< Tilbake til oversikten

Hva slags vin skal jeg kjøpe?

Linna sa for siden:

I helga skal vi ha venner over, og når jeg har muligheten til å velge vin som går overens med min kostholdsfilosofi, da vil jeg jo det!

Skal på polet i morgen, men hva slags vin er lurt å kjøpe?
Må da være noen viner som omtrent ikke har karbohydrater i seg... eller?

Tenker igrunn både å kjøpe hvitvin og rødvin.

Noen forslag?

Areola sa for siden:

Jeg liker Ken Creek, en australsk rødvin. Lite sukker og lite garvesyre :)

Carisma sa for siden:

På polets nettsider kan du se hvor mye karbohydrater som er i de forskjellige vinene pr. liter.

Linna sa for siden:

Takk, så flott med god hjelp! Skal se på hjemmesiden til polet nu!

Photobscura sa for siden:

Du må sjekke restsukkerinnholdet, det står oppført på de fleste viner.
Om det ligger mellom 1 og 4 gr pr liter så vil jeg si du er safe. Det er i alle fall det jeg opererer etter ;)

Linna sa for siden:

Supert! Takker og bukker

Fishi2009 sa for siden:

Jeg liker veldig godt en tørr hvitvin som heter Laroche Chablis 2007. Kun 1,5 g restsukker- og hva er det? Jo, det er bra! ;)

Kos deg :D

Chunky sa for siden:

Hei!

Tror ikke du bør bekymre deg for mye. Jeg drikker 1-2 glass rødvin de fleste dager. Noen dager litt mer, noen dager mindre. Jeg lette rundt etter lavkarbovin til å begynne med, men det meste er stort sett likt. Jeg har overhodet ikke merket noen forskjell på vektnedgangen, hverken i forhold til karboinnhold, eller om jeg drikker rødvin overhodet.

Så kjøp det du liker og kos deg :)

Linna sa for siden:

Ja, da blir det ikke noe dårlig samvittighet på meg. Skal kjøpe mange gode viner i morgen bitti;)

Areola sa for siden:

Men det er jo strengt tatt ikke noe vits i å drikke en vin med masse sukker, når du kan drikke en med lite :)

Chunky sa for siden:

For en gangs skyld så er jeg skikkelig uenig :)

Hvis endelig skal kose deg med et par glass vin, så betyr smaken utrolig mye mer enn om du får i deg 1 eller 2 gram karbohydrater ekstra fra en hel flaske.

Jeg har hatt et par uker (av de fem hvor jeg har holdt på med kuren) hvor jeg ikke har drukket rødvin i det hele tatt. Det gjorde null utslag på vekta.

Hvis du vil unne deg noe virkelig godt, kan jeg på det sterkeste anbefale en Zenato Valpolicella Superiore Ripassa, varenummer 34687. Lover deg en vin du ikke glemmer med det første :rolleyes:

Linna sa for siden:

Jo takk for tips. Skal prøve meg ut litt. Om vin med noe mer sukker i fort gjør utslag på meg eller ei. Er nok forskjellig fra person til person det der. Noe som ikke stopper vektnedgangen for noen gjør det for andre...
Men og unne seg noe godt i blandt, om det er litt mer sukker i vinen eller en sjokolade(self sukkerfri) i ny og ne er jo en smakssak hva man velger;)
Men om det skal være mye vin på menyen en kveld, da må man passe godt på hva man drikker!

Chunky sa for siden:

Det er jeg enig i. Spesielt hvis det er snakk om søte hvitviner, dessertviner o.l. Men for rødvin, så er det jo bare 1-5 karbohydrater på en hel flaske som skiller den "snilleste" fra den "slemmeste". Og det er vel de færreste som drikker så veldig mange flasker på en kveld?

Uansett, lykke til! Håper du får en kjempehyggelig kveld :)

Tempranillo sa for siden:

Hei!

Stort sett alle rødviner er bra, ligger på ca. 2 gram sukker per liter.
Hvitvin er litt mer komplisert for oss som lever sunt:p

Det er de tørreste Chablisene som passer best, noen av dem har til og med mindre sukker enn de fleste rødvin.

