< Tilbake til oversikten

Bønner & Karbohydrater

vossajinto sa for siden:

Favoritt middagen er Chili Con Carne.. Lite, eller mye av stortsett alle ingrediensene.. Det blir stortsett godt uansett hva du blander sammen.. MEN: man MÅ ha plenty bønner!.. Dette har vert eit problem.. Då eg ikkje klarer å finne bønner med under 13gKh pr 100g, som er LANGT over 4-5kh grensa eg har satt på innkjøpsvarer..

Fann tidligere her på forumet oppskrift på ein rett, der personen "vaska" vekk tomatsausen.. For så å tilsette tomatpure, og dermed meinte å redusere sukkeret.. Intressangt.. Hvor masse av sukkeret i "X-tra" Hvitetomatbønner tilhører tomatsausen??..

Kunne eg kanskje tillate meg 2 boxer bønner i Chili'en dersom eg vaskavekk tomatsausen uten at det blir eit stort problem med ketosen?

Enid sa for siden:

Hva med å koke bønnene selv, for så å tilsette tomatpuré? Billigere, bedre, og mindre karber/lavere GI!

vossajinto sa for siden:

hihi.. vi ble ganske desperate samboer og jeg når vi oppdaget at bønner innehold så masse karbo.. Så det første vi prøvde var å kjøpe tørre bønner..

De sto i vann i over 24 timer.. Også kokte vi dem i 6 timer i lag med resten av maten..

Men konkluderte desverre med at steinharde smaksløse klumper, som de ble, ikkje var noe erstattning for de ferdig på box..

Carisma sa for siden:

Jeg lagert tomatbønner selv, syns de på boks er grusomt søte! Og smaker litt plast...
Du får bønner hermetisert, altså ferdig kokte. Så bare siler jeg av en sånn og hiver i panne, litt hakkede tomater med hvitløk f.eks, krydder, salt og pepper. Lar det surre en swtund til de har bra konsistens. Godt til egg og bacon.

aldrimerjollycola sa for siden:

jeg er vegetar, og har vell konkludert med at bønner på box har for mye karber for ketolyse, iallefall hvis du er ute etter store mengder.
tror soyabønnene har et lavere karb innhold, og derfor er en bra erstattning! jeg bruker iallefall tofu, som er laga av soyabønner
tofu - 2 g kbh pr 100 g
soyabønner - 19 g kbh pr 100 g
(for sammenligningens skyld - soyaflak - 3,1 kbh pr 100 g)

når det kommer til bønnene, ser på risenta sin tørkede variant, om disse 100 g de tar utgangspunktet i, er ferske eller tørkede bønner, vet jeg egentlig ikke.. men uansett, man bruker kanskje ikke 100 g i en rett heller..?
vanskelig det her!! iallefall når disse soyaflakene (som bare er soyabønner, og ikke noe annet....) bare er 3,1.....mot bønnenes 19...

deniz sa for siden:

både bønner og linser blir mye bedre om man koker de med kylling kraft eller annet smaksatt veske...tilsett gjerne litt urter, løk og hvitløk i gryten først surr dette før du tilsetter bønner/linser og kraft... og la det kokes "mørt"..
dette syntes i allefall jeg er kjempegodt...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.