< Tilbake til oversikten

Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

#1

Fetpåmidten sa for siden:

Fra Pål Jåbekk om hvorfor mye fett er viktig på et lavkarbokosthold - det kan jo være svar på hvorfor noen bl.a. opplever hodepine utover den første "overgangshodepinen":

"Mange lurer på hvorfor man skal spise så mye fett på ketogene eller lav-karbohydrat dietter. Det finnes flere gode grunner til ikke å ha et for lavt fettinntak. Det viktigste er at når karbohydrater blir redusert i kosten så vil fett være den viktigste kilden til energi for kroppen vår. Karbohydrater og fett er normalt sett den energien som er enklest å bruke. Når karbohydrater blir kuttet ned på står man igjen med proteiner og fett. Proteiner egner seg dårlig til bruk som energi. Derfor blir fett kroppens hovedenergikilde. Selv om man har mye fett lagret på kroppen så er ikke alltid frigjøringen fra fettvevet stor nok til å støtte kroppens behov for energi. Den ekstra energien som trengs må da hentes fra maten. Og denne energien bør helst komme fra fett.

Vilhjalmur Stefansson beskrev en tilstand inuittene opplevde som ble kalt ”rabbit malaise” eller ”kanin sykdom”. Dette problemet oppstod tidlig på våren når tynne kaniner var den mest tilgjenglige matkilden, og inuittene ble fristet til å spise mye proteiner til fordel for vanskeligere tilgjengelig mat med fett. Symptomene som kunne oppstå innen en uke inkluderte hodepine og svakhet/utmattethet. Disse symptomene er i følge Stephen Phinney ikke uvanlige hos mennesker som går på lav-karbohydrat høy-protein dietter.

Hvis vi går ut i fra at produksjonen av ketonlegemer er en positiv tilpassning så vil et svært høyt protieininntak kunne være negativt, da ketogenesen (produksjonen av ketonlegemer fra fett) blir satt ned. Enkelte celler i kroppen er avhengig av glukose som energi. Derfor lager leveren glukose fra glyserol (fra triglyserider), aminosyrer (proteiner) eller melkesyre (laktat) i en prosess som kalles glukoneogenesen. Når inntaket av protein øker, så øker også omdanningen av aminosyrer til glukose, mens omdanningen av glyserol til glukose ser ut til å ha en mer fast rate.
Det viktigste ser ut til å være at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov (siden proteiner ikke egner seg spesielt godt til dette). Hvorvidt et enda høyere fettinntak gir bedre effekter i forhold til vektnedgang eller energinivå er usikkert, og det er ikke gjort noen studier på dette enda."

Spennende:D


#2

Chunky sa for siden:

Kjempebra! Med tre avsnitt har du på en enkel måte forklart det vi har diskutert i det vide og brede her inne. Det virker som du har veldig god innsikt i Pål Jåbekks prosjekt. Vi er veldig nysgjerrig på hvordan det går med dette, og om selve testingen (som nå vel er avsluttet?) ga resultater i den retningen de antok?


#3

Chunky sa for siden:

Jeg hadde allerede gjettet ditt forhold til Pål etter innlegget ditt i tråden "Redd for fett" :) Jeg hadde ikke ventet meg konkrete resultater, men når du sier at de er spennende og de vil skape debatt i Norge, så er det nok for meg. Venter i åndeløs spenning!!


#4

Chunky sa for siden:

Nå har jeg forsøkt å sammenholde det Jåbekk skrev i går, og forklaringen din her. Det er en ting som er litt uklart for meg. Han sier at det er en direkte sammenheng mellom hvor mye fett musklene forbrenner og hvor mye fett som er i blodet. Og videre at fettoksidasjonen øker med økende mengde fett i kosten. Den tekniske forklaringene på hvorfor det er slik, er veldig overbevisende.

Du sier at det "viktigste er at fettinntaket er stort nok til å dekke kroppens energibehov", og om jeg har skjønt dere begge riktig vil kroppen velge det lett tilgjengelige fettet, heller enn protein, gitt at begge deler er tilgjengelig.

Det jeg da lurer på er:

Hvis kroppens energibehov dekkes gjennom fettinntaket, hvor kommer da vektreduksjonen fra?

  • Er det gjennom den økte fettforbrenningen i musklene? M.a.o. at man forbrenner mer fett en kroppens faktiske energibehov?
  • Eller er det fordi kroppen velger å benytte kroppsfett fremfor det inntatte fettet, og da i større grad enn vanlig pga det økte fettinnholdet i blodet?

