tonemor sa for siden:
Jeg har lest at mange kommer seg ut av depresjon ved hjelp av ketolysekuren/lavkarbo, men har noen (som meg) opplevd det motsatte? Altså å bli deprimert pga.lavkarbodiett? Er dette "logisk"?
tonemor sa for siden:
Jeg har lest at mange kommer seg ut av depresjon ved hjelp av ketolysekuren/lavkarbo, men har noen (som meg) opplevd det motsatte? Altså å bli deprimert pga.lavkarbodiett? Er dette "logisk"?
NinaOp sa for siden:
Personlig har jeg veldig sur hele uka, startet på ketolyse forrige mandag, ketose siden onsdag. Jeg er bråsint, tverr og moody:rulleøyne Stakkars gubben min sier bare jeg.. Føler meg sliten og energiløs, men håper det går over når jeg kommer litt mer inn i det. Kjiipt å føle seg som verdens mest grinete kvinnemenneske..
Mjauritz sa for siden:
Jeg tror nok man kan føle seg deprimert den første tiden. Kroppen må venne seg til ett lavere karboinntak og man er ofte veldig dårlig i denne tiden. Man orker lite, kvalm, vondt i hodet. Det meste er ille!! Men hold ut, tenk positivt, gjør ting du liker og orker du ikke det så gjør det alikevel!! Les på forumet hvor vi alle har vårt å stri med! Lykke til!
vilnedfort sa for siden:
For meg var uke en super, uke 2 og 3 HEEEEL grusomme. Deprimert, null energi, vondt i hodet, manglet matlyst, kjempesur og alt var ille. Nå er jeg slutten av uke 4, og det begynner å bli bedre, men fortsatt føler jeg at jeg mangler litt "piff"... Jeg har tidligere gått på Lindberg, gikk like fort ned og hadde masse energi...problemet der var at kroppen min er veldig tilpasningsdyktig, og vil ha det sånn den er vant til, så jeg ble ubegripelig sulten nøyaktig 3 timer etter hvert måltid, og fikk kjempelav blodsukker og holdt ¨på å svime av hvis jeg ikke fikk mat. greit å holde styr på hjemme, men ikke når man er ute og farter, på jobb og slik... Nå er jeg iallefall aldri sulten...kun om morgenen, og hvis jeg glemmer å spise lunsj begynner jeg å føle meg sulten i 4 tida...veldig praktisk å ikke være så avhengig av mat tilgjengelig...
tonemor sa for siden:
jeg hadde gått på den i 10 uker da "personlighetsforandlingen" begynte, jeg ble likegyldig + ei skikkelig kjeftsmelle..Har fått konstatert lettt til moderat depresjon og har kuttet lavkabo i snart en måned nå. Er blitt litt bedre, men ikke mye
Takk for gode svar!
Bulldog sa for siden:
Nettopp begynt studiene eller?
Gerd sa for siden:
Denne påstanden trenger nok du å dokumentere :ja: Slike alvorlige påstander er det ikke nok å bare tro....
Jeg har sendt link til Torkil om dette. Dette tror jeg en utdannet lege har svar på :)
Bulldog sa for siden:
Mange blir irritable, slitne, og slikt de første ukene etter kostholdsomleggingen. Det er fordi man tar bort et næringsemne som gir en slags rus når det inntas. De som har erfaring med trøstespising og slikt kan sikkert utdype her.
Med mindre du manglet noe viktig i kostholdet ditt (og om du fulgte ketolyse så er det lite trolig), så kan jeg ikke forstå at kostholdet kan være årsaken her. Etter ti uker med lite karbohydrat i kosten så er kroppen "ferdig" med å tilpasse seg, og hormoner og slikt har stabilisert seg. Du sier også at etter en mnd med mer karbo har du blitt "litt bedre, men ikke mye". Hadde karbohydratnivået vært årsaken så ville du antageligvis sett bedring etter bare et par dager, kanskje umiddelbart.
Jeg tror du må lete etter andre årsaker til tungsinnet ditt. Legen bør kunne hjelpe deg å finne ut om det er noe fysisk galt, og/eller henvise til psykiater.
Bulldog sa for siden:
Og du ser ingen problemer med denne påstanden?
