Den siste uka eller så har jeg hatt så vanvittig dårlig matlyst, og alt jeg prøver å spise gjør meg bare kvalm og uvel. Får ikke i meg i nærheten av nok mat på denne måten, verken fett, proteiner eller karbohydrater. Har lagd meg vafler og lapper, de greier jeg å spise litt av, men det er jo ikke akkurat noen bra hverdagsmat. Har lite lyst til å gå ut av ketose nå, for jeg føler det går så greit med vektnedgangen. Men hva skal jeg finne på å spise som er enkelt og godt da? Noen tips?
Ta en tur på en matbutikk med stor varmmat-disk, og se om det er noe som helst som frister. Kjøp f.eks ferdige koteletter, kyllingfileter eller lignende, som du kan plukke av innimellom. Alltid greiere med mat man ikke har tilberedt sjøl! :)
Prøv nye typer krydder/Sauser o.l..... Og les kokebøker! Fra biblioteket f.eks. Selv om det ikke nødvendigvis er lavkarbo, så kan det meste gjøres lowcarb med enkel grep. Bare styr unna pasta på 1-2-3 og godt med brød liksom... :D
Frosne bringebær (jeg bruker 80 gram)
Litt fun light bringebærsaft
1 eggeplomme
i overkant av en deseliter Farris, vann eller Bon Aqua med bringebær
Piskes i 10-15 sekunder
Deretter tilsettes:
2 ss Cocosa
(1 ss Udo's choice)
Pisker i 10-15 sekunder
Helles i stort og fint glass og bruk fargerike sugerrør. :):):)
Kjempegodt:)
Og det er IKKE ekkelt med eggeplomme. Gjør bare smoothien litt fyldigere.
Takk for tips:) Reker liker jeg ikke, selv om jeg skulle ønske jeg gjorde det noen ganger, hihi! Har en grilla kylling i kjøleskapet, men den frister ikke litt engang, ingenting gjør i grunn det.. Fikk i meg en boks med tunfisk i sataysaus før i dag, den var egentlig ganske god, men fy, så salt! Det er skummelt å tenke på hvor mye salt de putter i ferdigmat, siden jeg startet på ketolyse har jeg jo lagd mesteparten av maten fra grunnen, og ikke smakt noe særlig på ferdigmat som jeg var vant til å spise en del av før. Og da merkes det når jeg spiser sånt igjen, for så salt kan jeg ikke huske den har vært før! Oh well, off topic.
Skal definitivt prøve den bringebærsmoothien, den hørtes god ut. Og så får jeg snuse litt i butikken, på nye, spennende krydder osv. Håper matlysten kommer tilbake snart, for dette er ikke noe moro!
Jeg likte heller ikke reker så godt inntil jeg fikk smake ORDENTLIGE reker, nykokte fra en reketråler på sørvestlandet. Rett fra havdypet. DET var noe annet en slappe frossenreker det! :D
Jeg bruker aldri å ha det sånn, jeg har alltid vært sånn at jeg spiser, uansett om jeg er glad eller trist; jeg har alltid hatt lyst på mat. Jeg vet jo at det er vanlig at en tenker mindre på mat etter en stund på ketolyse, men trodde ikke det skulle være sånn at en ble kvalm av å tenke på mat...
Det er ganske mange som opplever kvalme eller urolig mage når de begynner på ketolyse. Det er en overgang. Kroppen din reagerer sannsynligvis på kostomleggingen. Hold ut. Det blir fort bedre. :)
Bak deg et proteinbrød (oppskrift finner du her inne, bruk søkefunksjonen) dersom du savner 'normal' mat. Det hender jeg også hverken har lyst på kylling eller egg som det ofte går mye av, og da er det godt med et par skiver proteinbrød med litt smør og gulost, eller majones og salami, samt en stor kopp te. :) Èn skive gir litt under 2 kh.
Sannsynligvis er det bare kroppen din som gjør et lite opprør.du tømmer ikke bare gukoselagrene dine, men du mister en del salten og mineraler.
Har du trent mye, og gått litt tom.
Drikker du farris da og nok vann. ? Farris kan være veldig viktig.
Hold ut, jeg er sikker på at det blir å gi seg etter en stund.
Men jeg har jo holdt på i over 2 mnd nå, og føler jeg er over det ubehaget som var helt i starten. Jeg skal ikke si at jeg elsker dette kostholdet, for jeg var veldig lite glad i både egg, kjøtt og fett før jeg startet, men jeg trodde jeg var blitt mer vant til det nå. Drikker mye vann, det har jeg gjort helt siden starten, farris er det mindre av nå, kanskje jeg skal få inn litt mer av det, da?
Nå er jeg skikkelig kvalm, men mulig det er fordi jeg er sulten.. Usj altså! :(
Liker du cottage cheese? Enten rett fra boksen eller med litt kanel og søtstoff? Det er ikke så kraftig, og kan være en god avveksling fra kjøtt, egg og fet mat ...
