< Tilbake til oversikten

Ketolyse og tenner

mizzzzy sa for siden:

noen andre som har merket noe vanvittig belegg på innsiden av tennene mens man går på ketolyse?? får ikke pusset det bort, men kan skrape det av liksom. er dette normalt????

mizzzzy sa for siden:

ingen? litt redd her om jeg må til tannlege om emaljen ryker liksom. hehe

Kitt sa for siden:

Jeg har det helt omvendt, jeg!
Hadde lett for å få belegg på tennene da jeg spiste høykarbo, men får bare kjøtt mellom tennene på ketolyse!:p

Sesti sa for siden:

Joda, jeg har merka det:)

Men mitt går bort når jeg pusser da...:S

Superleila sa for siden:

Er ikke slik belegg her, men har en forferdelig smak i munnen og dårlig ånde...:rolleyes:

Jabba sa for siden:

Jeg har IKKE belegg på tennene. Men ÅNDEN - den har jeg!

Gerd sa for siden:

Ikke belegg på tenna etter jeg begynte på ketolyse/la om kostholdet. Har heller ikke hatt hull i tenna etter jeg starte. Og tannlegen har bemerka hvor rene tennene er :ja:

Lemen sa for siden:

Signerer denne jeg!

Skautrollet sa for siden:

Ikke bare er belegget på tennene borte, nå føles de mye renere,- men belegget jeg alltid har hatt på tungen er borte!

.......trollet står i speilet og beundrer fine rosa tunga...:p

LilleM0r sa for siden:

Jeg har erfart akkurat det samme - og det kom plutselig. Jeg har vært hos tannlegen å pusset det bort. Det var vanlig tannstein så han - ikke farlig.
Puss godt, bruk tanntråd - og vær forsiktig med å skrape med skarpe ting.
La tannlegen gjøre det, men det er helt ufarlig å bruke neglene:)

Ps - jeg hadde heller ikke hull:D

LorelaiLeigh sa for siden:

Jeg også har enormt med belegg til tider,sitter og kjenner på det med tungen og det driver meg til vannvidd:mad: men det jeg gjorde var å skaffe meg elektrisk tannbørste som jeg ønsket meg lenge,og nå er det ingen kjære mor for belegg!!! Det kommer jo tilbake nå og da,men da bare pusser jeg det bort:Dfår deilig glatte tenner etterpå. Jeg tror nok det er tilnærmet normalt?

Schmoopy sa for siden:

Jeg merker også det. Hver kveld har jeg det belegget på tennene, det har jeg vanligvis ikke.

Mitt går vekk med en tannpuss da.

Minni1 sa for siden:

Jeg har ikke belegg på tenna.

Er overasket over hvor glatte de hele tiden kjennes ut jeg.

Superleila sa for siden:

Jeg å har glatte tenner, mye glattere enn før, men tror det er at karbomaten inneholder mye sukker, så det belegget vi har hatt før er kanskje et sukkerbelegg? Vet hvis jeg har drukket cola eller spist snop før så har det vært ekstra mye belegg... :rolleyes:

Lava sa for siden:

Ikke belegg her nei, mye glattere og friskere tenner, etter omlegging
av kosten :ja:

Vimpane sa for siden:

signerer på det sterkeste....:flau::kadetgaar

Jabba sa for siden:

Mine tenner har imidlertid blitt mer gule da jeg drikker mye mer te enn før.....noen som har et tips til en god bleke-tannkrem som virker ..... hvis det finnes i det hele tatt da???

mizzzzy sa for siden:

Jeg bruker brilliant smile tannkrem og munnskyll. De er veldig hvite og fine, bortsett fra det belegget da, men har brukt tannkremen i flere måneder, og kun ketolyse i snart 3 uker, og belegget kom liksom med et smell den dagen jeg gikk i ketolyse. du kan se på den på nettet, www.cosmopharmas.com/NO40761 Det er ho jeg bestiller gjennom.

yussi sa for siden:

Hei!
Bare til info!
Belegget man får på tennene som kan pusses bort er bakterier, og det dannes tykkere og tykkere belegg jo mere sukker man spiser.

Belegg som ligger over tid blir mineralisert og blir til tannstein, derfor legger tannsteinen seg der det er vanskelig å komme til med tannbørsten. Puss godt og bruk tanntråd.

Noen får mye tannstein, noen får lite, kommer an på spyttet.