Gerd sa for siden:
Jeg legger merke til at du påstår at :
Lavkarbo er en fellesbetegnelse på flere dietter. Noen ketose, noen ikke i ketose. Hvilke er det du legger til grunnlag her?
Og den forskningen du viser til kan du dokumentere den?
Madamim sa for siden:
Hvilket fett da? Kroppsfett eller i kostholdet?
energibunten sa for siden:
Ja jeg reagerer akkurat som vår Pål skriver når jeg inntar karbo. Energinivået går ila 2-3 timer ned og jeg yter bare "80-90%" mentalt og fysisk. Men holder jeg blodsukker jevnt og fettforbrenning jevnt og høyt så har jeg 100% til rådighet hele døgnet.
Ernæringseksperter sier mye forskjellig i dagens samfunn som også direkte bryter med både forskning og det man erfarer med ketose og lavkarbodietter, så det er uansett viktig profesjon eller ikke å vise til litt fakta :-)
Det er helt klart hormonelle svingninger relatert til varierende forbrenning som skjer ved mye karbo i kosten (raske svingninger) og som skjer ved overganger i dietter. Kroppen bruker tid på å omstille seg. Jeg iallefall funker topp på fettforbrenning, livet får mye mer innhold. Og jeg har ikke veldig stor fettprosent, som mann med en BMI på ca 20
Gerd sa for siden:
Det er stor forskjell på å leve i ketose (fettforbrenning) og å leve f.eks. ala Fedon.(lavkarbo). Så det blir feil å "ta alle under en kam" :)
For det er vidt forskjellig forbrenning i ketose eller ikke i ketose.
Ja, jeg blir skeptiskt når du uttaler deg så generelt om noe som er så forskjellig.
Bacon sa for siden:
Hvordan kan fettoksidasjon på lavkarbo føre til depresjoner? Hva er det med lavkarbo som utløser dette?
Men du kan sikkert forklare hva forskningen går ut på, og hvordan den kommer fram til og forsvarer et slikt utsagn?Impulsiw sa for siden:
Celly: Jeg forstår ikke helt den der med at man blir deprimert av for lite fett?? Gjelder det ALLE "dietter"?På Grete Roede får man jo knapt i seg fett i kosten, til gjengjeld er det flust av karbohydrater. Da får man vel mangel på fett både ved at man spiser lite fett og at kroppen tærer på fettlageret sitt?
På lavkarbodietter får man i alle fall nok fett gjennom kosten.
Så hvis det er spesielt for lavkarbodietter at man kan bli deprimert kan ikke mangel på fett være årsaken eller? Da må det jo være mangel på karbohydrater? Kroppens celler gjør jo om glukose til ATP i cellene via glukolyse. Hvis den mangler karbodydrater/glukose må den bruke av fettet og proteiner eller?
Forstod bare ikke helt hva du mente :ja:
Løvetann sa for siden:
Er det en mulighet for at du, uten å legge merke til det, hadde fått i deg mindre fett den siste tiden før "personlighetsforvandlingen" skjedde?
Jeg har inntrykk av at noen av de som ikke har det bra på ketolyse, får det bedre når de øker fettinntaket.
Kula sa for siden:
Du blir nok litt ufrivillig morsom når du refererer til utdannelsen din samtidig som du serverer svada.
Impulsiw sa for siden:
Vi behøver kanskje ikke behandle hverandre sånn? :confused:
Det var sikkert godt ment fra hennes side...
Nitja sa for siden:
Jeg har ikke følt meg deprimert men jeg har følt meg mye mer sliten helt i begynnelsen, følt jeg ikke har hatt overskudd vært veldig trøtt o.l..
Men når jeg har har kommet inn i dietten og blitt mere vandt til den så har ting "stabilisert" seg og noen dager føler jeg at jeg har overksudd til alt mulig mens andre dager er jeg mer sliten, men merker fort at de dagene jeg kommer meg ut på tur (ikke alltid like lett når man skal ha med seg barnevogn og fortau +++ ikke er brøyta eller er som sørpe og gå i) så har jeg mye mer overskudd resten av dagen en de dagene jeg bare er hjemme..
Kitt sa for siden:
Uansett er det en kjent sak at underernæring kan føre til depresjon OG at depresjon kan føre til underernæring!
Ofte er det vanskelig å vite hva som er hva og dette kan føre til mye rare tanker og oppførsel og behandling både i det offentlige helsevesen og det alternative miljøet!
