< Tilbake til oversikten

Spm vedr ketose

low_barb sa for siden:

Er det slik at når man er i ketose så går man ned i vekt? Er usikker på om jeg får i meg nok kh, men jeg var i ketose allerede etter en dag.

Jeg har også en følelse av at jeg er litt "varmere" enn vanlig, kan dette være en følge av å være i ketose/økt forbrenning?

Gracella sa for siden:

Er det slik at når man er i ketose så går man ned i vekt?
Nei, det kan være lange perioder hvor du ikke går ned noe selv om du er i ketose. Men stort sett vil kroppen tære av fettlagrene når den er i ketose og du vil gå ned.

Er usikker på om jeg får i meg nok kh, men jeg var i ketose allerede etter en dag.
Du må nesten veie all mat og finne ut hvor mye karbohydrater du får i deg. Det er viktig de første 4-6 ukene slik at du lærer deg hvor mye karber det er i de forskjellige matvarene. Les innholdsfortegnelser nøye og sttyr unna alt med sukker og stivelse (og alt med mer enn 5g karber pr 100g).
Lag deg en egen tabell hvor du skriver opp hvor mange karber det er i f.eks 1 ss cottage cheese eller en håndfull paprika, da er det lettere å holde kontrollen.
Du skal ha minst 15 g om dagen og de skal/bør komme fra grønnsaker som vokser over bakken (ikke mais).
Hvis du ikke spiser nok (og riktig) mat, kan kroppen gå i sparemodus og du vil ikke gå ned i vekt, eventuellt kan kroppen begynne å tære på muskelmassen, og det er ikke ønskelig!

Jeg har også en følelse av at jeg er litt "varmere" enn vanlig, kan dette være en følge av å være i ketose/økt forbrenning?
Ja, du er nok i ketose :).
Ketose har forøvrig ikke noe med økt forbrenning å gjøre, det er fettforbrenning kroppen bedriver og det kan merkes på bl.a at men er varmere, har "acetonånde" og må tisse ofte (økt vannutskillelse av fettforbrenningen).

Husk å drikke mye vann ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.