< Tilbake til oversikten

Hvilken filosofi passer dette under?

Fearchara sa for siden:

Jeg hadde en samtale med fastlegen om min overvekt i forrige uke. Han snakket om en kostholdsplan han har fulgt de siste ukene og var strålende fornøyd med resultatet. Det var en annen kollega som ga han tipsene. Han videresendte mailen han hadde fått av denne kollegaen og det står en rekke tips der. Likevel mangler det en del for at det skal være mulig å legge opp for hele familien. Og så vil jeg gjerne låne tips og oppskrifter fra dette forumet som kan passe sånn noenlunde.

Det er jo helt klart lavkarbo, men kjenner dere igjen noe av det? (Han var forresten også opptatt av at man ikke skulle bruke kjøttdeig el.l). Da vet jeg litt mer om hvor jeg skal plassere meg

Photobscura sa for siden:

Hmmm. Det høres sånn modellmessig ut som Fedon, men uten c-måltider, men heller også litt mot ketolyse. Det er helt klart lavkarbo i alle fall.
Hvorfor man ikke skal spise kjøttdeig skjønner jeg virkelig ikke ...
Og ikke bruk margarin og rapsolje, selv om det nødvendigvis ikke går utover slankingen, så er det helseskadelig (margarin inneholder for mye soyaolje, flerumettet fett og herdet fett, rapsolje for mye omega 6), så bruk kun smør!
Jeg ville nok ha lagt meg på et Fedon-nivå ut fra dette, men valgt a og b-måltider.
Fedons metode kan du låne på biblioteket :)

Fearchara sa for siden:

Det var utrolig kjapt svart, tusen takk. Jeg tror faktisk svigermor har Fedon-boka så da kan jeg kanskje få låne den idag. Vi har brukt en del rapsolje til nå så takk for informasjonen der. Er nok bedre å bruke smør da ja.

Carisma sa for siden:

Kjøttdeig er nok pga fettinnholdet + alt det andre rare de maler oppi. Hold deg til karbonadedeig så bør det ikke være noe problem.

Det er nok borderline Fedon, men egentlig minner det mest om en litt strikt grete roede variant. Jeg ville kuttet enda mer av knekkebrødet og gått for andre ting. les fedonboka godt, tror den kan gi inspirasjon :ja:

Veggpryd sa for siden:

Hey! Nå fikk jeg kjøttdeigen min i halsen! Hva er det for noe rart det er i kjøttdeigen mi?? :lol:

Bulldog sa for siden:

Kjøtt, vann og salt ;)

Alyssa sa for siden:

Med mindre man kjøper nykvernet kjøttdeig, det gjør alltid jeg, der er det verken vann eller salt.

Lines sa for siden:

Jeg lurer på en ting jeg gjerne vil ha svar på....
På Ketolyse skal man ha fett fett fett og på Fedon/lavkarbo? skal man ha magre produkter når det gjelder feks.meieriprodukter....Hva er riktigst av meg å gå for når jeg skal prøve meg på noe lignende Fedon...lettost og mager kesam eller vanlig ost og rømme osv. For ikke å snakke om melk....skummet,lett eller hel, eller helst fløte??
Dette er det jeg synes er vanskligst. Syns de står ulikt over alt jeg...

Bulldog sa for siden:

Hvis du syns det er vanskelig... Hva får deg til å tro at du vil gjøre en bedre jobb med å utforme en diett/kostholdsfilosofi enn Fedon, Torkil, Atkins, Dipasquale, mfl?

Velg en.

Carisma sa for siden:

Hovedregelen er jo mindre karbo, jo mere fett. Altså når du er nede i 15-20g karbohydrater pr dag som på ketolyse, skal du spise mer fett. Men når du øker karbene må du kutte på fettet. På fedon velger vi (prøver hvertfall ;)) kesam, magerost og kaldpresset olje framfor smør.

Lines sa for siden:

Det å velge en er jo det jeg holder på meg!Men prøver da å sette meg inn i hva de ulike er...derav spm.tegnet i boksen!
Takk for svar Carisma, forstår ¨konseptet¨, er vel det at folk velger ulike måter å gjøre dette på...derav noen på Fedon som likevel velger fettet også(på visse matvarer selvfølgelig). Folk er ulike...er vel ingen komplett fasit heller selv om man velger å følge en filosofi...blir bare litt forvirret i ny og ne:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.