< Tilbake til oversikten

Sverige- hva bør jeg se etter av matvarer?

Majja sa for siden:

[LEFT]Skal en tur til Sverige når lønninga tikker inn igjen, og lurer på om dere vet hvordan utvalget er på lavkarbo-mat der? Har de noe godt der som vi ikke kan oppdrive så lett her? Tenker på alt fra pasta til syltetøy, dressinger osv.
Og evt hvilke butikker jeg kan finne det? Reiser helst til Charlottenberg, men hvis utvalget finnes på Svinesund, så reiser jeg definitivt dit:D

Håper noen har noen erfaringer å dele med meg her, må benytte sjansen når jeg endelig reiser utenlands..:geip:[/LEFT]

Damita sa for siden:

Soyaprotein-pulver.. (helsekost) Ca 1/3 av prisen i Norge
Sukkerfri sjokolade (har jeg lest her inne)
Tyske pølser, veldig lavt karboinnhold (spør Gerd)

God tur :D:D:D

froken sa for siden:

Svin indrefilet og kjøttdeig:D MYE billigere enn i norge.
God tur:p, skulle ønske jeg bodde nermere grensa.:(

Elephanta sa for siden:

Ååå, få være med på harrytur da, snuppa! :spent:

Gerd sa for siden:

Bacon, tulip sitt restaurantbacon er uten sukker.
Kjøttdeig
Bøklunder lavkarbo pølser. SKIKKELIGE kjøttpølser med smak! :sikle:
Jeg var på svinesund sist helg. Indrefilet av svin var 59 kr. kiloen.
Hushållsosten (rene gräddosten) Nydelig.

Keso med smak (Cottage cheese)

Damita sa for siden:

Å.. kom på noe.. Kjøper alltid et par sånne hele ferske ytrefileter der.. fra 79 til 129 for kiloen.. Det er billig.. og digg :sikle:

Majja sa for siden:

Såklart!!!:D Bare hiv deg på flyet så plukker jeg deg opp, omtrent over Kongsvinger?:p

Elephanta sa for siden:

:_punk:

Majja sa for siden:

Takk for tips alle sammen, noterer så blekket spruter her!:)

Men hva med ting som Cocosa, sjokolade :rodme:, dressinger, tortillalefser osv..?

Er det noe som er mer ok enn annet, og er det billigere enn i Norge? Ønsker meg noe jeg kan ha over salaten, er ikke glad i dressinger.. Syns alt er for sterkt. Og blir litt lei rømme og majones også.

Og vet noen om de "spesielle" tingene er å finne i Charlottenberg? Svinesund med Norby er jo en del større, vet ikke om dette også gjelder lavkarbo..?

Gerd sa for siden:

Kjøtt, bacon ost og alt slikt har de godt utvalg på i Charlottenberg :ja:

Olivenolje over salaten da?

Damita sa for siden:

De har proteinpulver på charlottenberg kjøpesenter.. (2,25kg for 399sek)

Majja sa for siden:

Har prøvd, og det endte med hele sekken full av olje.. :eek: Men det var klønete innpakning av kokken!
Har testet diverse oljer, men syns det blir litt tamt?! Jeg er muligens over snittet sær, I know..:o

Majja sa for siden:

Nice! Takk :stortsmil

Gerd sa for siden:

Putt litt urter, hvitløk, salt og pepper i oljen :ja: :sikle:

Tror ikke det var oljen sin feil at den havna i sekken ;) :lol: Vi tar kokken for den ;)

Majja sa for siden:

Skal prøve med litt mer urter, har ikke vært overmodig der. Salt tør jeg ikke bruke mer, etter at vektOPPGANGEN snudde da jeg kuttet det helt!:heia:

Kokken tar imot kritikken, dog uten å avsløre det for husbonden;)

Gerd sa for siden:

Da dropper du saltet :ja:

Majja sa for siden:

Helt klart! Nå skal det nedover :D

Takk for gode råd og tips, gleder meg til harrytur og miksing med urter :)

Gerd sa for siden:

Da jeg var i charlottenberg i høst, kjøpte jeg store poser med tørka urter og diverse krydder (pepper, karri osv.) på en butikk som de hadde absolutt allt mulig rart... Husker ikke navnet :o Inne på kjøpesenteret...

Majja sa for siden:

Ojoj, hørtes ut som en bra butikk! Da skal jeg lete opp den når jeg er der, og hamstre litt :) tydeligvis ikke en vanlig matbutikk da altså? Er sjelden i Sverige, og kan ikke si jeg husker hvilke butikker som er på senteret engang.. Untatt Babyproffsen.. :_plystre:
Men jeg skal lete gjennom alle kriker og kroker etter god lavkarbo mat, kanskje jeg finner noe spennede! :D

matmor sa for siden:

Tok en strømstadtur på tirsdag, ytrefile av svin var det 59,90 for på stene kjøtt.:) og ca. tre kg. kjøttdeig til hundrelappen!

SusieBlues sa for siden:

Creme Fraiche og fløte er mye billigere enn i Norge

Bellabo sa for siden:

Dressinger og sauser fra delikatessfabriken nesten uten karber.
www.delikatessfabriken.se/

Jeg har smakt på noen og syns de var kjempegode :)

Charl8 sa for siden:

får man kjøpt dressingene fra delikatessefabrikken på nordby?

nuppelura i farta sa for siden:

Jeg kjøper alt av kylling, bacon og annet kjøtt i charlottenberg. På eurocash eller den. Foretrekker den butikken fremfor maximat på charlottenberg handlesenter.
Får ta en fellestur å handle lavkarbo mat:P

Adriane sa for siden:

Jeg har ikke sett etter det på Nordby, men fant det tilfeldigvis blandt pålegget på Rema på Svinesund. Ikke alle har like lite karber, så les etiketten.

Elinf sa for siden:

Vi endte underlig nok opp med å kjøpe enorme mengder sellerirot! I Norge koster den nesten 40 kroner kiloet, men i Sverige var det under 20..

Litt sellerirot i blomkålmosen gjør susen - får litt mer "rotsmak" :-)

En annen klassiker er flaskene med "fond" - kjøttkraft. En dæsj oppi stekepanna sammen med fløte gir en super saus til svinekotelettene :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.