenger mer mat.(jeg er en sulten dame)

Schnupsiii sa for siden:

I og med at jeg spiser 3 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider så har jeg ikke hatt behov for mer mat. Men det har hendt at jeg er skrubbsulten mens jeg lager middag, da har jeg tatt meg 5-6 mandler.
Jeg spiser meg god og mett til alle måltider, og passer på at grønnsakene jeg spiser er litt mer enn bare vann. F.eks. bruker jeg mye avacado og brokkoli, som jeg opplever som mettende.

Jeg har alltid en Fedon-bar i veska når jeg er på farten, så kan jeg stille sulten med den ved behov. Sånne ferdigsmurte knekkebrød fra Wasa kan også gjøre nytten, men det blir vel nærmest som å banne i kirka å nevne det her inne :) Men jeg syns det er et bedre alternativ enn å kjøpe seg en snickers.....

mamma87 sa for siden:

nettopp starta på fedon etter nesten 1 år på ketolyse..
Etter 1 uke,har jeg gått litt ned:D ønsker å gå ned 5 kg til,men fornøyd med å holde vekta i første omgang:)

men syns det er mye mindre info om fedon enn ketolyse,så er ikke helt sikker på om jeg gjør alt rett..Går også mye sulten nå,så sliter litt med å holde meg unna mat med høy GI

Donna sa for siden:

Må si meg helt enig med det mamma87. Har akkurat gått over eg også. Veldig lite informasjon og føler meg veldig forvirret og sulten og fysen på alt mulig. Men planen er å få kjøpt fedon boken i morgen og håper på at eg blir mye klokere av det. Har kokeboken til fedon. Men den inspirerer ikke så mye må eg si.

Elephanta sa for siden:

Jeg holdt ut i bare noen dager, jeg.. :o Var sulten hele tiden og ble også forvirra over å skulle tenke nytt ang filosofi, og i tillegg gikk jeg opp et par kg, så jeg hoppa over til ketolyse igjen. Det føles liksom tryggere, jeg er visst ikke helt klar for den friheten et liv utenfor ketosens trygge rammer gir... :_plystre:

Minni1 sa for siden:

Jeg har også byttet fra ketosediett til fedon inspirert diett.
Kommer til å gå over på ketose etterhvert igjen men på grunn av diverse nå fremover så passer den ikke helt for meg.

Så nå er det pån igjen å finne ut hva slags mat jeg skal spise, men det kommer nok til å gå bra.

scartz sa for siden:

JEg vet egentlig ikke helt hva jeg går på :p Men det starta med ketolyse. Men samtidig smaker jeg litt på ting som er mer fedon vennlig, f.eks nå nettopp hadde jeg potetmos av røde linser. Var godt, men.. Ikke bedre enn ris/pasta/pommes frites, så jeg tror jeg heller holder meg til en stooor porsjon gresk salat ved siden av kjøttet :p Nei, så jeg tror planen min er å holde meg til ketolyse, med små utskjeielser til tider der jeg spiser ute med venninner. Foreløbi har det fungert for vekta mi.
Fedon forvirrer meg, selv om jeg har lest boka flere ganger.. Å spise bare "sunt" fett syntes jeg er vanskelig. eelsker rømme, fløte og smøøør :p Og når jeg går over til fedon får jeg søtsuget tilbake..
Men målet mitt er ikke nødvendigvis å være i ketose. Men det er som regel resultatet, når jeg spiser det jeg foretrekker..

Carisma sa for siden:

Fedon er da ikke så vanskelig.. :nei:

Spis en håndflate proteinholdig og to håndflater grønnsaker til hvert måltid, og et av dagens måltider kan inneholde "trege" karber i form av linser, bønner, müsli, grovt brød o.l. Velg olje (raps, oliven), avocado, nøtter osv, droppe fete meieriprodukter og velg magre i stedet (kesam, youghurt, skummet melk, mager/lettere ost). Max 2 rasjoner frukt pr dag, fortrinnsvis eple, pære eller tørkede aprikoser.

Lindberg i praksis

Litt mer info
Og enda litt

Syns det er mye lettere enn Ketolyse, sliter veldig med å ikke spise for mye grønnsaker... :rolleyes:

scartz sa for siden:

Vel jeg teller ikke grønnsakskarbene mine på ketolyse, så jeg spiser så mye grønt jeg vil og holder meg fint innenfor ketose for det :)
Men jeg trodde at det ene c-måltider ved lindberg kunne være høy gi mat? Og ikke middels..

Carisma sa for siden:

Nei, desverre, det skal være middels til lav GI det også :ja:
Ikke noe høy GI kost på lindberg heller.
Største forskjellen for min del fra Lindberg til Ketolyse er å kutte m¨sli og kikerter, og spise fett i stedet.

scartz sa for siden:

Åjjaaa, men da er jo ikke lindberg noe spennende :p Hehe. Jeg trodde at om man gikk over til lindberg ofret man fløten, smøret og rømmen, men at man kunne unne seg LITT ris, pasta, poteter ol til tider. Men er ikke det tilfellet er det ikke serlig intressant :p

Carisma sa for siden:

Litt FULLKORNS-pasta og -ris :ja: Poteter-> Helst ikke...

scartz sa for siden:

Har noen smakt brun ris? Er det noe godt? Heter vel naturris om jeg husker rett...

Carisma sa for siden:

Litt uvant i begynnelsen, men nå ville jeg aldri valgt den hvite risen framfor naturris om jeg måtte velge mellom de 2

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.