< Tilbake til oversikten

Mer fruktbar med lavkarbo?

Lil@ sa for siden:

Er det noe i det eller?
Det popper jo generelt opp mange på forumet her som både etter lengre, og svært kort tid på lavkarbo opplevere å bli gravide...
Kan det være bare tilfeldigheter? :o

Carisma sa for siden:

Det er nok ikke tilfeldig nei. Blandt annet får man beskjed om å spise lavkarbo om man har PCOS, for å øke sjangsene for å bli gravid. Generellt sies det jo at det er lettere å bli gravid om man er slank enn overvektig, så når vekta går ned går sjansene opp.

Albertine sa for siden:

Det er utrolig mange som opplever at de blir gravide når de legger om kosten og går ned i vekt. Jeg er en av dem. :)

screwball sa for siden:

Jeg håper det ikke skjer med meg!:geip:

JenJen sa for siden:

:lol:

Og jeg har nettopp blitt tante til et "ketosebarn", så det er nok noe i det. Søstra har prøvd i noen år og mista flere ganger, men etter en måned på ketolyse så klaffet det :)

Carisma sa for siden:

Gratulerer! Vet du om hun gikk ned mye får det slo til?

JenJen sa for siden:

Takk :love:
Hun gikk ikke ned så veldig mye, 4-5 kg tror jeg det var :)

Everio sa for siden:

Jeg også :ja: Gikk en mnd på Lindberg kurs og så var jeg plutselig gravid.

Pål sa for siden:

Er vel ikke mange menn og leser her, men jeg prøver meg med et lite innlegg, for dette er et veldig spennende tema.

En av årsakene til at overvekt ofte opptrer sammen med infertilitet (barnløshet) kan være høye insulinnivåer. Insulin (om det blir for mye av det) sørger for at energien man inntar fra mat blir lagret i fettvev. Jo mer insulin, jo mer lagres. Hyperinsulinemi (kronisk høye insulinnivåer) er også vanlig hos overvektige. Insulin blir først og fremst skilt ut når man inntar karbohydrater.

Når energien vi inntar i for stor grad blir lagret, hender det at enkeltceller rundt i kroppen ikke får den energien de trenger. Det er faktisk ingen sammenheng mellom hvor mye energi som er tilgjengelig for de enkelte cellene i kroppen, og hvor mye energi som er lagret i fettvevet. Med andre ord; hvis for mye av energien fra mat går til lagring i fettvev, så vil andre celler kunne sulte. Dette kalles ofte lokal cellulær sult.

Dette kan skje med eggstokkene. De sulter og får ikke næringen de trenger for å produsere østrogen og sørge for fruktbarhet. Evolusjonært sett så er det lurt for kroppen å ikke bruke energi på reproduksjon når det er lite mat tilgjengelig. I dyreforsøk kan man effektivt gjøre dyr ufruktbare gjennom å sprøyte inn insulin.

Menstruasjonsforstyrrelser ser også ut til å være mer vanlig hos overvektige enn normalvektige. Insulin kan spille en viktig rolle her og er sannsynligvis årsaken (eller en av årsakene) til at kvinner som kutter ned på karbohydratinntaket blir gravide. Dette er også årsaken til at PCOS behandles best med karbohydratrestriksjon og trening.

Megvel sa for siden:

Stilig, Pål!

Er det slik med menn også?
Er det noen lavkarbogutter med slakke svømmere som har fått supersperm på kuren?

Sa hu som rakk to uker på lavkarbo denne gangen før'n satt!

Carisma sa for siden:

Takk Pål, endelig forklart på en forståelig måte! :heia:

QueenConnie sa for siden:

Nå ble jeg jaggu nervøs gitt... for ett uventet (dette har vi overhodet ikke råd til graviditet) hahaha^^

matitt sa for siden:

Jeg ble også gravid etter et par mndr på Atkins :) dette var i fjor, tulla er nå 4 mndr :)

Fetpåmidten sa for siden:

Koselig;) Gratulerer:)

Sulphur sa for siden:

Og sikkert av samme grunn opplever mange kvinner midlertidig fuckups i syklus når de starter lavkarbo?

fagremøy79 sa for siden:

er det derfor mensen min e heilt koko etter jeg hear begynt på ketolyse???? selv om jeg går på pillen:_oy:
hvor lenge vil det gå før den finner ut den skal normalisere seg??? holder på å bli sprø av tull med mensen....:mad:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.