Tannstein bør fjernes av tannlege/tannpleier da de har egnede instrumenter.
Men skraping med negler er ikke farlig. ( som tidligere nevnt)

Photobscura sa for siden:

Når man begynner med en lavkarbodiett renser kroppen seg, man kan merke det i starten med at svetten lukter mer, man kan få kviser og fett hår i en liten periode, jeg opplevde alt det der, til og med svart menstruasjon.
Dette er bare en teori, men kanskje dette tannbelegget også er en del av utrensingen? Husker ikke om jeg hadde samme problemet, men jeg har fine og glatte tenner nå i alle fall.

Carisma sa for siden:

Det finnes :ja: Den heter Sensodyne, og fåes kjøpt i alle dagligvarebutikker. :D

Gerd sa for siden:

[quote=Carisma;639620]Det finnes :ja: Den heter Sensodyne, og fåes kjøpt i alle dagligvarebutikker. :D

Carisma sa for siden:

Jo, stemmer! :lol: Syns det var noe som ikke stemte der ja.... :rodme:

Clinomyn er det selvfølgelig! Skylder på reklamepåvirkning jeg.. Dessuten er jeg jo alt for trøtt på morran til å klare å lese på tuben! :D

Gerd sa for siden:

Jeg brukte den før jeg, men det ble jo advart mot slipestoffer i den som gikk utover emaljen.... Kanskje jeg skal kjøpe den igjen :D noterer på handlelista

Lindabtn sa for siden:

jeg får masse belegg på baksiden av tennene. Det er skikkeli ekkelt. Føles ut som de er skittene hele tiden og jeg synes det er vanskelig å pusse bort. Samtidig får jeg pels på tunga, bakerst. Det er døds ekkelt, er stadig tørr i munnen.....
Og den ånden :wacko: ÆSJ......

Gracella sa for siden:

Jeg har merket at alt belegg er borte på tennene når jeg er på ketolyse/lavkarbo.
Jeg tror også at sukkerholdig mat gir belegg, eller jeg vet det - i julen gikk det i alt som var "godt" og da var belegget tilbake på tennene.
Ser nesten fram til å gå til tannlege neste gang, for jeg regner med å ikke ha noen hull denne gangen :D

Jabba sa for siden:

Takk for tips ! Må visst på shopping.....igjen...

Sesti sa for siden:

Bare sånn for å nevne det, tannlegen min advarte meg på det sterkeste mot å bruke sånne tannkremer som skal gjøre tennene hvitere.. Han sa at det ødelegger tennene, og de blir verre med tiden (kjernen i tanna kommer fram liksom)

Ellers er belegget mitt borte nå, det var bare akkurat den dagen trur jeg:)

lilleM sa for siden:

Hei

Har merket ekstra mye belegg på tennene de siste dagene. Beg på ketolysekuren på mandag. I dag pussa jeg tenna i sikkert 10 min, hehe. Det går bort, men er annerledes ja. Sjelden jeg får belegg på tyggeflata på tanna, men det gjør jeg nå, helt snodig, men sikkert ikke farlig :-)

jannemor sa for siden:

jeg føler at mine tenner blir glattere og renere etter tannpuss nå enn før, men fysj for en ånde ;) I tillegg har jeg begynt å få kviser i ansiktet og på ryggen :eek: å DET har jeg ikke hatt siden jeg var kanskje 17. Håper det forsvinner fort

Pearl sa for siden:

Så rart at erfaringene er så forskjellige. Kanskje det da har med helt andre ting enn ketose å gjøre?

Vimpane sa for siden:

Apropo dårlig ånde....jeg skulle ut på barselgruppe idag og følte selv at jeg hadde sååååååå sykt dårlig ånde:(

Jeg pusset tennene og skyllet munnen med listerine munnskyllevann....STEIKE så bra det funka....:D Det svei som f***, men jeg har ikke hatt sånn velvære i munnen siden jeg startet for snart 2 uker siden. Gjett om det var deilig å ha en annen smak i munnen:)

Lurer på om de selger listerine i små flasker. Det er nesten som om jeg vurderer å gå med ei flaske på innerlomma så jeg kan skylle munnen gjevnlig i løpet av dagen....:p;):)

Carisma sa for siden:

God ide egentlig. Man kan vel kjøpe sånne små "reiseshampoflasker" på Saape, HM eller Lindex og fylle oppi hvis det ikke finnes? Eller blande det med vann på en liten sprayflaske og ha munnspray... :rolleyes:

Vimpane sa for siden:

hear hear....en veldig god ide...:D

Jabba sa for siden:

Listerine .... jeg har en slik miniflaske stående på badet... så det finnes nok ja...

arkine sa for siden:

mine tenner har blitt helt perfekte ,glatte og fine, ullbelegget er borte
takket være lavkarbo
:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.