< Tilbake til oversikten

Redd for fett

snowqueen sa for siden:

Jeg har vært i ketolyse nå i en uke, lest boken, og lest i forumet hver eneste dag her, og skjønner nå det meste med ketose, fettforbrenning, og hvorfor jeg kan og bør spise mer fett enn jeg gjør nå, men.. jeg tørr liksom ikke! Det er så innprenta i hodet mitt at jeg skal holde meg unna det, så jeg sliter skikkelig.. Kan noen bare.. eh.. Love meg at det funker, og at jeg bør spise mer fett? :p
Ja, for dere har opplevd det selv? At det funker å spise mer fett? :confused:

Damita sa for siden:

Hei.. :)

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, hjernen sa NEI til fett. Problemet mitt ble at jeg faktisk gikk opp litt i vekt denne andre uka. Så, etter anbefaling, tilførte jeg mer fett i kosten, og nå går vekta nedover igjen. Et annet problem med alt fettet er kvalmen, den kom proporsjonalt med fettinntaket. Men det går over etter noen uker..

:D:D:D

Gerd sa for siden:

Ja, det funker :D
Og jeg kjenner igjen den følelsen om å være redd for fett. Det er ikke lett å snu tankegangen... :)

Men skal du få fullt utbytte av kuren, så ikke vær redd for fettet. ;)

Fetpåmidten sa for siden:

Hei, ja kjenner til den følelsen!

Det som er morsomt med fettskrekken, er at den er helt ugrunnet i vitenskapen. Det finnes ingen gode vitenskapelige grunner til å være redd for fett. Faktisk så har studier som i utgangspunktet håpet å finne den skadelige effekten av mettet fett, vist det motsatte! Vi trenger mettet fett, særlig oss kvinner, og vi er kjempegodt tilpasset å spise mye fett. Mangelen på fett og kolesterol kan være medvirkende til de store livstilssykdommene vi har idag. Fettskrekken Det er faktisk en gammel myte som fikk bein å gå på i USA på 50tallet, og har ved hjelp av penger og PR fått skikkelig fotfeste.

Hvis du er sugen på kunnskap, så er "Good calories, bad calories" av Gary Taubes en super bok å starte med. Han har tatt for seg alt som finnes av forskning på overvekt og livstilssykdommer de siste 200 årene og skrevet en veldig viktig bok, som forklarer mye av det man lurer på når man først snubler over lavkarboverden.

Spis med sunn samvittighet:D

snowqueen sa for siden:

Oi, tusen takk for så raskt svar! Det hjalp, jeg skal prøve å spise mer fett.. Må si jeg er litt litt skeptisk. Selv-erklært kostholdsekspert, min sambo, sitter her og rister hardt på hodet ;)

Gerd sa for siden:

Bare vent, når kiloene forsvinner og du mesker deg med all verdens god mat, så slutter han å riste på hodet, og i stedet ;) :lol:

Fetpåmidten sa for siden:

Så bra;)

Hehe, min sambo var også skeptisk første gangen for mange år siden da jeg kom hjem og skulle spise bare kjøtt og fett...25 kilo etter var han overbevist.

Iset sa for siden:

Hehe, jeg har også vært omringet av skeptikere som etter noen år har snudd fullstendig om. Feilen med de største kritikerne er at de faktisk ikke har lest annen "dokumentasjon" om fett og lavkarbo enn tabloide VG-artikler. Og så tror de at de kan alt om dette. :p

Vimpane sa for siden:

Jeg har det som deg snowqueen....

sliter skikkelig med tanken på fett:(

Men hvordan får dere i dere fett nok...altså hva spiser dere?

fløte istedenfor matfløte
seter rømme istenenfor lett rømme

...
..
..

kom gjerne med tips....

Men, er olivenolje god fettkilde? (istedenfor mye smør)

Photobscura sa for siden:

Olivenolje kan aldri erstatte smør, da det ikke er egnet til å steke mat i.
Smør er en helt komplett og totalt genial fettkilde, i tillegg så har den ikke melkeproteinene som kan være trøblete for enkelte, eller særlig mengder laktose å snakke om.

Olivenolje, altå extra virgin kaldpresset er fint som dressing over salater og sånn, men ikke så mye mer enn det.

Vimpane sa for siden:

Ok..og så har jeg skjønt at meierismør er bra og melange som "gift"

Men hva med vanlig bordsmør(vita, brelett o.l.) er dem "farlige" og....???
Bør man bruke meierismør på "skiva" og...

Photobscura sa for siden:

Ja. Margarin og melange går i grunn for det samme!

Carisma sa for siden:

Bare smør er smør! :ja: Det er igrunnen en av de få tingene jeg har fått med fra barnsben av som jeg har glede av nå på lavkarbo :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.