Lurer på om man må på denne Ketolyse-kuren (hva følger med i den, trenger man først og fremst boken?) eller om man rett og slett kan starte som jeg har gjort og få det til på den måten også. Dvs: spiser nesten bare fett og proteiner, ligger unna karber med unntak av litt grønnsaker til lunch og middag, gjerne noe grønt og et par skiver agurk, tomat og paprika. Ellers er det egg og bacon, cottage cheese, karbonader, kyllingvinger, hakkebøf, kjøttboller, koteletter osv. I tillegg til oster, fløte, seterrømm, creme fraiche osv. Dere skjønner tegninga. Har nok av oppskrifter ol.
Er dette tilstrekkelig for å få det til? Jeg trimmer i ulik intensitet minst tre ganger i uken i tillegg. Er inne i min andre uke nå, den første har jeg slurvet i, har ikke gått verken opp eller ned ett gram. Men, har først nå funnet en del skjulte karber, og er nok betraktlig mer disiplinert nå.
Føler meg mett lenge, er varm til stadighet, og tørster og drikker vann. Er mer opplagt, sover bedre, og har helt klart et jevnere blodsukker hele dagen. Noe er tydeligvis på gang?
Første bud for å følge Ketolyse er å kjøpe boka. Den er veldig viktig for å få til kuren riktig og lære hvordan den fungerer. I tillegg er det vitaminer som følger med kuren, disse er også svært viktig å ta og spesielt utviklet for oss på ketolyse.
Dette bestiller du blant annet på www.ketolyse.no er også noen butikker som har produktene inne.
I boka er det også oversikt over lovlige grønnsaker og endel oppskrifter på mat.
Boka han du også låne på bibliotek.
Følger du ketolysekuren til punkt og prikke ville du mest sannsynlig ha gått ned første uka, det er da vannet forsvinner, altså i løpet av de første ukene.
Ellers er det noen tråder her du bør lese som er klistret på ketolysedelen, der er det masse nyttig informasjon.
Når alt det er sagt så er dette en super kur og tror du vil trives bedre og bedre. Stå på videre og masse lykke til :)
lese boken (= skaffe deg den kunnskapen du trenger, på en strukturert måte) og
kjøpe kosttilskuddene som anbefales
så gir du deg selv en bedre sjanse til å lykkes - med ketolysekuren - uten plagsomme bivirkninger.
Det kan selvfølgelig godt hende at du kan lykkes med lavkarbo på egen hånd, også! Da er det "egenkomponert lavkarbo"-diett" du følger, ikke sant? For "ketolysekuren" er jo et spesielt opplegg laget av lege Torkil P. Andersen, se [url]www.ketolyse.no[/url].
Det finnes flere "ketogene dietter" som bygger på "ketose"-mekanismen. Det er vel å anbefale å følge et fast opplegg hvis du skal være i ketose, fordi det endrer stoffskiftet ditt. Men en egenkomponert lavkarbo tror jeg må være greit å gjennomføre på egen hånd, forutsatt at du har litt peiling på ernæring.
Jeg vurderte det slik at når jeg skulle gjøre så stor omlegging i livet mitt, så ville jeg gi meg selv gode odds for å få det til. Jeg valgte derfor å følge et strukturert opplegg og tenker at utgiftene til boken og kosttilskuddene er små i forhold til hva det koster å gjøre egne, dyrekjøpte erfaringer. :lesebok:
Men lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!
:goodluck:
Det begynte med en kur som bla. alle på Strømsgodset var i gjennom i fjor sommer/høst. Deretter lest meg opp på emnet osv. Nå er det egenkomponert lavkarbo med ulike oppskrifter herfra og andre steder, samt eget hode. Har alltid vært glad i å lage mat, så det er ingen ny og stor utfordring.
Første uken ser jeg nå var bare slurv. Jeg regner derfor at kuren startet denne uken. Kjøpte stix igår på butikken, og den viste nest mørkeste farge, så her er alt i orden. Boken bestilte jeg igår, i tillegg har jeg printet ut alle matvaretabellene og lagd et hefte som oppslagsverk.
