< Tilbake til oversikten

Platåer

Jabba sa for siden:

Lurte på om dere som har holdt på en stund og som har litt erfaring med platåer kunne fortelle litt....

Har du støtt på platåer?
Hvor lenge hadde du vært på kuren før et platå inntraff?
Hvor lenge varte det?
Hva gjorde du for å "knuse" platået?

Takker!

Jabba sa for siden:

Ingen som har støtt på et platå?

Gracella sa for siden:

Du kan jo sjekke ut denne tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043
Da skjønner du at det er helt vanlig.
Kroppen trenger ofte tid på å omstille seg underveis og hvor lenge dette varer, er individuellt.

Selv hadde jeg platåer på 1- 1 1/2 mnd på det meste. Totalt gikk jeg ned nesten to kg i måneden i snitt.
Men les linken, kanskje du finner ut om det er en tenkepause eller om det er noe du må justere i kostholdet.

Lykke til!! :)

Gracella sa for siden:

Glemte å svare på spørsmålene dine, he, he :eek:

Løvetann sa for siden:

Jeg har også vært litt opptatt av dette med platåer i det siste. Det er et interessant tema. Min teori er at "platået virker begge veier". Så vi skal ikke bare se på det som noe negativt. ;)

Jeg fikk en stagnasjon i vekttapet i høst, da ketoseforbrenningen "sluttet å virke". Tok derfor (på anbefaling fra ketolyspappa Torkil) en pause fra ketolysekuren (fra den 20. uken) og fulgte vanlig lavkarbo-opplegg i tre måneder. Og de siste to ukene har jeg spist flere brødmåltider om dagen i forbindelse med en test jeg skulle ta. :eek:

Jeg var forberedt på at pausen, og spesielt nå de siste to ukene hvor jeg spiste brød, ville føre til vektoppgang med flere kilo. Men nå tror jeg at jeg har dratt nytte av at "platået virker begge veier", slik at det også ligger en viss motstand i kroppen mot å gå opp i vekt, når den først er på et platå:

Etter 14 uker med ketolysekur, hadde jeg gått ned ca 9 kg. Ble liggende og vippe rundt det nivået i fem uker før jeg bestemte meg for å ta pause.
Etter de første 2-3 uker på vedlikehold hadde jeg gått ned ytterligere ca 2 kg. Men jeg ble så liggende og vippe rundt dette nivået, også! Og gikk ikke nevneverdig opp i brødspisingsperioden, heller! Til tross for at jeg knapt har mosjonert. Og har holdt fast ved høyt fettinntak hele tiden …
:rolleyes:

Jabba sa for siden:

Hmmm-interessant! Takk for innspill Løvetann og Gracella....
Driver å psyker meg opp til at dette kan skje med meg....vet at jeg trenger mye viljestyrke til å fortsette hvis jeg skulle oppleve et platå som varer over lengre tid....så det er greit å være litt forberedt.
Men - forstår jeg det riktig at det ikke er vanlig at man går opp i vekt på slike platåer? Det er i tilfelle en grei ting å ta med seg.....

Gerd sa for siden:

Et platå er når vekta ikke rikker seg, hverken den ene eller andre veien minst 4 uker :)

Jeg har vært av de få heldige som ikke opplevde platå da jeg tok hoveddelen av kiloene. Drev på i nesten 6 mnd.:)

smil! sa for siden:

det hender jo så absolutt at noen går opp i vekt også. men da er det vel sjelden snakk om mange kiloene!
platåene kan jo vare alt fra en ett par uker til flere måneder som noen her har opplevd! men jeg tror også det er viktig å finne ut hva som er dine partystoppere! det kan i noen tilfeller være en "enkel" ting som ødelegger alt!! men den kan være vanskelig å finne, og det krever masse tålmodighet!! men viktigst av alt; ikke gi opp!! ikke la deg lure til å "skeie" ut... da blir det enda verre å komme tilbake igjen!!

men det kan ta på en stakkars kropp og sjel når det står på!!
jeg vil så absolutt anbefale deg å måle deg i tillegg til bare gå på vekta; du skal ikke se bort ifra at du krymper masse i cm selv om vekta ikke rikker på seg!
stå på!!:)

Løvetann sa for siden:

På side 76 i boken finner du en kurve med et "ikke uvanlig vekttap for en som er på ketolysekuren". Den viser at vekttapet er størst i starten og deretter avtar noe. Torkil skriver også på samme side om at vekten kan stå stille noen uker, og at hvis man ikke følger kuren nøye kan man oppleve at vekten øker.

På side 82, 83, 84, 85, 86 og 87 skriver han om problematikken rundt at vekttapet stagnerer, hvorfor det skjer og hva man kan gjøre. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.