< Tilbake til oversikten

Ditt beste "Få i seg nok fett" - tips!

snowqueen sa for siden:

Kan være vanskelig å få i seg nok fett om dagen. Når jeg har gått igjennom en dag med steking, og fløtesauser og fortsatt ikke tror jeg har fått i meg nok fett gjør jeg dette:

1 kopp kokende vann + 1,5 små teskjer LAVKARBO kakaopulver + en stoor klatt meierismør. Rører det kraftig rundt, men fettet flyter ofte opp, så rører før jeg drikker, i tillegg til at jeg ofte tar en klatt meierismør til når jeg kommer halveis i drikken. Så tar jeg en stor dæsj pisket kremfløte, strør over litt kanel, og nyyyt :p Dette er så godt! Blir en skikkelig kraftig og mettende kakao, som jeg også lager meg om jeg skulle få lyst på noe godt. Sambo lager seg en vanlig kakao, også setter vi oss og ser en god film. Så kos med ketolyse ;)

donjuanwannabe sa for siden:

Nei det er ikke vanskelig. Og fløtesauser kan føre til at du går ned saktere i vekt.

Dette har jo ingenting med ett sunt kosthold å gjøre da. Spiser du dette kun for å høyne fettinntaket? Eller er det bare en unnskyldning for å kose seg? :)
Jeg vil tro at dette fører til at du mister vekt i ett saktere tempe enn hvis du hadde latt være.

Det er egentlig tull å gruble over om du får i deg nok fett på lavkarbodietter. Maten du spiser inneholder nok fett fra naturen og andelen fett er naturlig så egentlig trenger du ikke tenke på dette. Bare spis naturlig fettrike kjøttprodukter som kyllinglår, vinger, kjøttdeig. Egg er meget bra. Og diverse kjøttpålegg er også meget bra å spise som fårepølse, morr, salami (spesielt den italienske) osv. Hvis du absolutt vil ha mer fett så ha litt grønt på siden og ta en dæsj xtra virgin olivenolje over så er dagen reddet.

Ikke gjør noe til ett problem som egentlig ikke er det.

smil! sa for siden:

og ketolyse og atkins er vel heller ikke helt det samme... du stilte jo spm på et ketolyse forum....

Cammis sa for siden:

Ser problemstillinga til Snowqueen jeg..... godt vi er to som sliter da,så får de som syns vi er tullete bare syns det:p

smil! sa for siden:

ja det var det jeg mente også.. om kommentaren min kunne tolkes annerledes.. jeg har jo lagt inn en tråd om ca det samme like før henne om hvordan få i seg nok fett...
men klart noen er jo bedrevissere.... og de treffer vi overalt her i livet!!:)

Gerd sa for siden:

Uten å bli virkende som en "bedrevisser" ;)
Så jo, man kan få i seg nok fett ved å spise mat, "pøse" på med smør/oljer, spise det feteste kjøttet, fisken.. lage fete sauser til magert kjøtt. Oljer på salater, smør på grønnsakene osv osv... Jeg har til dags dato ikke brukt annet enn det jeg får i meg gjennom maten. Og nok fett har jeg fått :)

Kan jeg spørre om grunnen til at dere ikke får i dere fett?
Er det den fete maten, eller er det denne "stemma" vi alle har i hodet i begynnelsen om at fett er farlig? Fordi vi har alltid har blitt fortalt det...:cool:

Cammis sa for siden:

Kan nok være den stemmen ja:rolleyes: Er ikke så lett å kvitte seg med den,hehe (den kom jo inn med morsmelka og deretter GR.....,men har lest at man burde få i seg ca 70% fett om dagen altså og der ligger nok jeg litt i underkant:o

Gerd sa for siden:

Den stemmen har vi alle hatt ;)

Og jeg må si at jeg stod å klødde meg litt i hodet første gangen jeg stekte egg og bacon i masse smør :rolleyes:... kunne det være sundt, liksom...
Men det går seg til :ja: Må bare bruke tid til å venne seg til det.... Og tålmodighet ;) Vaner og tanker snur ikke på en dag :)

smil! sa for siden:

unnskyld gerd den var ikke ment til deg altså!! vet ikke hva dette forumet hadde uten deg; ditt glade humør, dine gode råd, dine støttende tanker, og for ikke snakke om all din kunnskap og dine tips og oppskrifter!! er deg evig takknemlig!!:suss:

Madamim sa for siden:

Spise avocado, laks f.eks
Lage spinatstuing med kremost funker også...

