< Tilbake til oversikten

Hildeborgs grove proteinbrød, er det jeg som er helt korka?

Nocarbmama! sa for siden:

Hei! Nå har jeg nettopp begynt på Ketolyse-kuren og teller karbohydrater som en galmann (dame) her!

Dette fantastiske brødet som jeg syntes er fantastisk, da jeg elsker brød med mye frø i har jeg spist i god tro.

Har fulgt denne oppskriften:

4 egg
0,5 dl rapsolje
2 dl créme fraiche
2 dl vann
2 ts Lo-salt
100 gr kruskakli
100 gr sesam frø
100 gr linfrø
75 gr valnøtter
4 dl bakemiks (veid til 150 gram)
1 ss bakepulver

er oppgitt til å inneholde 1 gr karbohydrater pr skive, men når jeg legger sammen ingrediensene får jeg 68, 4 gram karbohydrater! Må jo dele brødet i nesten 70 skiver!

Har jeg gått glipp av noe? Teller man ikke alle karbohydrater??

Håper på svar- hilsen lavkarbogrønskolling!

Jabba sa for siden:

Har du talt med linfrø? Er disse hele i brødet ditt?

Gerd sa for siden:

Skriv opp hvordan du har regna karbene :)

Ciss sa for siden:

Disse beregningene stemmer godt med de beregningene jeg har gjort også. Jeg pleier å ha solsikkefrø i tillegg i mine brød, men når jeg fjerner dem får jeg omtrent det samme som deg, så jeg tror nok du har regnet riktig. 1 gram karbo pr skive tror jeg rett og slett ikke stemmer! Men du kan jo likevel ta en skive eller to pr dag så lenge det ikke stopper vektnedgangen din!

Jeg har regnet som følger:
4 egg= ca 4 gr
100 gr sesamfrø= 16 gr
100 gr kruskakli= 18,5 gr
100 gr linfrø = 13 gr (har lest det som stod på pakken jeg er det forskjell på hele og knuste?)
75 gr valnøtt= 4,9 gr
Bakemiks= 12 gr

Gerd sa for siden:

Skal vi se:
4 egg(medium (veier ca 55g pr stk))- ca 2g
100 sesamfrø(gogreen)- 9.3g
100g kruskakli- 18.5g
100g linfrø(gogreen,hele, går ufordøyd gjennom kroppen)- 0 g
75g valnøtter: 4.6g
bakemix: 12g
creme fraiche: (2,9 pr 100g)- ca 6

Jeg kommer til 52, 4 gram
Deler du brødet i 20 skiver, blir det da ca 2.6 pr skive...

Bruker du soyaprotein i stedet for bakemix, sparer du masse karber der :)

TAKK! Så det finnes karbohydrater som ikke telles??

Sliter på grønnsaks fronten jeg! Er liksom det det stopper på....

Gerd sa for siden:

Er det fordi du ikke liker grønnsaker eller?

Nei, men når jeg teller karbohydrater ryker jo lett dagens 15 på grønnsaker. Har den Ketolyse boken, så holder meg til de grønnsakene med lite karbohydratinnhold, dvs under 2... Men føler jeg aldri kan ta så mye grønnsaker som jeg vil ha...

Gerd sa for siden:

Det beste er å ligge mellom 15 og 20 :) Ikke under.

Et godt tips Karbosara kom med: Vei opp grønnsaker for en dag, tilsvarende 12-14 karber. Fordel de i bokser og brulk utover dagen. Da er det mye lettere å holde en viss kontroll.
Fyll på med proteiner og fett, så holder du deg mett lenger :)

Kan du legge ut en typisk dagsplan? Så skal jeg se på det :)

deniz sa for siden:

i følge min lege og ernæringsexpert vil krskaklien bare gå rett gjennom deg, så de teller nok ikke så extremt mye...hehe...måtte spør henne når jeg tenkte å prøve ut den oppskriften...

Carisma sa for siden:

Lurt. Men hvordan praktiserer du dette om du lager mat til flere? F.eks kokt brokkoli og blomkål....

Man må vel telle proteinene også, det skal vel ikke være ubegrenset av de heller?

Gerd sa for siden:

Jeg har ikke brukt metoden, men det er lurt viss man er en på kur i vertfall :ja:

På ketolyse teller vi kun karber :) Og det begrenser seg litt selv med proteiner viss man bruker nok fett :)

Carisma sa for siden:

Nå har jeg ikke lest boka på over et år, og jeg veit at du er rimleig oppdatert på den, men jeg mener bestemt det står at man regner 1-1,5g protein pr kg kroppsvekt? Og at man ikke bør overstige det? Det har blitt nevnt her inne flere ganger også.

Gerd sa for siden:

Det står ikke spesifisert i boka så vidt jeg ser på sidene det er henvist til om protein, men det står at ketolysekuren inneholder mye protein :ja:
Men man skal tenke på det i vertfall viss man sliter med nedgangen. Jeg personlig har aldri tenkt på proteiner. Pga. av at man blir så mett av fettet.

Jabba sa for siden:

Er det mulig å dele brødet i 20 skiver da? Tåler brødet å bli skjært opp så tynt?

Gerd sa for siden:

Ja jeg fikk allt fra 20 til 22 skiver av brødet. Tynne ble de, er nok meningen :) Smuldra litt gjør det.Så det kan være greit å skjære når det er blitt ordentlig kaldt, gjerne la det stå kjølig over natta før man skjærer i det.

going down sa for siden:

På min kruskaklipakke står det 9g kh pr 100g. Kjøpt på REMA1000.

troll sa for siden:

Dere har regnet for mye karb på eggene. Jeg har endret oppskriften på brødet noe, som jeg synes gjør brødet mer spiselig og med vesentlig færre karber. 5 egg, 2 dl seterømme, 2 dessertskjeer bakepulver 0,5 dl olje. Piskes sammen, blander 100 gr kruskakli og 50 gram knuste linfrø med 2 - 3 dl vann. La klien trekke til seg så mye vann at den ikke trekker lenger. Hell av overflødig vann eller tilsett mer. Tilsett dette i røra. Bland så inn ca 200 gram soyaprotein. Ha i soyaprotein til du får en fin brøddeig. Puttes i brødform med bakepapir og stekes på 180 grader i 50 minutter. Her får du et digert brød som innholder 15 karbohydrater.

Soyaprotein kjøper du på postordre fra Norkost i Tønsberg, tlf 40484884. pris for 3 kg er 330 kr + frakt.

Jeg har ikke salt i brødet, da det smaker tilstrekkelig salt uten. Det ligner enda mer på vanlig brød om kjører skivene i brødristeren.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.