Takk for omtanke og oppskrifter til inspirasjon, Gerd! Nå kom jeg på noe jeg faktisk har lyst på: kyllingwok! Er vel forholdsvis magert, men noe må en jo få i seg. Ok, prøver å mekke sammen middag nå da. :D
Alyssa: cc har jeg spist noen ganger til frokost nå som jeg ikke orker tanken på sånn heavy mat, hørtes godt ut med kanel på, skal prøves!
Jeg har det helt likt!
Jeg er bare ikke sulten mer...
For min del går det mest utover grønnsakene, får ikke i meg nok der, og når jeg ikke er sulten så blir det heller ingen grønnsaker..
Greit nivå av fett og proteiner, men de grønnsakene er ikke enkelt..:S
Jeg spiser CC, det er en av få ting jeg har lyst på for tida..
Som gammel bulimiker syns jeg det er fint å ikke ha behov for mat hele tida, men det kan umulig være bra for kroppen...
Jeg er jo sulten, jeg, men greier bare ikke tanken på mat.. Kjenner at kroppen trenger næring, men her er det kjøttet som er vanskeligst å få i seg, grønnsakene går litt bedre. Jeg har også hatt litt problemer med bulimi, men mest kun overspising.
Håper det går seg til for oss ja, dette er kjedelig!
Jeg har nettopp vært inne i en lang periode med kvalme, ingenting nytta. men drakk farris og farris og farris til det nesten rant ut av øra :) klarte ikke matlukt osv. men var sulten..
Skulle til å bestille legetime fordi jeg begynte å bli urolig... men så plutselig løsnet det :p om det var noen sene bivirkninger eller en skikkelig farang er ikke godt å si..
Dersom det ikke gir seg, bør du kanskje kontakte lege å få tatt noen blodprøver... syns ikke man skal være for tøff heller.
Jeg tar ketolysetablettene hver dag, er veldig sjelden jeg glemmer en.
Bellabo: hvor lenge varte denne perioden hos deg da? Er vel på 2. uka det er sånn her nå, men det har kanskje blitt litt bedre de siste dagene. Går fortsatt ned i vekt heldigvis, om enn litt vel sakte.
Men hva gjorde du når du hadde sånne perioder på "normalt" kosthold da? Var skikkelig matlei og ikke orket tanken på å ordne til noe. Hva med å tenke på hva du gjorde og hvorfor?
Hva med tapas? Det er sånn plukke mat, og man kan kmbinere forskjellige smaker til man finner noe ok.
Min kvalmeperiode varte i 2 uker, ganske så frusterende... men som sagt var det plutselig over.
gikk ned bare 200 gr i denne perioden, og det går sakte ennå.
Ehh.. glemte å nevne at jeg tok en tre dagers pause med ketolysetabelettene . Om det hadde noe å si det vet jeg ikke .
Tar tabelettene nå ihvertfall...
Ja! Er ikke heeelt der at jeg spiser like store porsjoner som før dette begynte, men jeg greier i hvertfall å spise litt uten å brekke meg for hver bit :)
Jeg tror jeg har funnet årsaken hos meg, sier bare tror... fordi dette er tredje dagen + at jeg er litt kald enda, men på langt nær sånn som jeg har vært.
Vel, jeg har økt på med mer fett. Dvs. jeg spiser alt fett jeg greier. Har pøst på med grillribbe ( 2-3 for dag har jeg greid å få ned ) til lunsj, rømmegrøt til middag, majones, masse smør , fløte i omeletten på morningen og i kaffe og har på så mye olje i salaten som jeg greier.
Men passer samtidig på at det ikke blir alfor mye proteiner. spiser mat som har mer fett enn proteiner i seg.
Så har jeg økt karbo mengden min til 20-25 for dag i grønnsaker. Tar bla og gnafser på en diger gulerot for dag , i tillegg til grønnsakene jeg får i meg i salat og til middag.
Sjekker hver kveld at jeg er i ketose, sånn at jeg vet at kroppen min tåler alle karbene.
merker faktisk at energien har kommet seg veldig også. Hadde tenkt om et par dager å øke med en gulerot til for å finne ut om jeg blir enda bedre.
Tester og tester jeg .
Vi er forskjellige, kan hende min kropp må ha mye karber for å klare seg..
Hvis du begynner å teste ut ting på deg selv må jeg få høre altså ..
Tenkte jeg skulle prøve meg med litt rømmegrøt nå, det hørtes i grunn ikke verst ut. Er ikke helt på topp enda kjenner jeg, har fortsatt ikke lyst på noe som helst. Men jeg er så sulten at jeg bare må.
Ellers får jeg kanskje pøse på med enda mer fett, håper det hjelper.
Driver og tenker litt på å gå over til Lindberg om dagen, blir jo større variasjonsmuligheter da, men det er litt skummelt.... Merker jeg er livredd for å gå opp...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.