chevre finner du i ostedisken, pass på at du velger en med "skorpe" ikke alle ostene har det. feks den ferdigpakka i pyramideform har ikke denne skorpen, og egner seg bedre som smelteost enn å ha i ovnen.
rist først nøttene, til denne lavkarbokuren bruker jeg masse nøtter - gjerne et par håndfuller, og liker best en blanding av valnøtter og grovhakka hasselnøtter (vær litt nøye når du hakker hasselnøtter, for mange av nøttene er ofte harske, og det ser du, så plukk ut disse, så slipper du en vond overraskelse etterpå)
nøttene legger jeg rett på plata i ovnen, starter med ca 180 grader, og gir de et par minutter.
så skrur jeg opp temperaturen til 200 grader.
imellomtiden legger du ostestykket på litt aluminiumsfolie. når ovnen er 200 g, legger du inn osten. hold et øye med nøttene, så de ikke "plutselig" er ferdige! noen ganger feilberegner jeg tiden såpass, at nøttene må ut lenge før osten!
osten er også lett å se når den er ferdig, den vil flyte bittelitt ut på kanten, og og være myk i midten (kjenn etter med fingeren)
lag en enkel salat med de salatbladene du liker, og hell over litt kvalitetsolivenolje og kvalitetsbalsamico!
legg osten over salaten, med litt pepper og nøttene på!
den er kjempe god! fikk den servert som forrett på en litt fancy resturang (kloster) men da med stekt brød til..
..så kan desverre ikke ta æren for å ha funnet opp denne knallgode maten!
Åååhhh! Denne er GARANTERT himmelsk! :love: Har laget noe lignende tidligere, men da uten salaten, men med litt akasiehonning på toppen av osten mens den står i ovnen. Det er ren nytelse! Du vet sånn når du automatisk lukker øynene og bare "mmmmmmmmmm!" ved første bit. Desverre er jo honning ikke noe vi kan unne oss akkurat nå... Men skal teste ut denne versjonen neste helg tenker jeg! Gleder meg allerede!! :spent:
Jeg trodde ikke jeg likte chevre, helt til jeg fikk en himmelsk åpenbaring på tapas-restaurant i kveld :w00t: Smeltet chevre med pære og honning!
Så nå legges denne på må-prøve-lista mi! :sikle:
Og siden jeg er på lindberg kan jeg snike til meg litt honning på den også :D
det er litt forskjell på de forskjellige typene chevre, noen er bedre enn andre, så dersom du smaker på en du egentlig ikke synes smaker så godt, kan du trygt prøve en annen produsent - merke. jeg liker den jeg finner i ostedisken på ica, den er skjært og pakket der, så jeg er usikker på hvilket merke det er..men prøv litt forskjellig er mitt råd!
Creme Cherie! Men det er vel mer desser ost... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.