Har vært med på å behandle pasienter med alle slags spise- forstyrrelser/sykdommer og har opplevd flere ganger at når depresjonen blir riktig behandlet, forsvinner spiseforstyrrelser/sykdommer som dugg for solen! Diverse allergier, syndromer, forstoppelser, kvalme, magesmerter og candidae blir borte når pasienten ikke lengre er deprimert. Mange av dem ville aldri ha beskrevet seg selv som psykisk syke i det hele tatt, noen var faktisk tvangsinnlagt, men spiseproblemene ble uansett borte med vellykket depresjonsbehandling!
Torkil sa for siden:
Hei
Dette er jo feil. lavkarbo er jo ikke lavfett. Riktig, at det store vekttap i starten på ketolysekuren især skyldes at glykogenlagrene tømmes og da fjernes også det vann som er bundet til glykogen. Men når det gjelder fett, så er jo ketolysekuren og andre kurer basert på kostindusert ketose basert på et høyt fettinntak.
Den forskning du viser til, kjenner jeg ikke til, men både jeg, Fedon,med mange flere, anbefaler mer sunt fett i kostholdet og mer protein samt mindre karbohydrat, spesiellt raske karbohydrater.
Forklaringen på humørsvingninger er ikke klar, de fleste får det bedre, noen blir nesten euforiske og energiske, men depresjon kan forekomme.
Det kan ha psykiske årsaker, det kan skyldes markant endring i hormonalansen, spesiellt når man går fra insulinresistens og androgen hormonbalanse til normalisering av hormonbalanese.
En nevnte at sukkerkicket blir borte, det er sant, sukker gir en kortvarig økning i hjernens seretoninnivå (lykkehormon) slik at det finnes et rasjonellt grunnlag for effekten av trøstespisning. Når man ikke lenger spiser sukker vil denne stimulering bli borte, det kan tenkes å ha betydning.
Fett herunder essensielle fettsyrer og ikke mindst kolesterol er utgangspunkt for mange av hjernens nevrotransmittere (signalstoffer)
det er derfor ikke usansynlig at lavfettkurer (GR) kan påvirke humør negativt.
Når det er sagt, er hjernens funksjon, spesielt når det gjelder humør, personlighet, tankeverden etc. særdeles komplisert og det er neppe en enkelt faktor som bestemmer om man er deprimert eller lykkelig.
Vennlig Hilsen
Torkil
donjuanwannabe sa for siden:
Det du sier her om at kroppens vannmengde reduseres skjer jo bare de første dagene. "Over lang tid" er hvor lenge? Og lavkarbodiett går først og fremst ut på dette, at kroppens vannmengde reduseres?? Nei dette blir for useriøst! Igjen så kommer en som studerer ernæring med feilaktige påstander om lavkarbo. Kanskje du kunne satt deg litt bedre inn i hva lavkarbo egentlig er for noe?
Å spise sunt går utover kroppens lagre av fett ja?! Ja, det er jo det som er poenget. Man kvitter seg med overflødig fett så man blir slankere. Vil heller si at hvis man mister overflødig fett så blir man lykkeligere jeg da men. :)
"Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner."
Ja men den beskrivelsen passer vel bedre på studiet ditt. For er det noe lavkarbo ikke mangler så er det fett. Og du sier mangel på fett! 0 fett! Hvem er det som spiser 0 fett i dag?
lokkebiff sa for siden:
Mye interessant her (må abbonere... ;))
Jeg lurer litt på:
Deprimert, som i diagnosen? Eller nedstemt?
Chunky sa for siden:
Er helt enig med Impulsiw! Jeg er sikker på at det var sagt i beste mening. Selv om noen kanskje blander kortene litt, så må det være såpass takhøyde at vi kan diskutere saklig uten at alle kaster seg over vedkommende. Dette er første gangen jeg opplever noe sånt her på forumet, og jeg likte det i hvert fall ikke.
Kitt sa for siden:
Ingen kaster seg over noen her, men det kan faktisk være farlig når noen har misforstått veldig og /eller feilinformerer grovt!:eek:
Det er viktig å ikke bare slenge ut påstander, man skal passe seg for å være skråsikker uten å kunne henvise til pålitelige kilder! Eller poengtere at dette er noe man selv tror eller har opplevd!
