< Tilbake til oversikten

Har helt glemt avocado på kuren. Er jo kun 0,5 karb. pr 100 gr.

Stellamor sa for siden:

Og med et høyt fettinnhold må jo det være ypperlig..?
Hadde det i salaten i dag og det smakte veldig godt.
Spiser dere andre mye avocado?

Kitt sa for siden:

Spiser det i perioder.
Stort sett bare delt i 2 med reker eller rekeost!:sikle:

Lizzi sa for siden:

Jeg har aldri vært vant til å bruke advocado, tror jeg må be om opplæring av kjente. Hvordan vet man at den er bra? :confused:

Jabba sa for siden:

Har aldri smakt det! Hvordan smaker det? kan den sammenlignes med noe? smaksmessig mener jeg...

Løvetann sa for siden:

Avocado er kjempegodt! :sikle: F.eks. delt i to, med rekeost , som nevnt. Men også most, med litt sitron (for at ikke den skal bli brun av luften) og grovkvernet pepper.

Oppskrifter med avocado fant jeg ved å søke på [url]www.frukt.no[/url].

Og her, litt info fra Puls om avocado.

Ellers er det en avokadotråd her på forumet.

Man trykker litt på skallet for å kjenne om den er moden. Den skal gi litt etter. Men jeg blir ofte skuffet når jeg kommer hjem fordi avokadoen viser seg å være trevlete inne i. (Fruktkjøttet skal være grønt og rent og lett å dele.) Men jeg tar vare på kvitteringen fra butikken når jeg handler. Så når jeg husker på å ta kvitteringen og den dårlige avokadoen med neste dag, får jeg jo pengene igjen …

candyland sa for siden:

skallet skal være brunt, om du ikke skal spise den samme dag lønner det seg å kjøpe en grønn en. litt slemt tips det her egentli, men på enden av vocadoen er en liten slags mørk tupp...?? hvis du tar bort den ser du rett inn på kjøttet, og det skal være grønt uten svarte prikker, så slipper du å bli skuffa når du kommer hjem:)

Lines sa for siden:

Avokado er nydelig, i salater, i gryter med kjøtt og andre grønnsaker og ikke minst som guacamole(beste som fins)En lettvint og god måte er 1 el to avokadoer, 1-2 ss rømme og hvitløk etter smak(pleier ta 1-2 fedd). Om ønskelig litt sitron og litt pepper men det er ikk enødvendig. kjapt og godt til feks. kylling

Jabba sa for siden:

Men hva smaker det??? ler

Lines sa for siden:

Hehe, syns egentlig ikke det smaker særlig mye..får liksom litt smak av det man lager det med/til. Konsistensen når den er moden er ganske kremete men frisk likevel på en måte....må prøves hihi

Løvetann sa for siden:

Men har du ikke klikket på lenkene i innlegget mitt? :eek: :eek: :eek: Det står jo på Puls' side:
"Den har en mild og nøttaktig smak, samtidig som konsistensen er smørlignende."

såra og vonbroten over at ikke folk følger lenkene jeg har sporet opp
:hylgrine:

Jabba sa for siden:

Uffda Løvetann - jeg er nok en levende eksempel på at selv om jeg leser noe er det ikke sikkert det har trengt inn! Var inne og leste på sida jo! Men har ikke fått med meg noe om nøttesmak.....ler

Men det høres jo unektelig ganske godt ut - hmmmm - kanskje denne skal prøves ut......

Stellamor sa for siden:

Tusen takk for mange svar og SUPRE lenker som er lagt ut!!
Skar noen strimler og spiste til middagen i dag også, og både mann og barn likte det også godt :p

Nicpins sa for siden:

Sitter her as we speak, og spiser avocado- og tomatsalat som jeg har lært å lage av min venninne fra Colombia; kan spises til all slags kjøttmat, nyyydelig.

Avocado og tomat i ganske store biter, tomaten uten frø og skinn (mye mindre karber da), ja avocadoen uten skinn også selvsagt. Litt rå rødløk, finhakket.

Hell over olivenolje og sitronsaft. Litt pepper og hvitløkspulver. Et forsiktig lite dryss med Splenda for pittelitt søtning, hvis man liker det. Vendes et par tre ganger. Lages ferdig før du begynner med resten av maten slik at den får stå og marinere en halvtimes tid.

Enjoy!

Lizzi sa for siden:

Tusen tusen takk for mange flotte tips:) Lover jeg skal prøve i løpet av uka :D
Linker skal også leses, med ikke midt i håndballkampen (Heia Norge!)

snuppsi sa for siden:

Bare et lite ops, just in case.. Jeg sniker rundt på alle sider her, og såg i oversikta over matvarer som var lov på atkins (ja vet vi er på ketose!) at avocado var lov, men helst bare 1/2 en om dagen, fordi det kunne hindre vektnedgang for noen. Jeg spiser mye avocado & løv it. Tenkte bare nevne det.. Om det er partystopper på atkins kan det vel være det på ketolyse også..? Bare så folk er obs liksom :)
Om det er feil så trekker jeg meg inn i skallet igjen og holdet munn:)

Veggpryd sa for siden:

"Smaker som kylling!" :lol:

Jeg har aldri skjønt det med nøtteaktig smak, men noen ganger hvis den er litt hard smaker den liksom litt smøraktig slangeagurk. Er den for har når du kjøper'n er det bare å la den ligge framme på benken en dag eller to. Når den er moden, har den litt bananaktig konsistens og smaker litt søtere slangeagurk.... :confused: Vanskelig å beskrive smaken egentlig.

