Jeg har en tannkjøttsykdom som gjør at jeg lettere kan få hull i tennenne, og i det forbindelse er jeg anbefalt å ta mer fluor enn andre.
Siden jeg vil spy av smaken på fluortabletter,har jeg fått fluortyggis hos tannlegen...disse skal jeg tygge 8 stk av pr dag.
Lurer på om det kan ha noe å si for ketosen?
Prøvde å finne det ut, men det st ingenting på boksen annet enn hvor mye fluor som er i.
noen som vet?
åååhh...jeg kom selvfølgelig ikke til å tenke på dette før idag,som er min 5 dag på ketolyse :_oppgitt:
8stk av den tyggisen kan vel ikke utgjøre fryktelig mange karbs vel? Ikke mange gram i tyggisen i seg selv...og når det da oxo er et søtningsstoff som kroppen ikke tar 100% opp, så blir jo totalen på effektive karbs ikke så ille.
Når det er en medisinsk indikasjon da...vel, jeg tror nok at jeg ville ha prioritert tennene! ;) Men eget valg seff!
hmm..ja da har jeg snakket med tannlegen, og det blir nok prioriering av tenner jah :)
eller spise fluortabletter, som smaker fryktelig og sikkert utgjør like mange karbs
Ja, selvfølgelig vil tannlegen si at man skal tygge og spise fluor, vi har vel blitt opplært til å tro at fluor er bra for oss!
Det er det ikke...
Fluor er et av verdens giftigste stoffer, veldig reaktivt med masse andre stoffer ettersom det har en spesiell plass i det periodiske system kalt halogener. F.eks gjør fluor at man absorberer tungmetallet bly "enda bedre" i kroppen...
Fluor kan ødelegge tennene våre, man kan få det som kalles fluorose.
Igjen prøver man å behandle symptomer, i dette tilfellet syreangrep/karies som spesielt kommer etter inntak av karbohydrater.
Fluor dreper bakterier i munnen, det ser ikke forskjell på gode og dårlige bakterier!
Spiser man fett og proteiner, holder seg unna tilsetninger og karbohydrater, vil munnen naturlig være renere, belegget man vanligvis opplever etter et måltid ("alle tygger vel extra" haha) blir borte.
jepp, fluor "styrker" ingenting, det er kun en viss bakteriell virkning, men dessverre også blir med inn i kroppen og felles inn i benvev og påvirker våre celler. Fluor er mer giftig enn bly og nesten så giftig som arsenik. Noe å tenke på ?
Om man ser på fluor som avfall er stoffet ikke lov å graves ned, slippes ut i vann eller å brennes.
Det er noen motsetninger her...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.