Vi skal kunne diskutere det meste her, men da må man kunne stole på at de faktaene som presentere er akkurat det, fakta, og ikke synsing!
Ciss sa for siden:
Jeg har levd lavkarbo i rundt 10 år, og det jeg har registrert hos meg selv er at om jeg har perioder jeg føler meg skikkelig nedfor viser det seg alltid at jeg har slurvet med å ta kosttilskudd i en periode forut for dette.
[color=blue][/color]
Jeg tenker derfor at det kan være mangel på vitaminer/mineraler som kan føre til nedstemthet snarere enn mangel på karbohydrater (eller fett, for den saks skyld)
Chunky sa for siden:
Det er utsagnene over jeg mener. Dette var første posten til vedkommende på forumet, og så skal man være nødt å ta i mot slikt? De aller fleste stilte saklige spørsmål om dokumentasjon på påstanden, men kommentarene over er utelukkende negative personkarakteristikker.
dynamitt sa for siden:
Viktig å respektere hverandre, ikke bli for kjepphøy, alle kan lære noe av hverandre. Alle har vi ulike erfaringsgrunnlag.
Ja, jeg skal være enig i at man går ut med høy flaggføring når man hevder at det man lærer på studiet om ernæringsfysiologi er sannheten, men vi har vel alle gått på skolen, og vi vet jo at en del man lærer der heller ikke alltid stemmer med virkeligheten.
Jeg vet om ernæringsfysiologer som hevder det motsatte også; at fett og proteiner er det viktigste.
Så hører man om avhandlinger på idrettskost som hevder at pizza grandiosa er en fet matvare, vet ikke om jeg skal le eller gråte, men likefullt, denne personen gjør så godt han eller hun kan.
Så selv om vi kan trekke på smilebåndet av andres uttalelser, så gjelder det å holde seg i skinnet og diskutere
Nille sa for siden:
Siden jeg har levd lavkarbo siden 1982 burde jeg vel i.h.t. til denne såkalte "teorien" være innlagt for lenge siden. Enda et symptom jeg burde ha fått etter alle disse årene ?!
Når jeg spiser skikkelig lavkarbo og ikke skeier ut er jeg i bedre form både psykisk og fysisk. Om jeg skeier ut og får i meg for mye sukker eller stivelse blir jeg slapp og dårlig, trøtt og sliten og kjenner at jeg sliter på alle måter. Humør, hud og hår er i dårlig form.
Det er nok flere faktorer enn kosthold som har meg depresjon å gjøre, å påstå at det er lavkarboksthold som er den "utløsende faktor" viser at ernæringsstudiet nok trenger en del oppdateringer ....
Marsjenta sa for siden:
Hei
Jeg fikk indre uro, og skjelvinger av lavkarbo (ikke ketolyse ) Jeg begynnte så smått å spise litt fedonbrød, og/eller litt potet/ris til middag. ble kvitt uroen, men går ikke like fort ned som da jeg kuttet ut verstingene helt.
Nille sa for siden:
Dette er en fysisk reaksjon - rett og slett en slags abstinens mår en spiser lite karber og kommer i ketose. Det har ikke noe med depresjon å gjøre og går som regel over når kroppen har omstilt seg...
dynamitt sa for siden:
Tiden det tar for kroppen å tilpasse seg et annet ernæringsgrunnlag kan ta flere måneder. I denne perioden vil man kunne oppleve alt fra ingen forskjell til alt man kan tenke seg - slapphet, svetting, frysing, humørsvingninger, lavere forbrenning, osv
Bacon sa for siden:
Til cellys forsvar, hn sier "Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner." Ikke at det VIL føre til depresjoner.
Du som individ alene kan hverken bekrefte eller avkrefte en påstand som dette. Det er jo også grunnen til at vi ber om dokumentasjon på det celly sier.
Hn sier heller ikke at lavkarbo er utløsende faktor for depresjon. H*n sier at mangel på fett kan føre til depresjon, og at det er hans/hennes personlige mening at lavkarbo kan føre til depresjon. ("jeg tror")
Celly, jeg håper ikke du har blitt skremt vekk fra forumet pga denne tråden. Du har garantert kunnskap vi alle kan lære av, og det er finnes masse kunnskap her inne som du kan lære av. Overse de kjipeste kommentarene, og ikke stikk av enda! :)
Nenne sa for siden:
Hei Tonemor.
