< Tilbake til oversikten

Rundstykker

Veggpryd sa for siden:

Disse er laget etter inspirasjon fra Ingis-37's oppskrift på boller/rundstykker og Amariels proteinbrød

4 egg
1 boks sæterrømme
100 - g. kruskakli
100 g. proteinpulver (samma åssen pulver)
1 ts salt
2 toppede ts bakepulver
50 g. smelta smør
1 skvett olivenolje
2 ts JBKM/Nestargel (ristet sammen med 1,5 dl vann) Ikke nødvendig ingrediens!

Visp sammen eggene og rømmen til en jevn røre, og ha oppi de andre ingrediensene. Det blir en røre - ikke deig, så det er best å steke den i store muffinsformer. Jeg brukte de som heter Amerikanske Store.

Stekes på 180 C i ca 20 - 30 minutter.

Blir 10 til 15 rundstykker. :)
18,7 karber totalt. Litt over én karb pr. rundstykke.

Mosepjusk sa for siden:

De så veldig gode ut! Skal testes ut en dag :smile:

Adriane sa for siden:

Så virkelig gode ut. Skal prøves over helgen:)

Odde sa for siden:

Hvor mange ble det av røra - og ca. karboinnhold ? Hever de mye ?

Høres og ser ok ut ja. :)

Odde:rolleyes:

Noen som vet ??

Jabba sa for siden:

_For oss som må ha det inn med te-skje......hvor mye vann?
Disse så kjempegode ut !!!

Odde sa for siden:

bump, bump

Odde:)

Veggpryd sa for siden:

Det ble ca. 10 - 15 stk. Jeg fylte muffinsformene halvfulle og de hevet en del. Jeg ristet Nestargel i ca 1,5 dl vann i glass med lokk.

Muffinsformene er de som heter Store Amerikanske. :)

going down sa for siden:

Jeg har nettopp laget disse nå og fikk 20 stk. Hadde ikke veldig store muffins former, og to stk rant over kanten. De ble KJEMPE GOD! Jeg laget dem med bakemiksen fra ketolyse i steden for soyaprotein. Tenkte jeg skulle prøve å lage dem i langpanna neste gang og så skjære opp i stykker. Noen som har prøvd det?

Ken tenke meg denne røren kan brukes til kjeks også:)

Veggpryd sa for siden:

Langpanne går sikkert like fint. :) Kjeks blir sikkert godt hvis vi har opp i litt søtt også. Det må testes!

going down sa for siden:

Laget disse igjen i dag. Hadde oppi en dæsj med linfrø. Dette er jo som å spise brød igjen, eller egentlig ligner det litt på scones synes jeg. Uansett, GENIALT!!!!!!

Veggpryd sa for siden:

Linfrø er sikkert godt i. Blir kanskje litt brød-aktige rundstykker kan jeg tenke meg. :ja:

Odde sa for siden:

Prøvde også disse i original, og synes det ble litt lite tyggemotstand med bare kruska. Skal lage en runde til med linfrø og/eller andre frøtyper for å få mere tyggefølelse. Oppdater gjerne om linfrø var godt i dem :)

Odde

Veggpryd sa for siden:

Men det skal jo ikke være tyggemotstand i rundstykker, da.... :snill: Det er brød det! :lol: Jeg bruker solsikkefrø i stedet for linfrø når jeg baker brød, for linfrø synes jeg kan bli litt veeel bra for magen.:o

Odde sa for siden:

Nei, nei - tyggemotstand MÅ det være for å få litt ut av måltidet. Har aldri vært av den typen selv som liker fine rundstykker, vil helst ha mine av den grove typen. Når jeg tenker på det kan de gjerne være av typen "landbrød" eller hjemmebakt, lunkne med godt smør og ost - hmmmmmmm.