Hvis alternativ 2 er riktig, hvorfor er det da nødvendig å innta hele dagens energibehov som fett? Det burde vel holde å innta differansen mellom det kroppen faktisk klarer å frigjøre fra fettvevet og engergibehovet?

Eller er det slik at konsentrasjon av fett i blodet har en direkte korrelasjon med inntak av fett? Da er det jo naturlig å tro at man burde spise mye MER enn kroppens energibehov, såfremt dette ikke blir lagret som overskuddsfett? Men om man spiser 5000 kalorier fett om dagen, må da noe bli lagret i cellene? Eller er det her alle tar fullstendig feil?

Så nå skjønner jeg veldig godt HVORFOR fett er viktig, men jeg skjønner ikke helt hvordan man finner frem til riktig MENGDE for hver enkelt?

Oppdatering: Jeg glemte å referere til det du sier om at det ikke er foretatt studier som viser om enda høyere fettinntak bidrar til større vektnedgang. Det var i grunnen utgangspunktet mitt. Jeg lurte bare på hvilke prosesser som styrer denne balansen, og om det ut i fra det dere vet i det hele tatt er sannsynlig at fettinntak ut over kroppens energibehov kan bidra til en vektnedgang?


#5

Fetpåmidten sa for siden:

Ja, dette er veldig interessant! Det var da jeg skjønte denne sammenhengen at jeg endelige kunne frigjøre meg fra byrden om at jeg egentlig bare var lat og måtte ta meg sammen for å gå ned i vekt. Jeg må skrive enkelt så jeg forstår meg selv:)

Som sagt tidligere, kan fettvevet hovedsakelig lagre eller frigjøre energi på en gang. Og insulinet er største påvirker av dette.

Hvis vi hopper dit at du nå har rettet opp i metabolismen din (kuttet karbo) og fått igang fettfrigjøringen (eller fettforbrenningen eller fettmetabolismen, alt etter som hvilket ord man liker) så begynner det å bli fart på sakene.

Når fettvevet frigjør energi sørger kroppen for at energien blir brukt gjennom å gi sterke signaler om å være aktiv, senke sultfølelsen eller sette opp kroppstemperaturen. Du kan tvinge deg til å være passiv i denne situasjonen, da vil energien bare lagres igjen.

Kroppens energibehov dekkes ikke bare fra kosten, men også fra sine egne fettlagere - kroppen trenger energi raskere enn det fettvevet klarer å gi fra seg. Kroppen sørger da for å øke sultfølelsen for å få i seg akkurat den mengden energi den trenger. På den måten vil kroppen hele tiden forbrenne sitt eget fett, og den ekstra energien kroppen trenger sørger den for å få i seg gjennom mat. Det er derfor man på et ketogent kosthold som regel ender opp med et lavere kaloriinntak enn tidligere - nettopp fordi kroppen bruker sitt eget fett også.

Hvis man i teorien inntar mer energi enn det kroppen forbruker, vil energien lagres som fett. Men så lenge man har en god fettfrigjøring vet vi faktisk ikke om det er mulig å spise for mye. Det kan virke som kroppen responderer ved å øke forbruket proporsjonalt med inntaket. Det står vel noe sånt i "trodde du at du ble tynnere av å trene?".

Så lenge vi har en normal metabolisme styrer kroppen alt selv! Men når den kommer ut av balanse f.eks. gjennom et høyt karboinntak blir dette systemet forstyrret og vi legger på oss.

Et eksempel: Sett en overvektig person på faste. Etterhver vil ketose setten inn, og fettfrigjøringen øker. Likevel vil personen føle seg slapp fordi fettfrigjøringen alene ikke er nok til å dekke energibehovet.

Jeg har sikkert gjenntatt meg selv noen ganger, men syns det er litt vanskelig å forklare;)


#6

Chunky sa for siden:

Takk for svaret!

Jeg husker poenget om kroppens selvjustering fra kronikken, og da blir jo spørsmålet om mengde fett egentlig ikke så relevant lenger. Dette understøtter jo det mange her inne sier om å spise når man er sulten, og spise til man er mett. Enkelt og greit (og fantastisk behagelig :D). Så det man ønsker å studere er altså om fettinntak utover det som er naturlig for en, øker aktivitetsnivået med mer enn det overskuddsfettet bidrar til i negativ retning. Veldig spennende. Igjen takk for godt opplysningsarbeid! Nå skal jeg ikke plage deg mer i kveld :)


#7

Fetpåmidten sa for siden:

Bare hyggelig det:-) Gøy å bli med i felleskapet her inne!