Litt usikker på hva du mener med deprisjon, men jeg har erfart at i periodene hvor jeg kutter ned på karbo (eller er i ketose) så kan jeg få forverret PMS. :( Har vanligvis PMS problemer med noen måneders mellomrom, men de er definitivt verre i denne type 'overgangsfaser'. Vet ikke om dette er det samme som du erfarer, men vet fra tidligere innlegg (og samtaler med andre) at jeg ikke er alene om dette, se tidligere innlegg; forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13300
Vet også at dette etterhvert bedrer seg slik at PMS'en nesten blir borte (for meg i alle fall), virker som om lavkarbo er positivt på dette området også.
Uansett, lykke til videre tonemor ! :)
Schnupsiii sa for siden:
For meg så utløser denne kuren også endel psykiske utfordringer. Jeg har mange kilo for mye og det at jeg nå endelig tar tak i dette problemet har blant annet ført til:
Og masse annet, men vil ikke brette ut hele livet mitt heller.
Poenget mitt var nok mere at en slankeprossess også setter igang en rekke andre mekanismer i kroppen i tillegg til selve vektnedgangen. Så jeg vil tro at det er andre årsaker enn ketogent kosthold som har gitt hovedinnlegger en mild depresjon.
Men det er bare spekulasjoner basert på egen erfaring.
maysa sa for siden:
hei jeg går på friskvernklinikken.i en overvektsgruppe d.v.s at vi er 10 stk i en gruppe og blir fulgt opp av psykiater,fysioterapeut(trening) og ernærinsfysilog. ernæringsfysiologen som da har jobbet med overvekt endel år, vil ha oss på lavkarbo kost ikke ketose, det bruker hun kun på de som ikke går ned i vekt med annet.karbohydrater og fett sammen er det jeg har lært der at ikke er bra.
har tatt meg laaang tid altså 3 mnd å komme meg dit jeg er nå og klare og kutte sååå mye ned på karbene..
og greteroedes opplegg har også ernæringsfysiloger med seg ..så er enig der at de lærer det de lærer på skolen som basis og går ekstra i dybdene enten på lavt fett...eller lavkarbo.
protein er de enige i begge to og er man på lavkarbo ikke ketose skal man jo også være obs på og spise sundt fett.
hmm lurer på om dette ble bare rot..
tulla sa for siden:
[INDENT]Sitat:
"Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner."
Ja men den beskrivelsen passer vel bedre på studiet ditt.
[/INDENT][INDENT]Sitat:
Du blir nok litt ufrivillig morsom når du refererer til utdannelsen din samtidig som du serverer svada.
[/INDENT]
Det er utsagnene over jeg mener. Dette var første posten til vedkommende på forumet, og så skal man være nødt å ta i mot slikt? De aller fleste stilte saklige spørsmål om dokumentasjon på påstanden, men kommentarene over er utelukkende negative personkarakteristikker.
Så godt at du reagerte på språkføringen. Veldig enig med deg, dette er ikke et forum verdig! Håper ikke det skemmer bort flere fra å delta diskusjoner..
Impulsiw sa for siden:
Synsning eller ei... synes man skal behandle alle med respekt. :ja:
Kula sa for siden:
Takk! Lavkarbokosthold i alle varianter blir angrepet av ”utdannede” personer. Professorer, leger, forskere, ernæringsfysiologer, fysioterapeuter og you-name-it. Det de ofte har til felles er at de fremhever sin utdannelse/tittel for å underbygge sine påstander. De setter seg med andre ord i en posisjon ett hakk høyere enn dem de diskuterer med. ”Jeg-vet-best-fordi-jeg-er-utdannet”. Dette er en form for hersketeknikk som er mye utbredt. Det må være lov å si ifra når man blir servert udokumentert svada.
Carisma sa for siden:
Enig! :ja: Jeg var i en periode veldig lite engasjert i ting rundt meg, og så mørkt på livet genrellt. Noen vil nok kunne klasifisere det som deprimert, eller veldig tungsindig. :rolleyes: I tillegg var jeg mye svimmel i den perioden. Så jeg fikk sjekket blodprøvene mine om jeg kunne mangle jern e.l. Det viste seg at jeg trengte tilskudd av Folat. Etter jeg begynte med det endret hele mitt syn på verden, og ikke minst mitt energinivå seg på et par dager! Så det kan være lurt å få tatt en full blod-prøve sjekk.
tonemor sa for siden:
-det setter jeg virkelig stor pris på!