Har du ikke smakt guacamole heller? Bruk stavmixer på en eller to avokadoer, litt fløte og litt salt og chili. Kjempegod dip!

nøtta sa for siden:

smøraktig slangeagurk er den beste beskrivelsen jeg noen gang har hørt!

Ella-A sa for siden:

smøraktig slangeagurk? synes det høres ekkelt ut jeg da... nå vet ikke jeg helt hva slangeagurk er men..:p huff jeg er virkelig ikke bevandret i denne avanserte verden. Ser ut som vi som ikke har spist avokado før virkelig har gått glipp av noe, dette må anskaffes og prøves :D

Lizzi sa for siden:

Da har jeg vært å kjøpt en advocado, for første gang ever!:D På tide kanskje,- har jo blitt over 35...:rodme: Skal ha besøk i kveld og vurderer å ha den i salaten.

En slangeagurk er en vanlig agurk, men når den blir smøraktig er jo det rimelig py... men jeg håper det var smaken det var referert til. :rolleyes:

Jabba sa for siden:

Nå har jeg også kjøpt avocado og skal prøve i kveld !

Stellamor sa for siden:

Så bra flere ble inspirert av tråden min da! :D

Lizzi: er flere og tredve år jeg også og handlet nylig avocado for 1.gang :D

Pearl sa for siden:

Jeg elsker avokado. Bruker den i salater, naturell, i guacamole. Mmmmmmmmmmmm

Lizzi sa for siden:

... og så kan jo alle gjette hva jeg glemte å ha i salaten i går og som ligger fint på kjøkkenbenken.....:rodme:

Mellon sa for siden:

Jeg syns den er god delt med rømme i jeg :D

Feelgood sa for siden:

Avokado er jo "digg" da! Jeg har den til lunsj på jobben, som avbrekk til salaten.
Jeg pleier å dele den i to og ta ut kjøttet med en te-skje. På asjetten knuser jeg den med en gaffel og spiser sammen med en god dæsj Baconost.

Kollegaene synes jeg er litt rar, men de venner seg nok til det:D

Jabba sa for siden:

Er det noen som har prøvd å veie innholdet i en hel eller en halv avocado? altså hvor mange karber? Avocado har 0,5 g karbo pr 100 gr i følge matvaretabellen...

Kitt sa for siden:

Min avocado veier 181g og skallet fra den jeg akkurat har spist veier 20g.
Så om du regner 1 karb per avocado, har du god margin, skulle jeg tro!:)

Nei, steinen er jo stor også, det blir enda mindre karber. Men steinen ligger alt langt ned i søppelbøtta:eek:, så den får jeg ikke veid nå!:p

Alyssa sa for siden:

Jeg veide faktisk en avocado i går. Den veide ca 220 g, og skallet og steinen veide ca 70, da skulle det bli 150 g spiselig "kjøtt", altså 0,75 g karbo i hele avocadoen.

Jabba sa for siden:

Takk for hjelpen !!!

Veggpryd sa for siden:

Har du fått smakt på avokadoen enda eller? :D Vil veldig gjerne høre om du likte det da? :lol:

Jabba sa for siden:

Jeg har spist avocado de to-tre siste dagene nå......ikke det beste jeg har smakt men det går da ned.....jeg skal bruke det til taco i kveld - det blir sikkert et friskt tilskudd til den sterke maten

LeneM sa for siden:

Hadde heller ikke smakt avokado før jeg leste denne tråden. Ble gledelig overrasket. Den smaker ikke så mye, og konsistensen er myk og smidig.

Delte i to, og fyllte med kreps og rekesalat i hullet etter stenen. Var en deilig kveldsmat det =)

Kanutten sa for siden:

Har fått sansen for avocado jeg også. :sikle: Jeg har ikke kastet steinene, men satt dem i vann. :D Skal lage mange avocadotrær jeg. :lol:

Men hva slags avocado var den beste igjen? Sånn karbfettmessig sett?? Den brune eller den grønne?

Kozemor sa for siden:

Avocado er nyyyyyyydelig!!!

Her lenge vært hektet på ryvita med philadelphia smøreost med hvitløk og urter, skinke og masse avokado på!!!! NAM

Nå blir ryvitaen byttet ut med ostekjeks på mandag. Har smugsmakt, og det er knallgodt

Nille sa for siden:

Den beste er Hass avocado, den mørke. Florida avokadoen er grønn og har mer karber :D

hannedt sa for siden:

Her ble det en halv avokado med en liten klatt hvitløkssmør (fra Synnøve Finden) og to teskjeer seterrømme til lunsj i dag, utrolig godt!

Imp sa for siden:

Jeg elsker avocado, spiser det til lunsj nesten hver dag. Jeg tar en avocado, moser den sammen med et par ss rekeost, litt reker, og et hakket fedd hvitløk (evt pulver hvis jeg er lat). Gratinerer det i ovnen på 200 grader i 10-15 min. Nam! Både jeg og fjokken eeelsker det..

Kanutten sa for siden:

:klem: Takker Nille!!!

langaard sa for siden:

Jeg har aldrig sett en floridaavocado! Men så bor jeg i nordnorge da:lol:

Trj sa for siden:

Lunsjtips
En avocado i biter, reker (jeg kjøper frosne og tiner dem i kjøleskap over natta), stilkselleri i biter. Dressing av seterrømme og majones med litt sitronsaft. Frisk eller tørket dill er også godt.:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.