#8

Lava sa for siden:

Bump


#9

svenm sa for siden:

Dette var interessant.
Jeg er selv helt ny når det gjelder lavkarbo. Ønsker å prøve dette for å gå ned noe i vekt (bli kvitt magen).
Foreløpig har jeg kuttet kraftig ned på karbo, men ikke etter noen spesifikk retning. Så jeg har altså ikke lest boka som det rådes til.
Jeg har også lagt merke til at mange spiser mye mer fett enn hva jeg får i meg og lurt på om dette er nødvendig. Ut i fra denne tråden er jeg fortsatt usikker.
Jeg har da en del fett på kroppen og føler meg ikke slapp eller ute av form. Om jeg er i Ketos vet jeg ikke. Men vil jeg kunne oppnå min ønskede vekt(fett) nedagang ved å fortsette som jeg har startet? Kutte ut karbo (så og si) og ikke øke fettinntak spesielt (Det går en del mer ost f.eks. men bruker ikke masse smør til steking, over maten osv.)

Håper på å bli videre opplyst.


#10

BitTorres sa for siden:

Hei. Dette kan kanskje trenes opp? Jeg vet om folk som har gått Vasaloppet, etter en gedigen omelett på 8 egg og nok bacon til å holde norge i live, men han var fortsatt ikke sulten ti timer senere. Og det gikk enda to dager, før han spiste igjen. Kona hans er spesialist på dette feltet, så hun sa at om han ikke var sulten, så skulle han heller ikke spise. Grunnen til denne uteblitte sulftfølelsen var ifølge henne at han frigjorde så mye fett på de 9 mil som vasaloppet gikk over, at han hadde mer enn nok med å fordøye sitt eget fett før han behøvde å spise igjen.
Jeg merker det selv etter løpeturer på 3-4 timer, jeg blir ikke sulten igjen før langt utpå kvelden. Nå har jo jeg en ekstremt god fettforbrenning antagelig, jeg spiser gjerne 2-3 egg og bacon til frokost, og holder meg god og mett i 8-9 timer på det.
Men jeg løper altså halvmaraton på dette kostholdet, og må si (for egen del) at slappheten som kommer når man sklir inn i ketose, den forsvant igjen etter 4 ukers trening, da ble den erstattet av en utholdenhet jeg ikke har hatt før. Det er en veldig rar følelse når du bare løper og løper og bena ikke blir slitne.


#11

Fetpåmidten sa for siden:

Det er jo kjempebra at du har en så god fettforbrenning:) Det kan absolutt trenes opp - det er vel igrunn hele poenget med å kutte karbohydrater, nettopp å trene opp fettforbrenningen. Fysisk aktivitet er også essensielt for å øke fettforbrenningen og insulinfølsomheten i musklene mest mulig. I følge bl.a dansk forskning på fysisk akt. og ketose tar det ofte ca 4 uker før kroppen har snudd forbrenningen til å få maksimalt ut av sitt eget fett, og jo lenger man holder på, jo flinkere blir kroppen til å bytte mellom både mat og fettlager - det er jo tross alt det som er kroppens naturlige status. Det er vel også særlig innen langdistanseidrett at en god fettfrigjøring kommer til ekstra nytte.

Overvektige mennesker har jo et enormt energilager på kroppen som de ikke får tilgang på før de kutter ned på karbene. Men det er sikkert veldig individuelt hvor mye mat man må spise ved siden av og hvor ofte man må spise. Merker selvfølgelig selv også hvor enorm forskjell det er på et høyfettkosthold og høykarbokosthold med hensyn til hvor langvarig og jevn energi jeg har, om det så bare er i hverdagen. Det er mange som sier de ikke merker så stor forskjell, men man har jo forskjellig utgangspunkt, og noen er kanskje ikke så vant til å kjenne etter hvordan kroppen har det?


#12

Dexter sa for siden:

Takk for en fryktelig informativt tråd :)

Mange spør hva som skaper selve vektapet når vi spiser ketogen kost med mye fett.
De fleste av de såkalte/selvutvnente ernæringsekspertene liker si at man må bruke mer enn man får i seg. Dette er en grov overforenkling av hvordan kroppen fungerer.
(Men til deres forsvar stemmer det til en viss grad ved konvensjonell slanking, men kroppen mister da muskelmasse i tillegg til fett.)

Nå er det en stund siden jeg leste boken til dr. Atkins, men her er det slik jeg husker det i allefall:
Når vi er i ketose og spiser fett, må kroppen bryte ned sitt eget, lagrede fett for å lage ketoner som den igjen trenger for å bryte ned fettet vi spiser.

Den klarer imidlertid ikke å lagre all energien fra fettet vi spiser, men skiller ut overfødige ketoner i avføring, svette og pust når lagrene i muskler osv. er fulle.