Ch. du Val de Mercy Petit Chablis 2007

Denne hvitvinen har kun 0.3 gram sukker per liter ifølge polets hjemmeside, og det er jo ingenting!!:D Varenummer 14530.

Enjoy!!

Lindabtn sa for siden:

Trulli Chardonnay 2006, 0,30 gr/l, Den er kjempe god :ja:

Lindabtn sa for siden:

Eller var det kanskje rødvin du var ute etter?? Da har jeg ikke peil :p

Nannah sa for siden:

Velger vin etter type mat mest jeg...men skal du ha en god kose hvit vin som ikke er for skvipete så prøv en av de portugisiske Vino Verde vinene lr Italienske Est Est Est :)

Nå drikker jeg stort sett bare rødvin, men jeg er nok ikke helt enig for min egen del. Jeg blir veldig dårlig, altså ikke bare fylleyk av søt hvitvin. Kvalm og svimmel. Jeg er insulinresistent, så det har muligens en sammenheng, men jeg er veldig kh-følsom. Heldigvis så liker jeg rødivn best. Eller whisky :D

Nannah sa for siden:

Søt hvitvin er grusomt! Gaaah !!
Jeg er heller ikke no "rødvinstante"...men ok til mat ...
Foretrekker Single Malt :love: hehe

Chunky sa for siden:

Er helt enig! Søt hvitvin er ikke ment for mennesker som er ferdig med russetiden (og det begynner jo å bli en stund siden :p). Jeg studerte noen år i England og satte meg som mål å jobbe meg gjennom det som fantes av Single Malt Whisky. Det var et prosjekt som var tapt i utgangspunktet, men jeg gjorde da et hederlig forsøk. Det hjelp veldig at det hver lørdag var gratis prøvesmaking av forskjellige Whiskymerker på de fleste off-licenses. Ikke rent sjelden hadde vi voerspiel i et rasende tempo fra den ene off-licence til den neste :) Etterhvert ble vi så kresne at vi laget kaffedoktor av Glenmorange fordi den var "så stusselig"..

Hvis du liker litt tunge maltwhiskyer er jo Talisker en klassiker. Men hvis du foretrekker de som virkelig smelter på tunga burde du prøve "Isle of Jura" (en liten øy utenfor Skottland). Litt spesiell aroma, men soo smoooth :) Den har blitt tatt inn i standardutvalget her hjemme, og på grunn av de festlige alkoholavgiftene er den utrolig billig i forhold til hva du må betale for billige vs dyre whiskyer i England.

Men Whisky sparer jeg til jeg har nådd målet mitt. Rødvinen derimot, er jeg redd jeg kan drepe for :geip:

Jeg liker litt røyka whisky, men kan beklageligvis ikke påberope meg noen inngående kunnskaper. Og så stopper økonomien meg, og jeg må i disse tider si meg såre fornøyd med å ha en kartong Portuga stående. Det går godt innunder kateogorien lettdrukket rødvin. Sånn man kan bli småpussa av, og som ikke er plagsom verken i den ene eller i den andre enden.
Men, åh, når jeg en gang blir rik, noe jeg selvsagt skal bli, så get in on med gode whiskytips! Min far påstår seg å være et leksikon hva brunt brennvin angår, så jeg har nok kunnskap å høste av.

Men, er det andre enn meg som blir mindre fyllesyk på lavkarbo? Jeg var døden nær før, og jeg sier ikke det som en billedlig overdrivelse. Nå -et lettere ubehag. Men så drikker jeg jo aldri øl lenger heller da. Bare rødvin, og brennvin om jeg skal flotte meg litt :p

PS: Russetida, ja. Da lagde jeg min første ladning fra Scala vinklubb på hybelen min, en klissete affære med gjæraktig ettersmak. Men jeg mener å huske at Peach Canai (eller hvordan det staves) var en hit. Huff. Huff huff huff.