Ellers er jeg mye mer opplagt, treningen går utrolig mye lettere, jeg er mett leeenge av gangen, før småspiste jeg knekkebrød ol alltid. Jeg sover mye dypere.
Det blir fint med boken i tillegg for å ha en konstant rettesnor.
Multivitamin som inneholder de tingene som blir nevnt i trådene her er allerede innkjøpt fra sunkost og bør vel gjøre jobben.
Eneste jeg egentlig lurer på er om tran er smart fortsatt?
Ketolysetablettene vil eg anbefale deg på det sterkeste å kjøpe, dessuten er disse faktisk billigere enn mulitivitamintab. du kjøper i butikken. Hver boks rekker til 7 ukers kur.
Tran har jeg fått beskjed om å kutte ut her på forumet, for å sjekke om det kan ha dårlig innvirkning på kolesterolet mitt som har blitt høyere etter at jeg startet på ketolyse. Er flere grunner til det, men tran var noe jeg ble anbefalt å kutte så det har jeg gjort :)
Hei
Tran er smart, ja. Multivitamintabletter har ikke samme effekt som ketolysetablettene, årsaken er at mange vitaminer og mineraler konkurrerer om opptak i tarmen og blokerer for hverandre. Jern blokerer f.eks for kobber.
Det er derfor man skal ta tabletter 4 gg pr dag og ikke kan ta alt i en tablett.
Lykke til
Torkil:)
PS boken stiger i nettbutikk og på MENY til 279 kr en av dagene.:(
I bokhandel steg den i pris 1/1 i følge Gyldendal.
Når du får boka, vil du også kunne lese mer om hvorfor et vanlig multivitamintilskudd (som er beregnet på folk som har et normalt kosthold) ikke er tilstrekkelig på ketolysekuren. (Du finner det i boka fra side 51 og utover.)
Siterer fra innledningen (mine uthevelser):
Ketolysetabletter er spesiallaget for deg som ønsker å benytte ketolysekuren som veien til et slankere og bedre liv. Tablettene inneholder mineraler og vitaminer som har effekt på fettforbrenningen og stoffskiftet. Det er tatt høyde for hvilke vitaminer og mineraler som forekommer i kuren og hvilke det er vanskelig å dekke behovet for.
Vitamin- og mineralinnholdet er i overensstemmelse med blant annet amerikanske anbefalinger for slankekurer med meget lavt innhold av karbohydrater.
:goodluck:
Jeg vil bare komme med en liten påstand eller hva du kan kalle det:p
Jeg har kun kjøpt ketolyse boka, leste og bladde gjennom den et par ganger, MEN, det jeg har lært av dette kostholdet er det jeg har funnet innpå her og hørt av andre som har gått eller går på kuren, så igrunn vil jeg påstå at boka ikke er absolutt nødvendig..
Jeg har gått ned 8 kg på 3 uker uten å bruke boka, jeg tar ikke kosttilskuddet men kjøper selv på apoteket...
Jeg er i ketose og har kjøpt stix som bekrefter dette.
Så dvs jeg følger ketolyse, men uten å bruke boka eller de "anbefalte" kosttilskuddene...
Jeg føler meg på topp og har masse overskudd, å dette går igrunn lekende lett på tross....
Eg personlig ville ikke valgt å la være å bruke tablettene som følger med kuren, for som Dr. Torkil sier er disse satt sammen slik at ingen skal konkurrere med hverandre men at alt blir tatt opp i kroppen din. Er selvsagt ikke sikkert alle trenger disse vitaminene, men samtidig så skal eg gå og har gått ei stund på kuren og har ikke lyst til å finne ut hvilke mangler jeg kan få ved å ta mine egne. Selvsagt ikke sikkert det oppstår noe i det hele tatt men liker å være på den sikre siden :)
Hadde dette vært noe jeg skulle følge hele livet ville eg nok ha benyttet meg av det som er å få kjøpe i butikker osv, men nå er nå dette engang en kur og den er utviklet for best mulig vektnedgang og opptak av vitaminer.
