Jeg har nå vært på kuren i fjorten dager (var på den en mnd før jul også, men tok pause i jula) og begynte å lure på noe, skulle jeg vært hos lege egentlig? Jeg er jo ikke sykelig overvektig eller noe. Når jeg begynte på dette etter jul veide jeg 78,8, nå veier jeg rundt 74. Har hatt bra helse alltid, og har aldri tatt en allroundsjekk hos lege. Må jeg det, er det lurt liksom, eller er det bare hvis jeg får noen plager?
Mener at det i boka står noe om at det anbefales å gå til legen for helsjekk før man begynner, så etter noen uker og deretter hver 3.måned....eller noe slikt... (skyt meg hvis jeg tar feil)
Men jeg har ikke turd å gå til legen.....redd for hva han vil si.....vet ikke hvorfor, men jeg føler ikke at ketolyse er helt "stuerent"....hvis du skjønner hva jeg mener...
Mulig det har noe med alt fettet vi skal spise osv....
Nå er det jo faktisk sånn at Torkild er lege, og jeg tror ikke han ville anbefale alle å gå til sjekk hvis det ikke var en grunn for det.
Hvis man f. eks ikke har det bra på andre måter lissom:confused:
Jeg for min del har ikke gjort det, men om jeg skulle føle meg uvel eller syk og har mistanke om at det var p. ga kuren kan det hende jeg ville vurdert det.
Det viktigste er hva du selv føler er riktig for DEG. ;)
Jeg tenker sånn at det også kan fungere motiverende, å ta prøver på blodtrykk, godt og dårlig kolesterol og triglyserider, glukosebelastning (blodsukker), c-peptid (insulin), for å se hvilken innvirkning de nye matvanene har for disse verdiene.
De fleste opplever over tid at de blir mye bedre :) Det er jo helt klart motiverende!
Jeg tenker ogs at det sklle jeg ha gjort, men nå har jeg vært på ketolyse i ett år og har ennå ikke kommet meg avgårde. Føler meg egentlig frisk og fin. :)
nei jeg vet liksom ikke om det er grunn siden jeg ikke gjorde det FØR jeg startet. Men da gidder jeg ikke. Kan jo heller gjøre det neste gang jeg skal til legen. Har nemlig totalt skrekk for blod, sprøyter osv. Ble operert for to år siden, etter jeg knuste beinet i arma, og da sa jeg til sykepleierne at jeg ikke ville vite hva som skjedde med meg når jeg skulle bli operert. Fikk sånn bedøvelse før jeg fikk venflon osv. Så jeg vil ikke hvis jeg ikke må..:p
Jeg synes det er veldig greit å få litt oppfølging av lege både før jeg startet kuren og underveis. Tok en rekke blodprøver ved kurstart, og har tatt de samme flere ganger etterpå. (Er så pervers at jeg synes det er gøy å se at de fyller glass etter glass med blodet mitt. :D)
Jeg synes det er interessant å følge med på verdiene; hvilke som endrer seg og hvordan. Det gir jo også "bevis", f.eks. for at ikke kolesterolet fyker i været med denne kuren. (- Noe som også kan være med å åpne legestandens øyne for lavkarboprinsippets fortreffelighet! Og stoppe kjeften på skeptikere i omgangskretsen som sverger til magre light-produkter.)
Men det er jo forskjell på folk her. Hvis en er grunnleggende frisk og ikke sååå overvektig, er det sikkert greit å ta kuren uten legesjekk. Jeg er jo litt opp i årene, har en del helseproblemer og veldig mange kilo som skal ned, noe som betyr at jeg må holde på leeenge. Da er det veldig greit med en viss kontakt med lege.
Til de som gruer seg, fordi fastlegen deres kanskje er skeptisk: Det er jo et eget kapitel i boka som er beregnet på leger. Sånn lege-til-lege-snakk. Jeg kopierte det til legen min og hadde med både boka og kopien. (Men det er jo noen leger som ikke tåler at det finnes andre løsninger enn det de selv har lært om. :eek: Da er det sikkert vanskeligere.)
