< Tilbake til oversikten

Meierismør - en kjærlighetshistorie

lokkebiff sa for siden:

:love:

Jeg husker da jeg var lita jente og fikk meierismør bare til jul...
"Fordi det er så dyrt og fordi det er så usunt" sa mamma...:rolleyes:

"God-smør" brukte jeg å kalle det, og jeg kunne spise kun det på brødskiva :sikle:

kan jeg spise så mye "god-smør" jeg bare vil -og jeg gjør det, med ostehøvvelen!! :D :cool:

Adriane sa for siden:

JAAA. Jeg er med. Med ostehøvel. Kan ikke huske at vi hadde smør hjemme, men jeg husker min første slankekur som 15 åring hvor vi drakk den første sukkerfrie brusen som het Pommac. Grusomt mener jeg i ettertid. :D

Kitt sa for siden:

Meierismør tilhørte helgene og mormor!
Mormor spiste alltid fettet på kotelettene og meierismør på alle brødskiver.:love:
Damen ble 95 år gammel!:)

Jeg bruker alltid ostehøvel på meierismøret og kan godt spise det bart!:p

Pearl sa for siden:

Vi fikk også bare "godt smør" hos mormor. Og heldigvis, godt er det ennå. :)

lokkebiff sa for siden:

Det er nyyyydelig :sikle: :love:

Gerd sa for siden:

Hjemme var det alltid meierismør :ja:
Men det ble gjemt godt da mamma fant meg på benken spisende smør med teskje.... :D

lokkebiff sa for siden:

Skal tidlig krøkes... ;)
Det var det jeg visste, du var født som en ekte lavkarber :ja:

Kula sa for siden:

Takk for tipset! Jeg har alltid vært glad i smør, men jeg har aldri prøvd å spise smør med ostehøvel...

Ser for meg at Kviteseidsmør eller Tine Ekstra Saltet Smør kanskje fungerer best som en forrett?

He he, jeg arrangerer en årlig grillfest for naboene mine, kunne tenke meg å prøve å servere Kviteseidsmør "au naturel" til forrett og se hva de sier.

lokkebiff sa for siden:

Det er alltid morro å se folks reaksjoner når jeg drar fram ostehøvelen og høvler tykke skiver smør :cool:
Hysteri over hele linja :rolleyes: :lol:

Gerd sa for siden:

:lol: Hadde de ikke tatt fra meg smøret, hadde jeg kanskje ikke havna på sukkerkjøret ;)

lokkebiff sa for siden:

Jaaa!!! Nå i disse matpakketider: "Smør til barna" :cool:
Jeg synes jeg hører disse ernærings"ekspertene"....:rolleyes: :rolleyes: :lol:

Areola sa for siden:

(det er også veldig godt med anthon berg og smør rett fra boksen. Har jeg funnet ut.....:rodme:)

lokkebiff sa for siden:

Dypper du Berg-duden oppi smøret da?? :spent:

Areola sa for siden:

Ja, bruker en sjokoladestang til å grave dyyypt i smøret. :sikle:

Jabba sa for siden:

Lokkebiff - litt off topic dette - men må bare spørre....går du på Skaldemann nå? Eller bare generell lavkarbo? Siden det står "streng Skaldemann" i "boksen" din ....

lokkebiff sa for siden:

Kuuuult :cool:

lokkebiff sa for siden:

Jeg spiser generelt etter Skaldeman enda ja.
Men nå skjeier jeg ut om jeg ønsker det
(da går det i lavkarbo-godis-oppskrifter som jeg finner her inne :sikle: )
Så kort sagt spiser jeg Skaldeman til hverdags og ketolyse til fest :cool:

Jabba sa for siden:

OK - takk for info!!!

Veggpryd sa for siden:

Det er det beste ved å bruke ostehøvel på smøret! :lol:

JenJen sa for siden:

Åh ja, smør og Anthon Berg :sikle:

lokkebiff sa for siden:

Imorgen skal jeg lage meg krem også skal jeg dyppe en anton opp der :sikle:

Huldr sa for siden:

:shifty: :lol:

Runegutt sa for siden:

Pommac var stygt ja, men var ikke akkurat sukkerfritt da.
Første Sukkerfrie het Dia, og var gul.

Fetpåmidten sa for siden:

Jeg husker da jeg var liten og vi hadde fjellsmør - det var skikkelig godt, men husker ikke helt hva som var foskjellen fra vanlig smør..?

Min kveldsnacks:

1 skive ost
1 skive godsmør
1 skive ost

Namnam, fett med fett på:p

Carisma sa for siden:

Hos oss også :ja: Jeg har lært fra barnsben at det er bare smør som er smør :D (Og det viser seg jo at de hadde helt rett i!)

Jeg tror det faktisk er noe i det. Veit sjøl at de tingene jeg helst ville spist i hele oppveksten, hvis jeg sjøl fikk velge, er omtrent akkurat det som nå heter ketolyse... :rolleyes: Var aldri særlig glad i brød og poteter, men måtte jo lære meg å spise det.

Eksen min og broren skar smør med ostehøvel når de var hjemme hos mora :eek: Det er fortsatt blandt mine topp 5 mest sjokkerende opplevelser :D (De var også nordlendinger... har det noe å si tro? )

lokkebiff sa for siden:

Jeg er ikke nordlending ( :snurt: ) Jeg er Tromsøværing :cool:
(Jeg trodde forresten før at dere østlendinger var sørlendinger -liksom alt sør for Tr.heim var sørlandet...:rolleyes: )

Men tilbake til spm. ditt: Tja, det kan vel ha noe å si!? Vi "her oppe" er jo ikke redd for å prøve div. -vi er ikke skvetten av oss.
Og særlig om det skulle kunne sjokkere en Oslo-frøken, da bare må det prøves :D

Men nå lurer jeg jo fælt på hva de andre 4 sjokkerende tingene er... :lol:

Kitt sa for siden:

Jeg er fra "Blærum" og skjærer også meierismør med ostehøvel. Lærte det av nabojenta!:p

Carisma sa for siden:

Jeg er ikke opprinnelig fra oslo, og regner meg sjøl som relativt herdet, derav enda mer sjokkert :D
De spiste de tjukke smørskivene på brød da, ikke bare maulet de. Og brød med smør på har jeg alltid syns er litt kvalmt, så det kom vel kanskje av det. :rolleyes:

Hehe, ja sidet.. Var vel mest for å understreke at det ikke var det MEST sjokkerende, bare NOE av det mest sjokkerende :D

lokkebiff sa for siden:

Hun var vel ikke nordlending? :lol:

Kitt sa for siden:

Det må ha vært maaange generasjoner tilbake i hvert fall!:geip:

lokkebiff sa for siden:

Det er nok til at vi konkluderer med at dere er like ille som oss :D

Kitt sa for siden:

:ja: Men så skal det myyyyye til å sjokkere meg, altså!:p

Gerd sa for siden:

"Like galne alle saman" :D

hege66 sa for siden:

Min søsters svigermor forsynte seg en gang i et selskap med noen osteskiver på et fat, og skrøt til vertskapet av "den nydelige milde osten". Det viste seg å være meierismør, skåret med ostehøvel for å bli mykt nok til servering.
Tror hun følte seg litt dum, men smaken er jo faktisk nydelig.

fjanni sa for siden:

meierismør er det beste som finnes. spiste også meierismør bare hos farmor når jeg var liten. i tjukke skiver på flattbrød. nam!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.