Vimpane sa for siden:
JEg følger oppskriften og steker brødet i 2 timer og evt litt lenger....
HAr prøvd meg to ganger nå, og det blir veldig fuktig i midten....og det er ikke så godt....
Hvordan er deres brød, og hvor lenge steker dere?
Vimpane sa for siden:
JEg følger oppskriften og steker brødet i 2 timer og evt litt lenger....
HAr prøvd meg to ganger nå, og det blir veldig fuktig i midten....og det er ikke så godt....
Hvordan er deres brød, og hvor lenge steker dere?
lokkebiff sa for siden:
Lar du det stå (gjerne natten over) før du skjærer i det da?
Eller kanskje ovnen din er sliten?
Vimpane sa for siden:
Jeg lar det stå ute over natten ja, og ovnen er maks to år gammel
susasa_s sa for siden:
Jeg bruker litt ekstra linfrød i brøde mitt slik at konsistensen på deigen er ekstra tørr og nesten må skrapes ut av bakebollen..På den måten blir ikke brøde mitt så fuktig som det ville ha blitt om jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke!:)
Mjauritz sa for siden:
Jeg steker brødet mitt max en time, men jeg har litt proteinpulver oppi slik at deigen blir tørrere! Lager også rundstykker av brød deigen ved å ha deigen opp i muffinsformer som jeg steker i ca 40 min! Godt med litt forandring.
Ellevill sa for siden:
Akkurat det samme har skjedd med meg.
Tror kanskje at når jeg skylte linfrøene fikk jeg med for mye fuktighet.
Fikk aldri skyllet av den gelékonsistensen ordentlig synes jeg...........
Skal prøve igjen uten å skylle frøene
Adriane sa for siden:
Den gangen jeg - lenge siden - lagde dette brødet skylte jeg aldri linfrøene. Mener å huske at det er en tråd om dette fra før, og at det var det som forårsakte at brødet ble klissete:)
Mjauritz sa for siden:
Jeg bløtlegger heller ikke linfrøene, de putter jeg oppi hele og tørre!!
screwball sa for siden:
Vi bløtlegger ikke linfrøene og steker brødet kun i 1 time på ca 190'C.
Blir ikke bløtt, trenger ikke ligge til "tørk" natten over. Kan spise av det så snart det blir såpass kaldt at man klarer å skjære det!
Majja sa for siden:
Hei Vimpane.:)
Akkurat det samme skjedde meg. Linfrøene lå i bløtt (som det sto i oppskrifta) og fikk aldri skylt av det gele-lignende laget. Så brødet er bløtt i midten, og vokser i kjeften når jeg spiser...:(
Dessuten veeldig hard skorpe. (stekte i 2 timer, lå natta over.)
Men nå skal jeg prøve på nytt, og følge noen av rådene deres! Savner virkelig ett brød for en lett frokost ved travle morgener.
Vimpane sa for siden:
Takk for svar folkens.....:)
Da skal jeg slutte å legge frøene i bløt....og steke mye mindre....
For jeg er desperat etter å ha et "brød" jeg kan spise....det er vel noe av det jeg savner mest av alt...å ikke kunne spise vanlig brød.
benam sa for siden:
Hei, har laget dette brødet i dag; dobbel oppskrift! Ikke mye klin og søl nei:DDet ble veldig godt, reine snacsen syns jeg!!! Nå skal jeg la det ligge litt i frysa så det blir enkelt å dele opp i fine skiver!!
Ville bare takke den som hadde laga oppskrifta, prøvde å søke for å finne det, men klarte det ikke.:):)
Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
Her er oppskriften jeg bruker på brød og som jeg syns er kjempegod. Ser ut som en variant av Lollypops:
4 egg
1/2 boks Creme Fraiche
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje
Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.
[color=red][/color]
Gracella sa for siden:
Jeg legger heller ikke linfrøene i vann, men bruker de hele.
I tillegg pleier jeg å hive oppi en neve med grovhakkede valnøtter og litt solsikkefrø og gresskarfrø. Særlig er det godt med valnøttene, synes jeg!! :)
NB: Jeg er ikke på ketolyse mer, men jeg gjorde det samme med brødet på slutten av kuren min (ca etter 4-5 mnd hvis jeg ikke husker feil).
Neste gang skal jeg prøve bare en time i ovnen. Kjekt hvis det kan ta kortere tid...
Photobscura sa for siden:
Det var Lollypop! (derav navnet på brødet ;)), men så vidt jeg vet har hun ikke vært ordentlig aktiv på forumet på evigheter.
susasa_s sa for siden:
Jeg har gått til innkjøp av en kaffebønne knuser som jeg bruker til å knuse linfrøene til en melaktig konsistens! helt supert:)
benam sa for siden:
Kan jeg bruke cottage cheese i stedet for creme fraiche? Da slipper jeg å gå ut å handle nå:D
screwball sa for siden:
Det kan du sikkert! Er jo det som er i det opprinnelige lollypopbrødet :)
Odde sa for siden:
Hvilken type har du kjøpt, og hvor mye koster en slik en :)
Odde:D
alsol sa for siden:
Hei
Jeg bakte dette brødet forrige helg, og det gikk veldig bra. Men jeg kjøpte ferdig knust linfrø. Kanskje er det med på å gjøre brødet litt fastere, for jeg hadde ingen problemer med konsistensen i midten
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.