Nannah sa for siden:

Huff, ja! Det var den alt i min ungdom!! Usj..

Single Malt er mitt hjertebarn :) En single malt betyr at det er en wisky fra kun en produsent...den er ikke oppblandet med andre sorter som blended wisky er....men pure maltwisky ikke no Grain...
En single malt-single cask betyr at det er wisky kun fra en tønne..
Vatted malt betyr single malt fra flere forskjellige destilerier...
Spey side er et område innenfor Highland i nord skottland..

De beste single malt kommer fra skottland synes jeg personlig...men Irske er og gode...og i de siste årene har Japan og kommet på banen.

Det finnes 4 områder i skottland:

Highland
Lowland
Islay
Campbeltown

Men det blir for mye å skrive om alt dette her:D

Her kommer noen tips på personlige favoritter...jeg foretrekker sigle malt fra øya Islay
først og fremst..

Lagavullin vill nok alltid være nummer 1 for meg ...foretrekker 16y

Bowmore, også nydelig har noe av saltsmaken som lagavullin har forde tønnene lagres i fjæra og blir overskylt av saltvann ved flo sjø.

Laphroaig, sær ,tøff, skjegget wisky ...jeg liker den:) Lages rett ved malteriet på port ellen derfor mye røksmak

The Macallan
Aberlour
Glenfarclas
Ardbeg
Bunnahabhain
Talisker

Prøvesmak og kos deg :D

screwball sa for siden:

Jeg er også hektet på islay, liker smaken av tang&tare, salt og tjære...

Min absolutte favoritt er Laphroaig Quarter Cask. Verdt hver en krone. En drøvelrøsker med sine 48%...Den MÅ dere prøve!

Lagavulin 16yr, Talisker 18yr og Bowmore er også svært gode - kanskje litt mer lette å drikke enn f.eks førstnevnte.
Caol Ila er heller ikke så verst, jeg skal kjøpe en Cask Strength, den er nesten 60%!

Hadde en stund en plan om å kjøpe en whisky hver lønningsdag...men fant ut at det kanskje ble litt mye å bruke 6-800kr/mnd på whisky, det blir temmelig mange penger på ett år! For ikke å snakke om overfylt barskap da jeg drikker sjelden og lite.

Når det er sagt, jeg har ikke merket noe på vektnedgang om jeg har tatt meg en whisky i ny&ne, så det er ikke det som er grunnen...

benam sa for siden:

hei!
her er noen vinmerker jeg har plukka ut her inne!

Valpantena Corvina 2 gr sukker pr liter.
La Vicilla Ferme 2,5 gr sukker pr liter.
Savannah Pinotese 2 gr sukker pr liter.
SYLVINO 3 liter
Castilla de Maluenda Vinas Viejas 2006
lYvon Mau Merlot 2006 (1 g sukker per liter)
Castillo del Elizal Cabernet Garnacha 2004 (1 g sukker per liter)
Ken Creek "
Tanami Road"
Vina Albali:D

screwball sa for siden:

Mine anbefalte rødviner:
Marques de Riscal Reserva 2004 til 180,- 1,5g restsukker pr liter.
Campo Viejo Reserva 2004 til 147,- 2g restsukker pr liter.
Faustino Gran Reserva 1996 til 190,- 2g/liter.

Ja, jeg elsker tunge rioja, men kanskje den beste vinen jeg noensinne har drukket var en portugisisk Dão fra 1985...den drakk jeg i 2003 så den var altså 18 år gammel da...nydelig fløyelsmyk vin. Men den var spesialbestilt og kostet skjorta...drakk med andakt.

Ellers anbefales vin fra Amarone, men de er dyre og er lagd av mye tørkede druer så restsukkernivået er rimelig høyt på disse, men om man ikke er i ketose så er det verdt forsøket.

