Det går en tråd nå om C-vitaminer, men alle leser vel ikke den.
[color=red][/color]
Forøvrig meget interresant!
[color=red][/color]
Siden i høst har jeg vært på jakt etter innhold i vanlige ville nyper-kjøtt og frø. Mener jeg har lett i alle norske, svenske og finske matvaretabeller uten å finne det. Kjøpte en pose med blandet, tørket nype frø og skall på helsekosten, men der er ingenting oppgitt.
[color=red][/color]
Er det noen som vet eller har en link?
Takk Kitt, har sett den siden.
[color=darkred][/color]
Men hva inneholder kjøttet og hva inneholder frøene? Og bildet viser de store "borettslagsnypene" - er det noen forskjell på de og ville nyper i skogen?:)
Joa! De brukes. Den posen jeg kjøpte på helsekost inneholder hele nypen
står det, og pulveret er relativt lyst på farge.
[color=darkred][/color]
Du tenker sikkert på at vi i vår ungdom pleide å putte nypefrø innenfor gensern til folk vi hadde lyst til å mobbe litt. Det klødde noe j....lig:D
[color=darkred][/color]
Jeg husker min barndoms "bessa" (bespisning på skolen) med grovbrødskiver med nypesyltemos på. Var veldig godt syntes jeg.
[color=darkred][/color]
Jeg var litt sent ute med innsankning av nyper i høst, men det skal ikke gjenta seg neste år. Det lille jeg fikk laget med stevia som søtning var veldig godt.
[color=#8b0000][/color]
SÅ: INNHOLD PLEASE??
Hadde helt glemt dette med kløpulver under genseren!:lol:
Vokste opp med en hjemmeværende mor og lite penger. Plukket vill- nyper hvert år. Mamma laget nypesupper av dem hele vinteren og hadde det sneket seg med noen frø, klødde det noe inni...... i hele munnen og halsen.
En venninne av meg reagerer allergisk på disse frøene som hun reagerer på hasselnøtter og frøene i paprika!:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.