Jeg flytter denne tråden:
Jeg skal muligvis igang med kortisonbehandling (sprøyter) pga av en betennelse. Jeg har lest at kortisonbehandling påvirker vekten.
Jeg har derfor lyst til å spørre om noen av dere har erfaring/kjennskap til om slike kortisonsprøyter kan medføre en vektoppgang.
På forhånd takk for hjelp.
Hei!
Det er jo litt forskjell på kortisonbehandling, da. Hvis det er en betennelse i f.eks. et ledd, vil du få sprøyter som virker lokalt og bare der. Jeg har måttet får kortisonsprøyter noen ganger og har aldri merket noe på vekten av den grunn. Jeg vil ikke skremme deg, men dt er ikke særlig godt å få satt slike sprøyter. "Trøsten" er at det hjelper så vidunderlig fort! Og hvis du trenger disse sprøytene regner jeg med at du har smerter så det holder? Den raske virkningen er helt utrolig, det er som å våkne opp av en døs og se en klar dag rundt seg. Så pust dypt, la det stå til og GLED DEG til virkningen etterpå.
Behandling med kortison som medisin (altså ikke lokaltvirkende sprøyter) er noe ganske annet. Det strekker seg gjerne over tid, og da kan man oppleve en vektoppgang. Snakk med legen som skal behandle deg, så blir du sikkert beroliget.
Lykke til og gled deg til å bli kvitt smertefulle betennelser!
Trine Amalie
har gått på kortisonkur nå i tre uker, vel og merke tabletter da! men jeg tror de er grunnen til at vekta gikk litt opp for så å stagnere der i de ukene!!
idag hadde jeg endelig gått ned litt igjen.... for nå er jeg på nedtrapping med tablettene og skal bruke de i en liten dose i en uke til bare...
Jeg har gått fast på kortison-tabletter i 9 år nå, men det kan vel ikke sammenlignes med sprøytebehandling over kort tid.
Kan vel si at medisinene er grunnen til at jeg har noen kilo for mye. Gikk raskt opp 10-15 kilo i begynnelsen også har det jevnet seg ut med tiden. Mye av grunnen er at kortison ga meg en helt annen apetitt, i tillegg til at det samler en del veske i kroppen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.