Tenkte jeg skulle forsøke med litt solsikke eller lin, eller har du kanskje andre gode forslag - jeg er ikke så veldig bevandret i bakingens kunst, men gjør så godt jeg kan :)

Odde:D

Solfroken sa for siden:

Må man ha Johannesbrødkjernemel til disse ???? Fikk ikke tak i dem i går eller i dag, og tenkte å bake noen i kveld for å ha med i helga (når vi skal til mamma)

:o

Veggpryd sa for siden:

Jeg har ikke prøvd uten, men røra blir jo litt fastere av JBKM. Det er godt mulig rundstykkene blir like faste når de er ferdig stekt uten det, men det gjenstår å prøve.

supha sa for siden:

Kan man bruke feks soyamel istedenfor proteinpulver? Har gått tom for det:(

Veggpryd sa for siden:

Det tror jeg går helt greit. :) Poenget med pulver er jo å få røra litt fastere, så da spiller det ingen rolle hva det er (sålenge det ikke er hvetemel, da :lol:)

supha sa for siden:

Jeg lagde disse på søndag og de var ekstra gode i dag. De var brått litt saftigere liksom. Beste lavkarborundstykkene jeg har smakt!! Elsker de. Skal lage de og ta med på fjelltur i helgen:D

Tusen takk for oppskrift. Luv it:p

Veggpryd sa for siden:

Så bra! :) Jeg holder på med brødversjonen av denne nå, for rundstykkene blir borte så fort. :o

going down sa for siden:

Jeg lager de i mediums muffinsformer og fyller opp slik at jeg får 20 muffins. 2 slike er akkurat passe for meg til et måltid. En "runde" holder som regel i en uke (alt etter hvor mye resten av familien forsyner seg;))

supha sa for siden:

Jeg driver og lager nye nå. Naaam. Har mine i amerikansk muffinsform. Tror jeg hadde litt vel mye oppi, for da jeg veide den ene muffinsen, veide den 87 g :rolleyes: Nesten 3 tynne brødskiver. Hehe

valleygirl sa for siden:

Laget disse nå og sitter og spiser et halvt et med fløteost. Jeg synes de smaker som skikkelig grovt brød! Jeg er lykkelig!!!!! Takk takk!

mizzzzy sa for siden:

hvor mye karbo er det i disse?

Anjoh sa for siden:

Noen som har prøvd å ha raspa ost i denne oppskriften? Kan det være godt?

valleygirl sa for siden:

Jeg laget dem med soyaprotein, fikk 12 stk ut av røren og regnet de ut til 1,6 karb per stykk.

skarp0ye sa for siden:

Disse skal jeg prøve i dag, takker!

Anki1962 sa for siden:

Disse rundstykkene må jeg prøve, har gått til innkjøp av alle ingredienser så her skal det bakes og tas med til lunsj.

Bayone sa for siden:

Ååå de ser kjempegode ut. Prøve å lage disse i mrg. tenker jeg :ja:

Noen som har prøvd å lage brød av den? Hvor mye må jeg lage da tro?

snutanuta sa for siden:

Disse står i ovnen nå:D er velig spent for jeg tror jeg fylte formene litt fulle...første bakeprosjektet med lavkarbo!

Veggpryd sa for siden:

Håper de ble fine! :)

snutanuta sa for siden:

De ble veldig fine og svæære:D

supha sa for siden:

Eneste er at jeg får totalt flere karber enn det som står på oppskriften.

4 egg:1,5 g karbs
Kruskakli: 20 gram karbs ( svenske kruskakli er 15 karbs)
Seterømme: 8,7 g karbs
Proteinpulver: ca 1 g karbs

Er det noe her som jeg ikke skal regne med?

valleygirl sa for siden:

nei, men regal kruskakli har 9 karbs per 100 g.

Veggpryd sa for siden:

Når jeg slår inn 3 dl rømme får jeg 4,8 karber (mat på data)
Egg: 1,5
Kruska: 9
Proteinpulver: 4 (mitt pulver har 4)

Da får jeg 19,3. Tror jeg slo inn bare 1 dl. rømme når jeg regnet sist.

supha sa for siden:

Iflg SOmebody har Regal Kruskakli 20 karbs pr 100 se. Det var derfor jeg synes det var såå rart.

valleygirl sa for siden:

:p

Nå sitter jeg og ser på pakken og det står da vitterlig 9!

supha sa for siden:

Så bra. Det hjelper en del da. Jeg har ikke regal kruskakli selv se, bare den svenske. Men da vet jeg at det er et bedre alternativ.