Mener også det er viktig å lese boka, man lærer selvsagt en hel masse her inne, men her er det stort sett egne erfaringer det blir bygget på og sånt varierer jo fra person til person. Boka derimot forklarer hva som skjer med kroppen din og er helt nøytral :)
Jeg vil bare slutte meg til Fungirl og Torkil her. Jeg ville ikke eksperimentert med helsen min. Greit å følge et opplegg utviklet av en lege. Og, ja, ketosevitaminene er viktige. Jeg merker det hvis jeg slurver med de. Spesielt magnesium. :)
Jeg har lest det jeg føler var viktigst få med seg i boka, bla dette med hva som skjer osv.. så har forståelse for det, jobber i helsesektoren så har kanskje endel gratis på forhånd;)
Men som du sier, dette er en kur så man burde kanskje tatt dette spesielle sammensatte vitamin og mineral tilskuddet,men valgte å ikke gjøre det å føler meg i veldig fin form uten dem, men hvem vet hva som skjer inni kroppen uten at den sier ifra:confused: satser på det går bra jeg.. hehe...
Jeg har gått ned 30kg ved hjelp av ketolyse UTEN å kjøpe boka, men søsteren min hadde den, så jeg fikk lest meg opp på noen prinsipper før jeg gikk i gang. Er sikkert anbefalt å kjøpe boka - jeg skulle gjøre det, men siden det gikk så bra uten ble det aldri til...fant mye tips her inne som også hjalp på.
Så ja, man kan gå på ketolysekuren på egen hånd, men jeg tror man gir seg selv mye større sjans for å lykkes til det fulle om man har boka.
Hvis du bare har "bladd igjennom boka et par ganger", er det kanskje ikke så rart at du har lært det meste andre steder! :p Men spøk til side, det er klart at det er masse gode råd å få her på forumet (og av veteraner, hvis man er så heldige å kjenne noen).
Til diskusjonen generelt:
Som jeg har sagt i andre tråder om samme tema, folk må selvfølgelig gjøre som helt som de vil. Men boka er grunnlaget, og jeg minner om at "ketolyse" (selv om det ikke heter "Andersen-dietten") faktisk er Torkil P. Andersens definerte konsept. På samme måte som Atkins-, Lindberg- og Grete Roede-diettene er et definerte dietter som har en opphavsmann- eller kvinne.
At det kan gå bra uten å lese boka eller ta de spesiallagede kosttilskuddene, er ikke så overraskende. :cool: Det er jo masse ting som går bra uten at folk følger anbefalingene de får! Vi kjenner vel alle noen som røyker masse og likevel blir hundre år, folk som kjører for fort og aldri kommer i ulykker, folk som er oppvokst under dårlige forhold og likevel blir lykkelige mennesker som voksne osv. osv. osv. Men da er det på tross av, og ikke på grunn av.
Jeg skjønner ikke hvorfor det ser ut til å være et poeng for flere å ville gjennomføre kuren uten bok og ketolysetabletter? Er det en spesiell grunn? :veitikke:
Jeg skjønner ikke hvorfor det ser ut til å være et poeng for flere å ville gjennomføre kuren uten bok og ketolysetabletter? Er det en spesiell grunn? :veitikke:[/quote]
hehe, det har vel ingenting med å ville gjennomføre uten bok eller tablettene, men jeg ser bare at behovet ikke er der... prinsippene har jeg inne, å slår gjerne opp i boka om jeg lurer på noe, men jeg føler ikke at boka er av så stor nødvendighet, gjør jo og spiser jo likevel det som er anbefalt av Dr Torkil, om jeg så skulle bli itvil på noe, benytter jeg gjerne forumet, hadde ikke det fantes, hadde nok boka blitt brukt mer flittig:rolleyes:
Men JEG mener bare at boka ikke er en absolutt nødvendighet for å kunne gjennomføre kuren:eek:
Hei! Har et radikalt forslag for de som ikke får ut fingen og kjøper boka med en gang. Atkins induksjon ligner veldig og reglene er fint beskrevet inne på atkinsforumet her. Dog er atkins litt strengere enn ketolyse.
Mens man summer seg og kommer ut av sukkertåka kan induksjon være helt greit, og så tutler man på bokhandelen eller biblioteket og henter boka. Det er lettere å kjøre ketolyse enn induksjon i norge. Atkins er tilpasset usa.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.