Nenne sa for siden:

Og dersom du liker litt kraftig rødvin kan jeg anbefale en nyhet på polet som heter 'Il Vino Gigante' fra Italia, varenummer 57458 til 117,-. Den minner litt om amarone viner og har 4 g/l. Eller hvis du vil ha en amarone så er denne både god og billig (i forhold til andre amarone viner), 'Valpantena Amarone della Valpolicella' med varenummer 46122 til 200,- og sukkerinnhold kun 2 g/l.

Har sansen for dype rødviner og disse passer perfekt ved siden av forskjellig kjøttretter.

Carisma sa for siden:

Forøvrig er det vel stort sett sånn at jo høyrere alkoholprosent, jo lavere restsukker. Sukkeret er jo det som gir alkoholen.

screwball sa for siden:

Genialt, takk for tips, begge skal testes ut!

Carisma sa for siden:

Shit, jeg sjekket portvin jeg, de har rundt 100g restsukker pr liter! Får føling bare av å tenke på det! :blinke:

Av billigere viner så er min evige favoritt St Lucas. Den koster rett under hundrelappen, og er lettdrikkelig, men samtidig litt sånn tung og god som god røvdin skal være.
Husker ikke hvor mye restsukker det er i den, men ikke voldsomt.
Jeg har lyst til å bli litt sånn rødvinskjenner, for jeg konsumerer min fair share, men jeg er redd jeg får smaken på dyrere dråper, sånn at jeg ikke lenger kan drikke halvbillig rødvin lenger :p

Carisma sa for siden:

Jeg har smakt dyrere dråper som jeg ikke har syns noe om, og billige som har vært som fløyel, så det tror jeg ikke du skal være redd for :)
Blandt annet har jeg smakt en vin helt uten tanniner, som må oppbevares kaldt. Den var visstnok så spesiell at sambo måtte argumentere for at han bare hadde 500m å gå fra polet og hjem, før han fikk kjøpe den siden det var over 15grader ute den dagen :lol: Den var veldig sær å se på for den endret farge fra rød til brun når den hadde vært en stund i glasset. Men for å være ærlig; jeg ble skuffa. Ikke min favoritt.
Forøvrig anbefaler jeg å kjøpe en bok som heter "den med bilde av hest og kjerre". Det er en notatbok med plass for vinmerke, årstall og annen info, samt notater for hvor og med hvem man drakk den og sånn. Skikkelig genial for hobby-vinkjennere in spe :D Den fås på Designtorget på House of Oslo i Vika.

Ah, så artig :D
Jeg vet jo opp til flere viner jeg liker, men jeg har ingen sammenheng med distrikter eller noe sånt, og jeg må innrømme at jeg stort sett drikker vin alene, altså ikke i min ensomhet - men veldig sjeldent til mat. Det blir som regel et rødvinsglass på kvelden som kos, eller et glass eller to ute på kvelden, eller rødvinsfylla for den saks skyld - det er der portugaen gjerne kommer inn :rolleyes:
Jeg har i alle fall skjønt såpass som at jeg jevnt over foretrekker argentinsk, portugisisk og australsk rødvin, det er så langt min eneste røde tråd. Og når jeg tenker på det, så er gjerne stikkordene som går igjen "dyp", "innslag av lakris/anis", "solbær" og "fruktighet".
Nå ble jeg litt ivrig her. Jeg er jo arbeidsledig, så kanskje dette skal bli den nye hobbyen min :D Fine hobbyen.

screwball sa for siden:

Høres ut som solbærsaft med sambuca burde være supert for deg, Photo! :D

Jeg er veldig glad i en Aussie ved navn Rosemount...den har det gått kassevis av i vårt hjem over årenes løp. Til prisen er den et scoop!

Carisma sa for siden:

Hmm, kanskje man kan starte en lowcarb-vinklubb? :rolleyes: med ost og vin, uten kjeks :)

Var nemlig på vinsmaking i fjor, og fikk oppleve hvordan vin endret segtil forskjellige typer ost. Veldig spennende. Prøv f.eks parmesan sammen med de forskjellige vinene!