Jabba sa for siden:

Et triks jeg har lært av Gerd - liker du sjampinong så stek denne i masssssse meierismør....den suger til seg smøret som en svamp!
Liker du Rogn til middag er denne også suveren på å suge til seg smør...

Gerd sa for siden:

:ja:
Og aubergine :D

Carisma sa for siden:

Det er merkelig med hvordan vi alltid hører på de kjipe stemmene inni oss, og ikke de hyggelige som sier at ting faktisk er bra :rolleyes:

Aylin sa for siden:

ja jeg sliter også med å få i meg fett men det er fordi jeg spiser ikke så veldig mye :S blir liksom aldri sulten...så da spiser jeg litt nøtter...tror det hjelper :S

Lines sa for siden:

Syns det var en bra tråd å starte jeg- er jo tydeligvis mange som har problemer med dette(selv om mange tydeligvis IKKE har det)Vi er jo ikke like allemann.
Og det første svaret var jo ikke akkurat hyggelig nei..
Jeg synes det er vanskelig å få i seg nok fett da jeg ikke liker fettet som er på kjøtt(ikke særlig glad i kjøtt i utgangspunktet og da hvertfall ikke kjøttet)
Men tar Udos choice, spiser avokado, steker i meierismør osv.
Lager sauser på fløte og spiser endel ost men hører jo stadig at det bremser opp vektnedgangen på mange og gjør nok det på meg og gitt...DA får jeg et problem på hvordan få i meg nok fett hver dag...

snowqueen sa for siden:

Ikke sant?
Tusen takk for svar foressten folkens, lot egentlig vær å sjekke tråden igjen etter første svaret :p
Er litt nysjerrig på den couscous(?) olja folk snakker om, jeg..

Ja, ta bort fløte og ost, så sliter jeg..

Lines sa for siden:

Tipset om å steke champis i smør likte jeg:D
Digg!
Det er ikke coucous olje men cocosa(olje laget av kokosfett)
Det er en grei måte å få i seg fett på tror jeg...

Vimpane sa for siden:

Jeg kjenner meg veldig igjen i mange av innleggene her jeg og...nå er jeg helt færsk i gamet, og det blir liksom så unaturlig å tenke fett fett fett....når man er lært opp til å tenke lett produkter og lite fett....

Men stemmer det at melkeprodukter (ost og fløte) hindrer vektnedgangen....:eek: Huff og huff....da sliter jeg ihvertfall....men hvordan skal man få i seg nok kalsium da....????

Alyssa sa for siden:

Melkeprodukter kan hindre vektnedgang, det er helt individuelt. Ingen grunn til å kutte det ut hvis det ikke gjelder deg :) Det er sånt man finner ut av etter hvert.

Superleila sa for siden:

Ikke nok med det, men hell over fløte når den er ferdig stekt, så får du fløtestuet sopp som er helt knall til biff :)

Schnupsiii sa for siden:

Mmmm :ja: Lager det ofte jeg, er ikke bare biff det er godt til :D

luringen sa for siden:

støtter frosåvidt tankene om mest mulig naturlig fettinntak via mat og saus og steking etc. men OM det "kniper" og du tror du trenger litt ekstra å gå på (og bli lengre mett) så sleng en slant med rapsolje eller cocosa i en smoothie tilpasset din diett. nam & mett.

elian sa for siden:

Stek ALT i meierismør. Koker du grønnsaker, så hell smeltet smør over :D

vibeke84 sa for siden:

Hvor får man kjøpt Lavkarbo Kakaopulver? =)

Borealis sa for siden:

Holder det ikke med vanlig bakekakao?:confused:

vibeke84 sa for siden:

Det trodde jeg og, men helt øverst i oppskriften står det "Lavkarbo kakaopulver" så derfor jeg lurte....:o

Arteju sa for siden:

Hvordan får man i seg nok fett om melkeprodukter er utelukket?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

økologisk kakaopulver er skikkelig lite karbo i - det er jo ikke noe sukker i vettuu;)

Borealis sa for siden:

Hm...er ikke sukker i bakekakao heller...såvidt jeg vet, da.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

men økologisk er jo gangske mektig da.. du trenger sansynligvis mindre :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.