< Tilbake til oversikten

Jentekveld, forslag til servering ønskes

Fishi2009 sa for siden:

På mandag skal jeg ha jentekveld, og aner ikke hva jeg skal servere... Jeg er den eneste som går på ketolyse, men de utfordret meg til å lage ketolysevennlig mat, slik at de også kan smake på noe av den nydelige maten som jeg spiser hver dag! :D

Vi blir ca 10 stykker, og jeg trenger tips!!

TAKK :)

Cathrine83 sa for siden:

Jeg laget noe godt i går, når vi hadde gjester som de likte kjempe godt. Skjærte baconstrimler og kyllingfilet i biter, stekte de hver for seg i meierismør. Samlet det og kokte det i fløte og hadde kyllingkrydder og paprika (rød) oppi. Tok løk, blomkål, brokkoli i en form og stekte i ovnen. Samlet alt dette til slutt i en stor gryte, og hadde mer fløte og kyllingkrydder på. Og så fikk de andre også ris, og så kyllingsaus. Kjempe godt.

Areola sa for siden:

Denne har vært en så suksess når jeg har servert dette at både foreldre og besteforeldre har spurt etter oppskrift. Den er lett å lage også :)

Lizzi sa for siden:

Jeg hadde "tapas" : kjøttboller, salat, tomat og mozarella salat, kyllinglår, forskjellige typer spekepølse.:)
Alle var kjempefornøyd og mette, og jeg kunne spise det jeg ville. :D

Ignite sa for siden:

Sorry, kunne ikke la være ;) Jaaaa, det er lørdagskveld snart...

Trampe70 sa for siden:

Ostegratinert Taco-form (bare gang opp og bruk storforma)

1/2 kg kjøttdeig
1 hakket løk
1 boks hakkede tomater
1 "porsjon" tacokrydder (se nederst)
1 dl kremfløte + 1/2 dl vann
100g revet gulost

Tilbehør:
agurk i biter
tomat i biter
salat
creme fraiche
tacosaus
tacotubeskjell (spiste selvsagt ikke disse jeg!)

Stek opp kjøttdeigen først.
Ha oppi den hakkede løken og stek litt til.
Tilsett tacokrydderet og bland.
Ha oppi hakkede tomater og bland.
Ta så panna/gryta av plata og ha i fløten. Bland godt.
Smør en ildfast form og hell blandingen i.
Riv osten og ha over. Sett i ovn på ca. 200 grader i 20 min.

"Hjemmelaget" tacokrydder til 1/2 kg kjøttdeig:
1 ts salt
2 ts spisskummin
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

Men landlord hakkede tomater og en løk på ca 120 gram ble dette totalt ca 16 karber. Pluss tilbehør selvfølgelig!

Fishi2009 sa for siden:

Hahahahahaha! :D Han her er sikkert god med tacokrydder og en liten salat!:p

Fishi2009 sa for siden:

Tusen takk for alle forslag jenter! :)

Jeg skal komme tilbake med info om hva jeg lagde tilslutt, spørs om jeg klarer å velge- alt høres såååå nydelig ut! :D

Ha en fin søndag!

Fishi2009 sa for siden:

Hei alle sammen!

I morgen er den store dagen- jentene skal få denne kyllingretten servert :D

Men: Jeg lette Stavanger rundt etter Tikka Masala krydder... Uten hell? Jeg fant noe på et glass, som har samme konsistens som chutney, eller sånn minced chilli... Kan jeg bruke 3 ss av denne? :confused:

Vil så gjerne at dette skal bli bra!! :)

Areola sa for siden:

Jeg bruker Garam Masala krydder, men tikka går også ann. Garam er mye mildere. Du finner det blandt det vanlige krydderet, mitt kommer fra Hindu. Grønne glass. Du kan forsåvidt bruke hva slags krydder du vil, altså :)

Fishi2009 sa for siden:

Takk for god hjelp, Areola! :D Jeg får ta litt mindre Tikka Masala, slik at det ikke blir altfor sterkt... Jeg så på Garam Masala, men visste ikke forskjellen, så sånn var det...

Blir spennende å servere jentene ketolysemat i morgen! :)

luringen sa for siden:

det er heldigvis ikke vanskelig å lage karbovennlig mat som er digg!

hege66 sa for siden:

Skal ha forening på torsdag, så denne tråden passer helt supert. (har prøvd ketolyse i 1-2 dager, så er foreløpig ikke helt innkjørt). Synes også den kylling-creme fraiche retten så god ut.
Men i vår forening pleier vi ha kake til kaffen ( selv om jeg sikkert kan la være). Har dere forslag til noe godt etterpå ? Er det ostekake som er "lov"?

Fishi2009 sa for siden:

Hei Hege 66.
Jeg lurer også på å servere noe godt etterpå. Hva med "black Sunday" sjokoladekake? Alle skryter veldig av den!:D

Jeg har ikke smakt den, men vurderer å prøve og lage den i dag.. Godt med noe søtt etter det sterke/salte.

Hvordan fungerer ketolyse for deg?

hege66 sa for siden:

takk. Surfet på oppskriftene igår, og vakler nå mellom black sunday og Gerds ostekake. Ostekaken høres litt tryggere ut, det var så mye fram og tilbake med hvilken sjokolade du kunne bruke på den andre.

Idag begynner ketolysen å fungere bedre, har fått tid til å sette meg litt inn i det, og beregne sånn noenlunde hvor mange karbohydrater jeg egentlig spiser.
Jeg begynte på dette i helgen, men de første par dagene uten helt å vite hva jeg gjorde. Tror jeg har vært flink igår, men målte ikke skikkelig da. Idag har jeg en plan å følge. Nå står middagen og putrer på komfyren, en gammel oppskrift fra farmor der nakkekoteletter skal surre i fløte/rømme i tre timer, med litt krydder og tomatpure. Oppskriften ligner jo igrunnen på den med kylling, det var derfor jeg kom på den. Tomatpuréen er kanskje ikke helt bra, men det er bare et par spiseskjeer til hele familien. Dessuten har jeg latt være å ha i løk, men heller litt bacon.
Jeg har nok fortsatt litt søtsug, merker jeg har lyst på noe, selv om jeg kjenner at jeg blir mett. Men tror igrunnen at dette kommer til å gå fint.

Fishi2009 sa for siden:

Jeg laget en nydelig kyllingrett til jentene i kveld :D

Kyllingfileter i en ildfast form og saus laget av:

En rød og en gul paprika, finhakket.
2 pk Creme Fraiche.
1/2 glass med Tikka Masala (currypaste)

Fyllet blandet sammen, over filetene, inn i ovnen, 175 grader i en time!

Ble servert med en god salat, isberg, agurk, tomat, gul paprika og litt pinjekjerner, og rømme.

Jentene var superfornøyde! :D

Takk for god hjelp, og gode forslag her inne. Jeg kommer nok til å prøve andre forslag ved senere anledninger! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.