< Tilbake til oversikten

Med fare for å virke dum

Vimpane sa for siden:

Jeg må bare spørre...

Jeg er helt ny i denne lavkarbo verden...begynte på ketolyse på mandag...og kjenner at jeg sliter endel....med både sult (det regner jeg med retter seg ) og hva i det huleste jeg skal spise....

Takk gud for at jeg fikk tips om disse sidene idag, for dette tror jeg kan bli redningen for meg...sånn at jeg ikke gir opp...

Men: bare med å titte litt på disse sidene, så lurer jeg på en ting: er ikke lavkarbo og ketolyse det samme??!?

evt hva er forskjellen?

Summer sa for siden:

Lavkarbo er på en måte hovedfilosofien med ulike mer spesialiserte slankefilosofier under seg. Lavkarbo i seg selv vil si at man spiser sunnere fettsyrer, mindre og langsomme karbohydrater og mer protein. Mens ketolyse er en vektnedgangsfilosofi som sier det samme, men at man spesifikt bare skal spise 15g karbohydrat om dagen for å komme i ketose, som vil enkelt sagt si at en kobler seg på kroppens egen fettforbrenning.

Fedon Lindberg sitt kosthold gir lov til mer karbohydrater, og man kan fint leve på det uten å gå ned, men man kan justere mengden litt etter hva man ønsker å oppnå. Noen mennesker går fint ned uten å gå i ketose dersom man skulle ønske å gå ned.

Odde sa for siden:

Sliter med sult? Nei det behøver du i alle fall ikke på lavkarbo/ketolyse. Det er viktig å holde et variert kosthold med balanse i proteiner og fett, samt lite karbohydrater. Start gjerne dagen med egg og bacon, eller en omelett med bacon og lag gjerne nok slik at du blir god og mett. Ellers er det bare å bla i andres journaler for å finne dagsmenyer å kikke på - eller se i oppskriftsforumet.

Lykke til, det funker om du er nøye på karbene.

Odde:rolleyes:

Damita sa for siden:

velkommen skal du være og lykke til :klem:

:D:D:D

Vimpane sa for siden:

Takk:)

I går og idag, er første gang siden jeg startet på kuren at jeg virkelig har følt meg mett.....begynner å skjønne sammenhengen med fett og proteiner....og at har jeg fett til måltidet, så får jeg også metthets følelse...

MErket det godt igår. Kokte meg to egg til frokost og spiste dem med litt smør og salt.....ble ikke mett:(

Til lunsj lagde jeg og sambo oss egg og bacon (jeg hadde 2 egg og ett par skiver bacon) og jeg ble faktisk mett:)

Men det er bare så unaturlig å tenke fett....:p

Anitra sa for siden:

Det er bare en vanesak :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.