Jeg elsker noe som heter Empanadas. Det ser ut som mini-mini calzoner, og fylles med ost. De er sååå gode! Har lyst til å lage disse i lavkarbo-format, men jeg finner ingenting jeg kan pakke denne osten inn i for så putte de i en kaserolle med kokende olje for å fritere dem.
Noen som har en oppskrift på en type deig som kan tåle en tur ned i oljen uten at den smuldrer opp?
Vi pleier å bruke crossaint deig eller pizzabunn til vanlig, men det er jo fy-fy nå.
Er så mange flinke kokker her, at noen kan sikkert hjelpe meg :)
Men kanskje du kan bruke f.eks Ziggy-lapper, de går an å bruke som pitabrød hvertfall. Hvis du steker de ganske små først, og så fyller de og friterer?
Jeg brukte alltid beignetdeig til å fritere banan eller is. Det er jo mer en røre, men tykk nok til at den henger fast på det man skal fritere. Jeg har ikke prøvd å erstatte meltypene for å lage en lavkarbovariant, men tenker at det kanskje er mulig..
I beignetdeig bruker jeg vann, olje, bakepulver, mel og potetmel.. Og da ser jeg for meg at kanskje det er mulig å bruke soyaprotein istedet for mel, og johannesbrødkjernemel istedet for potetmel.. Fikk lyst å teste selv nå...
Hm. Man kan vel fritere i ren smult - eller?
Vanlig rapsolje skal vel også tåle litt temp. Jeg friterer selleristaver og løkringer i den.
Jeg bruker carbquick som jeg kjøper fra netrition til panering av kjøtt og fisk. Mulig den kan brukes.
Rapsolje har 31 gram flerumettet fett. Det er nesten tre ganger så mye flerumettet fett som smult, og ca. elleve ganger så mye som smør. Det vil ikke tåle varme.
takk for svar alle sammen!
vi pleier å bruke matolje når vi friterer de til vanlig, og det funker helt fint.
saken er at jeg trenger en deig, så når jeg finner det er jeg fornøyd :D
skal prøve med de forslagene som har kommet inn her, og se hva det smaker:)
Matolje/frityrolje er som regel en oppsamling av den siste resten av oljer som er igjen etter et uvisst antall pressinger. Det betyr at de er varmebehandlet og dermed herdet, noe kroppen ikke er spesielt glad for. Det ligger en veldig bra tråd om oljer her inne, skal forsøke å finne den og legge link her :)
så bra =)
så hvem oljer tåler oppvarming da?
samboern sa han hadde fritert de i olivenolje noen ganger også, men da blir de grønne :) men det hadde funka hvertfall.
nå må jeg bare finne en deig som kan tåle å bli lagt i gryta..må nok eksprimentere litt tror jeg =)
Tusen takk for letingen. Prøvde å lete litt selv her inne, men ga opp.
Søkte litt på nettet og der sto det :
Til hjemmefritering kan man for eksempel bruke solsikkeolje, maisolje, rapsolje eller jordnøttolje. Dette er sunne planteoljer, men vær oppmerksom på at all olje er like kaloririkt, og dermed fetende hvis man spiser mye av det. Oljene bør ikke brukes så mange ganger om igjen i frityrgryten, for da kan det dannes skadelige bi-produkter som du helst ikke skal få i deg. Det beste er derfor å steke chipsene i en langpanne uten tilsetting av fett!
Stikk i motsatt av det som står her. Ikke rart man blir forvirra :rolleyes:
ja, det skal jeg gjøre!
syns de friterte empanadasene er suuuuupergode, så jeg skal prøve alt jeg kommer over. prøvde meg på en paideig igår, men det funka ikke. den lagde jeg pizza av :D
Kva med å fritere i reint oksefeitt? Det gjer ein her i Belgia i alle fall..Ikkje noko transfett der, etter det eg har lest meg til. Og det smakar godt også.
Har heller ikkje funne noko deig som fungerer, prøvde å lage frityrsteikte reker "i jakke" med fiberhusk, det vart limgugge, som berre datt av rekene. :lol: Ingen suksess!
Nigella Lawson friterer faktisk i margarin, så mulig det går an å fritere i rent smør? Jeg har ikke prøvd, men har litt lyst å prøve. Mulig ikke smør kommer opp i den varmen oljen får når man friterer i den?
Hoho, Nigell er kanskje det mest usunne mennesket jeg kan tenke meg! :rolleyes: Så begynner det å sette spor også da... :o
Noen som har nevnt delfia-fett? Er ike det greit å fritere i?
Hehe jeg vet, margarin er jo gift, men det satte meg på tanken om å fritere i smør, liksom. :)
Oksefett ja. Det irriterer meg at McDonalds i alle år tidligere friterte i dyrefett (oksefett?), men fikk forbud mot det og måtte gå over til å fritere i plantefett pga. helsefare osv. Ikke fordi jeg frekventerer stedet særlig ofte, men prinsippet. Det samme med Kims og denne reklameringen for "vi friterer potetgullet i sunt plantefett". Det blir liksom litt bakvendtland.
Kan godt hende det var oksefett ja. Det blir i alle fall brukt her, og ein får kjøpt det i halvkilosblokker (ein pakke har 4stk, så 2kg) på supermarkedet. 100% reint oksefett. Det blir også brukt i alle frityrsjapper her, og det er ikkje for ingenting at det vert sagt at verdens beste pommes frites blir laga i dette landet ;) Ikkje at potetene er sunne, men dæven så gode dei frietjes'ane er! Smakar IKKJE det same når det er steikt i noko anna.
Ghee tåler jo høyere varme enn smør, så kanskje det går an å teste det?
Har lurt på å bruke det til å woke, men har ikke prøvd ennå :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.