< Tilbake til oversikten

Fløtepudding/fiskepudding? (ang. karber)

Cammis sa for siden:

Ungene elsker dette,men hva er best i forhold til karbs??

firren sa for siden:

I følge den matvaretabellen jeg fant, er det 7,1 g karbohydrater i fiskepudding. Og 6,9 g i fiskepudding med fløte...

Cammis sa for siden:

Filler´n,ikke no lurt å spise dette da!

firren sa for siden:

Jeg fant en oppskrift på en enkel hjemmelaget fiskepudding. Den kan vel sikkert gjøres lavkarbo med enkle grep. Ser den inneholder 2 ss hvetemel og 2 ss potetmel. Kan kanskje bruke johannesbrødkjernemel i stedenfor som tykningsmiddel, og kanskje litt egg? Egget binder, og johannesbrødkjernemelet vil bidra til tykkere konsistens. Kanskje er det noen som har forsøkt allerede? Her er forresten oppskriften jeg fant på krydder.org/

Ingredienser:
1 kg sei eller annen torskefisk
1 ss salt
2 ss potetmel
2 ss hvetemel
100 g meierismør
1 liter melk
1/2 ts pepper
1/4 ts muskat
2,5 dl kald kokt fløte

Fremgangsmåte:
Fileter fisken og mal den 7-8 ganger i en kvern eller i en foodprosessor sammen med salt, potetmel, hvetemel og smør. Ha alt i en bolle, om du kjører det i en foodprosessor tar du ikke ut farsen. Spe med kokt, kald melk. Arbeid deigen godt mellom hver gang du sper. Tilsett krydder og spe til slutt med fløten. Lager du farsen i en foodprosessor må du sørge for at alt blir godt blandet. Bruk en slikkepott og hjelp til å blande, kjør så farsen litt til og gjenta. Konsistensen skal være som når du lager kjøttkaker, dvs. ikke for bløt eller for tørr. Fyll i form og stek puddingen i vannbad i ca 45-60 minutter ved 150 grader C.

Cammis sa for siden:

Tusen tusen takk!! Ser ut som den tar litt tid,så den skal jeg prøve en dag en har litt tid asså!!! Gleder meg=)

firren sa for siden:

Bare hyggelig! Ble i grunnen litt nysgjerrig selv jeg, men mannen min liker ikke fiskepudding eller fiskeboller, så det får bli en dag jeg er alene, når han er bortreist pga jobb.

luringen sa for siden:

mmm...stekt fiskpudding med majones...

Adriane sa for siden:

1 liter melk vil jeg byttet til feks 2 dl fløte og 8 dl vann. For hvetemel kan man jo bruke bakemix.
[color=darkgreen][/color]
Dette er en veldig stor oppskrift, så med mindre man er en fiskepuddinggal familie, så ville jeg halvert den. Innbiller meg at det ikke går bra å fryse den, eller?
[color=darkgreen][/color]
Det frister vEldig med stekt fiskepudding og remulade, og fint som pålegg.

Distrea sa for siden:

Eldorado fiskeboller har 2,6 karber :D
litt usikker på hvor mye fisk da...... :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.