Nannah sa for siden:

Jeg er ikke så glad i de sterkeste lr eldste...blir litt vell mye drøvelrøsk og lite annen smak på dem synes jeg. Lagavullin er jo en ypperlig nybegynner Single...ganske så snill og mild.Men med Port Ellen's karakteristiske "Sjøsprøyt" smak:)
Single Malt er en spennende hobby...og man blir jo aldri riktig ferdig m den...for alle årganger er jo ulike....som med god vin :)

screwball sa for siden:

Et par dråper vann i dem gjør at de røsker litt mindre og frigjør mye smak. Står jo anbefalt på Laphroaig QC, men den liker jeg best bar.
Ja, var Lagavulin som lærte meg å like islay-whisky - før det drakk jeg bare cognac.
Dessverre en dyr hobby også...

Nannah sa for siden:

Et par dråper vann passer i de aller fleste..:)
Mengden må man nesten smake seg fram til selv..

Lagavullin var og min "første kjærlighet" :)
Jeg var mest glad i Famous Grouse jeg før jeg "så lyset" :D

Jeg har en mann som reiser mye...det hjelper litt på :)
Han er ofte i england og der er utvalget større enn på polet her hjemme og...
Er svak for sherry og portvin og jeg da :)

Høhøhø :D
Takk for tipset. Jeg mener å huske at jeg likte godt Jacobs Creek og Yellow Tail. Billige viner så klart, men jeg har såpass dårlig råd at jeg omtrent aldri kjøper vin til over hundrelappen.

Ja, da blir det ennå snevrere for meg, da jeg har kaseinintoleranse :rolleyes:
Men, jeg dør jo ikke av det heller :D

Chunky sa for siden:

Både det du sier at du liker og interessen for vin gjør at jeg er sikker på at du vil få en opplevelse med vinen jeg anbefalte tidligere. Noen nevnte Amarone-viner. Dette er veldig spesielle viner som ikke så mange har smakt. De lages på druer som er tørket i 4-5 måneder, noe som gir en helt særegen smak (og mye restsukker). Disse synes jeg kan bli litt tunge (og så starter de typisk på 300 kroner og oppover for en flaske). Men det finnes et veldig godt alternativ. Ripasso-viner er vanlige viner som er fermentert 2 ganger, den andre ganger med rester fra Amarone-produksjon. De får den fantastiske smaken fra Amarone-vinene, men blir ikke like tunge og har mindre restsukker.

Jeg foreslo en Zenato Valpolicella Superiore Ripassa, varenummer 34687. Dette er etter min mening kremen av ripasso-viner. Den koster ca 180 kroner, men er definitivt verdt å prøve hvis du ønsker å utvide horisonten og i tillegg få en smaksopplevelse helt utenom det vanlige :)

Her er hva Apertif sier om den:
Veldig rund og fyldig med god frukt og syre, fine myke tanniner. (2006)
Vurdering: En flott og lettdrikkelig ripasso på grunn av den runde deilige frukten. Vil utvikle seg videre i minst fem år. Meget godt kjøp

Jeg bokmerker denne sida :D
Takker og bukker!

Carisma sa for siden:

Ah, drakk den på nyttårsaften. God som drikkevin, men vi hadde kalkun og den passet den ikke helt til. Grei, men ikke mer.

Linna sa for siden:

knallbra respons! og knallgode tips! Så glad! Kjøpte blandt annet Ch. du Val de Mercy Petit Chablir 2007takker for tips, og lYvon Mau Merlot 2006:)

Denne siden blir printet ut "as we speake", for veldig veldig mange forskjellige viner igrunn! Så mange å velge mellom! Hadde tenkt det kanskje var en 2-3 stykker:) Men den gang ei;) Her blir det kveldskos til lørdagen ja!

screwball sa for siden:

Før jul kjøpte vi en 3-liters bag-in-box med en italiener som var nydelig! Den var ikke så tung som de vinene vi vanligvis velger, meget lettdrukken.
Kostet ca 350,- og var en morsom oransje rund boks med bærehåntak i svart tau...husker ikke navnet men den falt veldig i smak både hos oss og hos de forskjellige som var på besøk og fikk smake!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.