Jeg får skikkelig blodsukkerdropp når jeg trener styrke. Trener ikke kjempehardt, bare vanlig styrke i sal med instruktør på Elixia. Har merket det før også, men i dag var det skikkelig ille, lurte på hvordan jeg skulle klare å kjøre hjem. :eek: Klarte ikke å komme opp i "planke" på slutten for jeg skalv alt for mye i hele kroppen.
Spiste en fedonbar ca en time før treninga. Ellers har jeg pleid å spise yoplait 0,1 m lindberg müsli.
Jeg skal over på ketolyse neste uke, og lurer på om dette vil bli værre når jeg har enda mindre karbohydrater i kroppen? Hvordan kan jeg evt forhindre det?
Blir bare sånn på styrketreninga, merker det ikke på samme måte på spinning.
Jeg målte en gang bare for moro skyld. Jeg hadde 6,0 i BS før trening og 5,7 etter (målt en halv time etter trening). Det var ca 1 times økt med nokså hard styrketrening (RYP).
Nå har jeg hatt et ketogent kosthold i 14 mnd sammenhengende. Hvis du nettopp har begynt, kan kanskje det være forklaringen?
Jeg føler det. har ikke blodsukkermåler, men jeg kjenner kroppen min såpass godt nå etter en stund på lavkarbo, så jeg kjenner veldig godt når jeg får lavt.
Du begrenser inntaket av fete meieriprodukt, ikke sant? Da blir det lite mettet fett. Lite mettet fett betyr at du ikke får fysiologisk insulin-resistens, og dermed forsvinner mye glukose/glykogen rett inn i muskel, fremfor at det brukes til å holde blodsukkeret stabilt.
Jeg kjenner veldig godt igjen det du forteller. For meg har det oppstått når jeg har stressa veldig mye og spist lite, og under nettopp sånne saltreninger. Når du skal i ketose framover, så kan jo overgangen være litt tung. Mens kroppen ikke har fått igang sin egen fettforbrenning og samtidig ikke får KH, så kan man bli litt sliten og sånne påkjenninger kan være ekstra tunge. Men det går fort over! Det er min erfaring - ikke tren for hardt de første dagene, og prøv deg fram.
Hva slags treninger det snakk om? F.eks bodypump eller mrl eller lignende?
I så fall er denne type trening egentlig utholdenhetstrening med veldig høy intensitet. Du bruker hele kroppen, og dette kan være en tung treningstype å gjennomføre på lavkarbo.
Jeg har gått over til å kjøre ren styrke for seg og ren utholdenhet for seg mens jeg er i ketose. Syns slike kombinasjonsaktiviteter blir litt vel tungt!:boxing:
Ja, kjenner til den typen timer, trente det mye før:) det er jo styrketrening, men likevel definert som en type utholdenhetstrening fordi man har mange repetisjoner på "lav" intensitet, og man har liten styrkeøkning i forhold til ren styrketrening. Jeg gikk over til mer konvensjonell styrketrening (med tyngre vekter og færre repetisjoner, ca8-10) på ketose og følte jeg fikk mer ut av det. Ble sterkere og gikk ned i vekt! Og hadde ikke problemer med blodsukkeret. Men med trening må man virkelig bare finne det man trives best med, vanskelig nok å motivere seg fra før:stuart:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.