Jeg var hos legen min et par uker inni kuren pga kontroll av stoffskifte og jeg fortalte henne da om at jeg forsøkte å gå ned en del kilo med Ketolysekuren. Jeg ba henne ta alle de nødvendige blodprøver i fbm dette. Hun var utelukket positiv og snakket i vei om denne måten å slanke seg på! Hun visse en hel del om den fra før, og sa at jeg var velkommen innom til å veie meg der for ekstra oppfølging! Jeg har en Kjempelege!!!
Jeg har også gått til lege under hele denne prosessen.
Fikk tatt blodprøver av ALT rundt meg og min helse, fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte, insulinresistens og lave/høye verdier på masse annet...
Jeg synes det er topp at noen følger med på det jeg driver med, og som oppmuntrer meg når ting går litt sent og er vanskelig.
Jeg er hos legen 1 gang i mnd, det er muligens litt ofte, men heller det!
Jeg har bare gode erfaringer.
PS: etter mine første prøver var det legen som anbefalte ketogen kost!
For min del så var det legen som oppfordret meg til det, fordi jeg gikk til legen da jeg var i helt elendig form uten å kunne skjønne hva som feilet meg.
Jeg hadde høye blodsukkerverdier og et noe høyt blodtrykk, legen tok en haug med prøver, og han sa at jeg var insulinresistent og så ut til å banke på døra til diabetes, og ba meg kutte ut mat med sukker, brød, pasta, ris etc, og spise ren mat med proteiner, som fisk og grønnsaker. Jeg har en vidunderlig lege da, som skjønner mye og er åpen for det meste.
De kunnskapene jeg etterhvert har tatt til meg har ført til noen artige diskusjoner, også :)
Jeg har ikke vært hos lege ennå, men var på legekontoret når jeg hadde gått på ketolys i to dager. Tok da kolestrol og målte vekta. Skal tilbake den 14 februar når jeg har gått på den i en mnd, og så igjen rundt 14 mars. Er ting fint hele veien så gjør jeg nok ikke mer med det.
Kan faktisk være litt kort tid!
Kolesterolet har en tendens til å øke i begynnelsen av kuren, for så å gå ned igjen til under start- verdi!
Bare så du er oppmerksom på det!:)
Jeg var hos legen med junior, så bare nevnte det og hun var positiv.. Hun så på data'n hva kolesrolet mitt ligger på, men det var så fint, så kom ikke til å måtte ta noe tabletter eller noe under kuren :) Tror de som er veoldsomt overvektige kanskje burde ta en tur til legen, men ellers om man føler seg frisk og rask å i fin form er det nok ikke nødvendig :)
Så flott at ditt kolestrol ikke stiger på tross av fet mat. Mitt steg voldsomt (og gikk ikke ned igjen). Ble sterkt frarådet å avslutte kuren, og få kolestrolet ned . Det endte med medisiner, det siste jeg ønsket:mad: Sendte et par forespørsler til Torkil før jeg avsluttet ketolysekuren, og alle svar fra han tolket jeg som om han var enig med fastlegen min. (Hadde håpet at han ville si at dette var noe tull jeg, men den gang ei) :confused: Dermed er vel jeg "beviset" på det motsatte. Jeg ville ikke satt igang med kuren, uansett alder og kilo, uten legesjekk først!
Ps. - trodde det bare var meg som syntes det var ok å ta blodprøver jeg:)
oi tulla, det var ikke noe koselig å høre! Veldig dumt at det ikke fungerte for deg da. Men kan man på noe måte vite dette selv, kan man kjenne det på seg på en måte? har aldri sjekka noe annet enn arma mi etter operasjoner hos legen jeg så..:p
De aller aller fleste får et bra kolesterolnivå på lavkarbo, altså. Jeg vet ikke hva som er skjedd i Tullas tilfelle, men det hører heldigvis til sjeldenhetene :)
Om jeg ikke husker feil så var alle verdiene mine normale et halvt år etter at jeg la om kosten, men jeg sjekket ikke i mellomtiden, så jeg vet ikke om de noen gang gikk opp.
Dessuten tror jeg at mye rundt dette med kolesterol er hysteri delvis igangsatt av legemiddelindustrien ... :o www.freerepublic.com/focus/f-news/974079/posts www.thegreatcholesterolcon.com/
Ja, klart det er artikler som sier noe annet om dette en den generelle legemiddelnæringen. Synes alikvel det er skummelt å ikke ta mye av den forskningen som er gjort alvorlig.