Jeg skal så smått prøve igjen, da jeg trivdes godt med å gå ned i vekt (og fremdeles har litt i overkant av 10kg igjen til matchvekt. Og ser at jeg nok må bli flinkere med vitaminene, har sløvet litt der. Og har alltid slitt med å få i meg nok fett i kurene (gikk på Eat før), så der har jeg to ting å jobbe ut fra. Legen min sa at jeg burde vente med videre slanking til jeg er "ovenpå" psykisk igjen, men når en er overvektig, vil jo nettopp slanking være med på å komme seg "ovenpå"! Synd det ikke finnes en light-versjon av ketolyse, enter er du i ketose, eller så er du ikke det..
Takk og bukker igjen!
Schnupsiii sa for siden:
Lightversjonen er lavkarbo :D Mange som har god vektnedgang på et slikt kosthold hvor man ikke er i ketose :)
Lykke til!
Smiline sa for siden:
Hei.
Tenkte jeg skulle dele litt kunskap og erfaring med deg.
I ketose eller ved bruk av ketogen diett produserer kroppen mer GABA. Det er dette som gjør at epeleptikere kan dra nytte av en ketogen diett. Det demper "raske nerveimpulser" i hjernen som bidrar til evt anfall.
Nå er ikke jeg noen mester på eplepsi, men jeg kan noe om mangel på impulskontoll. Lave verdier av GABA kan bidra til mania. Derfor foreskrives det bla antiepeleptiske medesiner til folk med bi-polar lidelse, iom at dette stoffet (GABA) er å finne i slike medesiner og demper bla dårlig impulskontroll.
Derimot kan for høye nivåer av GABA føre til at nerveimpulsene blir "for dempet", noe som kan føre til til at en kan opplever å kjenne seg påvirket av beroligende. Nå har jeg lest at for høye nivåer av GABA kan føre til angst. (jeg tror at slike høye nivåer stortsett kun kan forekomme ved kunstig inntak av GABA).
Nå inneholder en ketogen diett for barn med eplepsi 3/4 med fett og 1/4 karb og protein. Voksne og andre sam har behov for mer protein i forhold til ungå muskeltap kan ligge på 2/3 på fett.
Jeg er ikke noe lege eller annen ekspert men det skader ikke med litt info, og siden mania er det "motsatte" av depresjon så kanskje det var noe info her som kunne kanskje bidra til noe mer klarhet, eller forvirre:rolleyes:
Tenkte jeg kunne dele litt med mine selvstudier ang dette. Med ketogen diett har jeg hatt en form for selvmedisinering mot min bi-polare lidelse, som ikke lenger er en lidelse for min del. Den er der men jeg har ikke vært "syk" siden jeg startet på Ketolysekuren for 3 år siden. Har kuttet karber atomatisk siden det i perioder, og har skjønt at "lavkarbo" har vært VIKTIG i forhold til det at jeg IKKE har vært syk, men først etter at jeg sist mnd hørte om GABA i antiepeleptiske medesiner og GABA på ketogen diett at jeg skjønte sammenhengen til at jeg har vært "frisk" siden da. For meg har dietten gitt meg livet tilbake. Jeg kjenner meg for første gang som jeg var når jeg var 14 år, meg selv igjen! Det er en utrolig opplevesle å kjenne nesten som en har våknet opp etter en lang drøm/mareritt, og kan leve og kjenne seg selv. (selv nær familie og venner har gitt den samme tilbakemld).
Jeg håper du finner dine svar og en løsning. Det er veldig viktig med et godt balansert kosthold, trening og "den lille bomst" (H.C. Andersen) for å leve et liv i balanse. Kanskje ikke Ketolyse er det rette for deg, men det betyr ikke at du skal gi opp håpet på vektnedgang ved hjep av overnevnte ;)
Kunskap er makt!
Håper dette ikke ble for "rotete":D hihi
Noen kilder:
no.wikipedia.org/wiki/GABA
www.enotalone.com/article/4118.html
www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=44637
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.