Proson sa for siden:

Hva er JBKM/Nestargel finner det ikke noen plass, er det en erstatning jeg kan bruke, feks ketolyse bakemix;)

Veggpryd sa for siden:

JBKM er Johannesbrødkjernemel - som er et fortykningsmiddel, og kan kjøpes på helsekostforretninger. Nestargel er nesten det samme, og kan kjøpes på apoteket. Litt billigere - men må som regel bestilles. Nå lurer jeg på om disse rundstykkene går fint uten JBKM. Jeg baker jo proteinbrød uten JBKM. Skjønner ikke hvorfor jeg har tatt det med egentlig. :confused:

Pulverheksa sa for siden:

Her kommer et veldig dumt spm.. Hvor får jeg kjøpt proteinpulver? Jeg er litt ny i denne verden, så kom gjerne med et konkret merke jeg får kjøpt i butikken (ikke på nett). Takker for svar. Disse rundstykkene har jeg veldig lyst til å prøve! Ser yammi ut:D.

Minni1 sa for siden:

Jeg kjøpte proteinpulver på helsekostbutikken.:)

magan sa for siden:

baker noe a la disse nå (hadde ikke kruskakli) nå,ser digg ut inni ovnen, så gleder meg til smake!

vil tipse om at proteinfabrikken har et proteinpulver som er heeelt nøytralt i smak, de har det på noen helsekostbutikker,men de har det i hvertfall der de selger kun proteinpulver o.l
smaker ingenting og er bra i oppskrifter! ikke ettersmak som soya har.. 1kg tror jeg koster 300 men da har man ganske lenge (har hatt min i ett år,men je baker ikke så ofte) og det er fortsatt en del igjen selv etter å ha dytta masse inn i den røra jeg har laget nå!

det der med kruskakli er at regal har endret oppskriften sin, så den nettsiden med innhold er ikke oppdatert. den nye kruskaklien har 9karber.

magan sa for siden:

hadde bare 6 muffinsformer (store) så ble en pizzabunn til senere også!

ble ikke så verst! dødmett etter en muffins, det er ikke ofte! :)

Veggpryd sa for siden:

Så bra! Fikk lyst på rundstykker jeg nå... :D

Cornelia sa for siden:

Disse har jeg ikke fått med meg :-)
Vill gjerne prøve dem men tror desverre bare jeg har proteinpulver med sjokoladesmak hjemme.... :o
Får vente til jeg får lønning å kjøpe en som er smaksnøytral kanskje.
De virker veldig gode i hvertfall!

Luna* sa for siden:

Disse skal prøves i helgen :D

LinnKristell sa for siden:

Disse står i ovnen nå! Brukte bakemiks istedenfor proteinpulver da. Min første lavkarbo bakst! Gleder meg til å smake dem! De lukter heeerlige!:D

LinnKristell sa for siden:

De smakte helt nyydelige! Gleder meg kjempe masse til å spise de til lunsj i morgen!:):D:D

Veggpryd sa for siden:

Så bra, LinnKristell! :)

Det hørtes veldig godt ut! Tror jeg skal prøve det i dag! :)

Yonah sa for siden:

Dersom jeg slenger i litt søtning, får jeg søte, grove boller som kan brukes til fastelavensboller da tro? Jeg har aldri prøvd denne oppskrifta før.. Kan jeg bruke ketolyse bakemiks? Det er jo et proteinpulver av myseprotein..

solamito sa for siden:

kan man bytte ut protinpulver med ketolyse bakemix???

Charlott sa for siden:

Det sto i tråden ;)

BlirFjong sa for siden:

Disse var veldig gode! :)
Tror jeg var litt uheldig med saltet i mine, evt er det bare fordi jeg er hyperfølsom for alt som er salt for tiden.. men de var gode likevel. Har med meg til lunsj i dag og gleder meg til å spise ;)

Hvilket pålegg syns dere er best på? Syns vanlig gulost kanskje ble litt "tamt".

Nillomien sa for siden:

Disse står i ovnen nå=)

mio87 sa for siden:

ser at det er en gammel tråd, men jeg svarer likevel:) laget disse nå, hadde ikke muffinsformene så jeg smurte dem hallveis ut i en langpanne, slik at den fortsatt var litt tjukk. steikte i vel 35 minutter og dette ble jammen godT:) har vært på leit etter en sånn oppskrift uten masse frø og sånt, jeg skjærte dem i passelige stykker med pizzahjul og kunne stykkene i 2:) nå har jeg frøset 1 og 1, lett og lage seg noe kjapt og godt da ja:) takk for oppskriften!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.