< Tilbake til oversikten

Fett og sånn

Sandy sa for siden:

Lurte bare på dette med fett og sånn...
Lever lavkarbo (med få utskeieleser) og mine fettkilder er rapsolje i frokostahake, olivenolje til salater, div. nøtter og matfløte/seterrømme til middag og lunsj. Lurer nå på om de to sistnevnte er "gode fettkilder" eller om de inneholder fett jeg bør passe meg for...

danish sa for siden:

Fløte/rømme, smør og andre animalske fettkilder inneholder det sunneste, mest stabile fettet. Derfor skal du ikke bekymre deg. Nøtter er OK i moderasjon, særlig hasselnøtter, macadamia og forsåvidt mandler.

Sandy sa for siden:

Tusen takk for svar! Det har blitt endel rømme og fløte i deg siste, så måtte bare spørre. Vekten er i alle fall stabil (noe jeg også ønsker), så jeg er ikke så bekymret for det, men man hører jo stadig om farlig fett, høyt kolesterol og visceralt fett etc. Måtte bare forsikre meg om at mitt kosthold ikke lurer med seg slike "skjulte farer"....

Kitt sa for siden:

Farene her ligger mer i all feilinformasjon om dette emnet enn i selve fettet!;)

donjuanwannabe sa for siden:

Det er en bra fettkilde men vær OBS på melkeprodukter hvis du opplever at vekttapet stopper opp. Det er ikke fettet som er problemet men sammensetningen, altså at det er ett melkeprodukt beregnet for kalver. Som så mye annet så er det mengden det kommer an på. Dette gjelder ikke meiersmør. Det kan du spise med god samvittighet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.