< Tilbake til oversikten

Jeg er litt redd for Lindberg

Pearl sa for siden:

Jeg har tenkt lenge på å gå fra ketose til Lindberg kostholdsfilosofi. Nå er kanskje tiden inne, men jeg synes overgangen er litt skummel. Jeg merker at kroppen min er veldig glad i fett. Hvis jeg får lite fett blir huden altfor tørr. Men fett kombinert med et høyere antall karbohydrater er jo ikke så lurt. Med flere karbohydrater øker jo insulinnivået som igjen øker fettlagringen. Så hvordan løser dere drevne Lindbergere dette? Vil det ha betydning om en spiser fettrikt i ett måltid og mer karbohydrater i ett annet? Eller må det reduseres betydelig med fettinntaket? :confused:

Carisma sa for siden:

Jeg ville nok redusert fettinntaket betydelig, men husk at det ikke betyr at du skal droppe alt fett. Du kan fortsatt spise avocado, nøtter, kaldpresset olje osv. Men smør, fløte og rømme må no byttes med noe magrere.

Photobscura sa for siden:

Jeg har i grunn ikke satt ned fettinntaket betydelig, men jeg har slutta med cocosa og å slenge oppi den der ekstra smørklatten, ikke spiser jeg rømme, fløte eller ost, men det er fordi jeg ikke tåler det noe særlig.
Jeg spiser naturlig fet mat, for å si det enkelt :)
Jeg tror man uansett må ta en viss overgang. Jeg har aldri spist de c-måltidene, for jeg har altfor stor kh-følsomhet. Så ingen frukt, brød, pasta, ris, knekkebrød, sånne ting, det savner jeg ikke, men jeg spiser alt av kjøtt og fisk, velger aldri magert, og så spiser jeg belgefrukt, bær og nøtter og mer grønnsaker av diverse slag. Ikke så farlig om jeg spiser litt gulerøt eller kålrot, f.eks. Men man kan dempe blodusikkerstigningen dersom man spiser ett noe fetere måltid etter f.eks frukt eller grønnsaker som er noe høyere i karber.
Men jeg ville ikke ha kutta ut smør, altså. Det er liksom ikke særlig mye annet som egner seg å steke i uten at det blir helseskadelig i en eller annen grad. Men kanksje spise litt magrere når det kommer til meierirpodukter, muligens? Og så kan man spise litt mellommåltider. Om jeg gjør det, så blir det en neve nøtter/oliven/bær. En sjelden gang hender det jeg spiser fiberrik eller linseflatbrød.

Anitra sa for siden:

Jeg vet nå at om jeg plusser på litt flere karbohydrater,så står vekta stille. Det er det jeg kommer til å gjøre den dagen jeg går over på lavkarbo. Kommer nok til å kutte ned på fettmengden, men noe fett må man jo ha.

Carisma sa for siden:

Hva er det, og hvor får man tak i det?

Det kalles papa dums, jeg pleier å kjøpe det på innvandrerbutikker. Veldig godt, og de jeg har kjøpt inneholder ikke hvetemel i det hele tatt :)
Ikke kjøp de på Ica i alle fall, de må man steke opp selv, og det blir skikkelig grisete :o

Pearl sa for siden:

Jeg skjønner at jeg må redusere fettinntaket mitt. Håper at ett år på ketolyse har bedret insulinulinfølsomheten, så jeg kan tåle mer karbohydrater i kosten. Jeg blir alltid motivert og inspirert av å lese. Så jeg skal lese mer i journalene til dere trauste Lindbergere. Tror kanskje løsningen for meg er å gjøre overgangen litt gradvis. Jeg har spist ganske mye rømme, fløte og rømme. Melk er ikke noe alternativ for meg, men tidligere har jeg brukt ganske mye yoghurt. Takk for innspillene. Dette er en skummel overgang. Nå trenger jeg dere. :dulte:

Carisma sa for siden:

Uff, jeg som er flaut dårlig til å oppdater journalen min... :o Skal prøveå få lagt inn noe til uka kanskje....

Pearl sa for siden:

Så søt du er. :love:

Alyssa sa for siden:

Er de klare til å spises de du kjøper? Høres jo veldig kjekkvindt ut da, hvordan ser pakka ut/hvilket merke?
Jeg har sett to typer, Santa Maria og Pataks. Begge må stekes ...

Jeg har kjøpt mine på Sultan, så jeg antar at de finnes på flere innvandrerbutikker også. De er ferdige til å spises, de heter noe med India, tror jeg. Mener det er plastbokser, sekskantede med svart bunn og blankt lokk, og så finnes de med tilsatt chilli, hvitløk, eller helt plaine. De med hvitløk er best synes jeg :)

luringen sa for siden:

jeg har ikke vært redd for fett på Lindberg, men selvsagt er det midre mengder ja. Men gleden er jo at du kan utvide reperotaret med andre matvarer da! Jeg har ikke skrevet på lenge i journmalen, men står masse der fra 2005/2006 når jeg var aktivt på slankern og på vedkliehold.

Pearl sa for siden:

Takk skal du ha Luringen. Jeg er på leting etter gode journaler å lese i. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.