Som noen skriver her så burde jeg f.eks sjekke kolestrolet mener de fordi jeg er veldig overvektig. Alikvel er ikke det i det hele tatt grunnen til at jeg gjør det. Kolestrolet mitt før kuren var helt fint, samme med blodtrykk osv.
Vi har mye hjerteproblemer i familien og jeg har en far med hjerneblødning og flere hjerteinnfarkt (til tross for at han er rett rundt 50 år)
Moren min er kjernefrisk og spiser veldig sunt og har likt lavkarbo filosofien i flere år. Alikvel har hun meget høyt kolestrol. Dette var under kontroll. I høst fikk vi plutselig skrekken i oss. Hun endte to ganger på hjerteavdelingen med atrieflimmer og har også vært flere ganger på legevakten i etterkant for å fikse dette. Høyt kolestrol er en grunnene til atrieflimmer.
Jo, men jeg tror nok at verdiene som opereres med er snevrere enn hva som er reellt å bekymre seg for. Kolesterol er som regel et symptom på at noe trenges å repareres i kroppen og er i seg selv ikke farlig, det er alltid en konsekvens av at noe annet er feil.
Men det er også forsket veldig mye på hva det faktisk vil si å ha høyt kolesterol, og hva har man å vinne på å si det motsatte av legemiddelindustrien?
Dessuten er bildet mer komplekst, vi har godt kolesterol (HDL), dårlig kolesterol (LDL) og triglyserider. Det er heller ikke lenge siden man trodde at egg økte kolesterolet, noe man jo har gått bort fra i dag. Jeg tror fortsatt det er enormt mye å dekke av når det kommer til hjerte- og karsykdommer, og at vi i stor grad tygger på gammel utdatert kunnskap.
Det er forskjell på å mene at tallene for de med farlig kolestrol er lavere enn de offentlige tallene, og generelt mene og anbefale at folk ikke trenger å sjekke kolesterolet fordi disse tallene bare er en overdrivelse. Torkil anbefaler selv de som går på kuren å sjekke disse tingene.
Ja klart ting er mer komplekse, og som pårørende (og fagperson innen helse) vet jeg at det er forskjell på typer kolesterol. Alikvel viser det seg at økt godt kolestrerol ikke nødvendigvis trenger å bety at det ikke påvirker kroppen i negativ grad.
Gå til legen hvis du vil, skader vel ikke, men du er ung og ikke spesielt tung, så du er ikke i farsonen akkurat. Men som sagt, kan ikke skade hvis du kommer til å bekymre deg.
Jeg har ikke vært hos legen i løpet av de årene jeg har vært inn og ut av ketose, i og med at ketose er en så naturlig og harmløs tilstand. Ser ikke på ketose som en slankefase, men noe som skjer når man spiser lite karbohydrater.
Høyt kolesterol er ikke farlig i seg selv. Det er ikke en gang "kolesterol" man måler når man måler "kolesterol". Kolesterol-hypotesen er like feilaktig som fett-hypotesen (= mettet fett er årsaken til alle livstilsykdommer), og er basert på atter en gang, dårlig forskning og overforenklet info til "pasientene" = oss.
Det er forskjell på det vi i dag kaller høyt kolesterol (forholdsvis lavt nivå) og det som er virkelig forhøyet kolesterol. Et virkelig forhøyet kolesterol er tegn på at noe i kroppen er galt, og er ofte forårsaket av - karbohydrater!
Jeg vil anbefale alle som er redd for kolesterol å lese "Det store kolesterolbedraget" av Malcom Kendrick (Lille Måne Forlag).
Alle påstander og argumenter i boken er underbygget med referanser som for meg virker overbevisende. Han tar bl a opp noen "paradokser" som f eks det faktum at lavt kolesterol fører til økt dødelighet av hjerte-/karsykdommer. Hvordan henger det sammen hvis kolesterol er årsaken til hjerte-/karsykdommer?
Legemiddelfirmaet Pfizer omsetter statiner for ca 10 milliarder USD pr år. Gjett om det er krefter i sving for å opprettholde gamle myter?
Alle kommersielle slankekurer, treningsopplegg, etc anbefaler en å konsultere med lege før man begynner, så det er nevnt. Jeg mener å huske at det står på tredemøllene på sats også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.