Mange hevder at ketose er en svært krevende tilstand for kroppen. En annen påstand er at det blir vanskeligere og vanskeligere for kroppen å komme i ketose hvis man gjentatte ganger ”faller ut” av ketose.
For meg er disse påstandene noe ulogiske. Hva er grunnen til at svært mange føler seg piggere og har mer overskudd når kroppen er i ketose, hvis denne tilstanden er så krevende for kroppen? Krevende på hvilken måte?
Man skulle vel også tro at det er mulig å venne kroppen til å omstille seg fra karbohydrat- til fettforbrenning, slik at det faktisk er tvert om, altså enklere å komme i ketose for hver gang kroppen må omstille seg? I steinalderen vil jeg tro at å gå ut og inn av ketose ikke var noe enestående?
Jeg har selv vært ute av ketose fire-fem ganger (i perioder på en til to uker) de siste to og et halvt årene. Min erfaring tilsier at kroppen omstiller seg raskere og raskere for hver gang.
Er det noen som har noen gode svar på spørsmålene mine?
Ja, nei. Jeg kan egentlig bare snakke av egen erfaring, altså.
Jeg tror heller ikke ketose er krevende, men jeg tror heller ikke ketose passer for alle. Kjenner enkelte som blir alt for dårlige av det, og her er det snakk om individueller forskjeller, det ser man jo bare på hvor forskjellig grensa for ketose er, de forskjellige reaksjonemønstrene etc.
Jeg hadde en veldig lett overgang til ketose, men så hadde jeg hatt fire måneder i forkant hvor jeg hadde kutta ut sukker og stivelse i generalitet, det har litt å si.
Jeg tror man tenker at det er krevende fordi omstillinga for mange er hard, særlig om man har spist veldig høykarbo i forkant, da blir det nærmest som en avrusning hvor man skal kvitte seg med søtsug, slagstoffer i kroppen etc.
Og det å gå inn og ut av ketose tror jeg er veldig forskjellig ut fra hvilke matvarer som tar deg ut av ketosen. Jeg spiser aldri høykarbo, men går likevel inn og ut av ketose relativt ofte fordi jeg tilbapsser dagene mine etter tid og økonomi.
De fleste dager ligger jeg på et ganske lavt Lindberg-nivå -mellom femti og hundre kh om dagen, men de dagene jeg har lite tid, eller ikke råd til å variere kosten like mye så skrur jeg ned karbene og skrur fettet opp, da spiser jeg mindre og sjeldnere.
Jeg merker overhodet ikke overgangen til ketose, men vet etter så lang tid hva som skal til, og det hender jeg måler for å sjekke.
Ja, dette var jo ikke akkurat noe med faglig hold, bare personlige betraktninger ut fra erfaringer og hva jeg har sett hos andre.
Vedvarende dårlig, eller dårlig i begynnelsen når kroppen omstiller seg? Jeg tror at noen er litt utålmodige noen ganger, samt at vi har forskjellige terskler for hva "for dårlig" er.
I tillegg er det viktig å huske på at:
[color=purple][/color]
Ketose er en kostbar forbrenning, den krever hundrevis forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene utgjør den kjemiske " fabrikken" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker for å skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler. Dvs. spiser man ikke nok av dette er det enda hardere for kroppen.
Har du noen linker som underbygger disse påstandene, eller andre tips om hvor jeg kan finne informasjon for å lære mer om det du beskriver her?
Jeg lever utelukkende på animalsk føde i månedsvis om gangen, og føler meg mer opplagt enn da jeg var i tenårene. Jeg forstår ikke hvordan dette henger sammen hvis det er er så hardt for kroppen. Burde man ikke da bli slapp og matt?
Det er forskningsresultater som er behøring presentert i Torkil Andersens bok "Slank med Ketolysekuren" (liste bak i boka). Deter også erfaringer fra hans behandling av (jeg vet ikke hvor mange) pasienter på Ketolysekuren og en studie på hvorfor vekttapet stanser opp. Legg også merke til at det står i forbindelsen med forbrenning av fett.
[color=purple][/color]
Man kan leve mange år med ting som er "kostbart" eller for den saks skyld "krevende" for kroppen, - uten at dette gjør en slapp og utslitt.
[color=purple][/color]
Det står også "ser ut til". Det er ingen absolutt sannhet (svært lite er). Det finnes ingen absolutt sannhet. Noen kropper tåler det ene, noen tåler det andre. MIN kopp blir direkte dårlig ved inntak av kun animalsk føde. Den fungerer ganske enkelt ikke, det er for hardt. Men jeg kjenner flere som ikke har noe problem med det og trives godt på det.
Jeg skulle ønske at jeg også kunne gå inn og ut av ketose uten å merke noe til det. For meg betyr det hodepine i tre dager hver gang jeg skal inn i ketose på ny. Men det betyr også for meg at jeg er veldig bevisst på at jeg ikke skal ha en liten potet eller et kakestykke. Det er ikke så godt at jeg risikerer hodepine. Så det hjelper forsåvidt meg til å være veldig standhaftig. :)
Jo, men jeg har aldri gått ut av ketose på grunn av kake eller noe, jeg har kun gått ut av ketse med belgefrukt, nøtter og annen mat med lav GI/GB, tror det virker ganske annerledes enn om man spiser høykarbomat.
Jeg sitter nå med 1. reviderte utgave av boken fra 2008. Det er helt riktig at det står "Dessuten er ketose en kostbar forbrenning." på side 80.
Bak i boken er det listet opp tre fulle sider med titalls referanser, men ingen direkte henvisning i den løpende teksten. Å skaffe alle disse referansene er litt av en jobb, og alle unntatt én er antakelig irrelevante for nettopp det jeg lurte på.
Spør Pål, han har sikkert noen lett tilgjengelige referanser;-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.