#13

Alkazelters sa for siden:

Dette er ikke riktig. De mengdene ketoner som forsvinner i avføring, pust og svette er ubetydelige små.


#14

svenm sa for siden:

Men for å ta det veldig enkelt da. Må man spise mye (øke mitt normale inntak av) fett for å få den ønskede vektnedgangen?
Som jeg nevnte har jeg i all hovedsak kuttet ned på karbo inntaktet og lurer på jeg bør gjøre andre vesentlige endringer...?


#15

Dexter sa for siden:

Jaha, har du kilde på dette?

I praksis skulle det tilsi at jo mer fett man spiser, jo mer går man ned i vekt.

#16

Alkazelters sa for siden:

Om du har mye ketoner i urinen tilsvarer dette rundt 80 mg ketoner pr dl urin. Hvis du urinerer 3 liter daglig, tilsvarer dette 2,4 gram ketoner. En ganske beskjeden mengde. Jeg vet ikke hva energiinnholdet pr. gram keton er, men uansett er dette en ganske liten mengde..


#17

Dexter sa for siden:

Og hva slags kosthold er det målt ved? Rent ketogent med lite fett, rent ketogent med mye fett, Atkins OGW eller Fedon? Har personen diabetes osv. ?
En kilde ville vært til stor hjelp.


#18

Alkazelters sa for siden:

Her er en kilde på hva stixene måler, såvidt jeg ser er det samme skala som stixene du får på norske apotek. Jeg kan bare snakke for meg selv, men for å få mørk farge (opp til 80 mg) skal man drikke ganske lite vann. Jeg fikk aldri høyt utslag på tross av ketogen diett med mye fett.

yourtotalhealth.ivillage.com/ketone-tests.html?pageNum=5


#19

Dexter sa for siden:

Husk at det er overskuddet man måler, ikke totalen. Kroppen bruker fett som energi. Alle overskuddsketonene kommer heller ikke ut bare i urinen.

Jeg har hatt nesten svart farge på sticksene flere ganger, men det har ikke så mye å si. Hovedsaken er at den skifter farge. Da bruker kroppen fett som energi.


#20

Alkazelters sa for siden:

I akkurat denne diskusjonen har det litt å si med tanke på at vi diskuterte hvor stor mengde energi som forsvant ut i urinen.

Her er i tillegg en kilde til på at det er lite ketoner som forsvinner ut gjennom urin, pust, svette.

www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/3691870.html


#21

Dexter sa for siden:

Den artikkelen bærer veldig preg av å være skrevet i regi av legestanden.
Leser man hva som faktisk står i artikkelen er det mye ubesvart i likhet med i mange andre artikler som skulle motbevise at lavkarbo fungerte på denne tiden.
Det er mye bedre med hele teksten fra faktiske forsøk, og ikke bare lavkarbo-skeptikernes tolkninger av de.

De gangene jeg hadde mørkest farge på sticksene spiste jeg nesten ingenting i to til tre dager i et forsøk på å bryte igjennom et platå. Det fungerte forsåvidt, men var litt i hardeste laget :)

Mulig sticksene ikke klarer å måle høy nok mengde ketoner hvis man får i seg kun store mengder fett.
Er det noen forsøk der man faktisk har målt dette?


#22

ada-emilie sa for siden:

Dette innlegget var det som fikk meg til å hoppe i det og legge om kostholdet fra veldig mye karbohydrater til mer protein og fett. Første dag idag og jeg savner ikke karbohydrater engang! Jeg er så overrasket for jeg trodde jeg var avhengig av epler. Men nei, kroppen ble glad for proteiner og fett og savnet ikke epler i det hele tatt:):) Tusen takk.


#23

rikle sa for siden:

Har lest alle innlegg med stor interesse, og er utrolig imponert over kunnskapen til folk her inne!
Har bare et spørsmål: Skal man ikke spise hvis man ikke er sulten? Faller alle disse små mellommåltidene bort? Isåfall er det herlig, for jeg stresser dette med måltid hver 3.time noe veldig! :)


#24

Charlott sa for siden:

Spis når du er sulten, uansett om det er en gang eller 5 ganger :) Enkelt og greit :D


#25

gingerslett sa for siden:

Jeg er på andre dagen i mitt nye lavkarbo-kosthold, og er riiimelig spent på om dette funker for meg! Jeg åt godterier hver eneste dag og ELSKER brødmat og yoghurter...men vekta økte...så nå skal jeg gi dette en sjanse :)) rart å ete mye fett, føler det blir heelt feil m tanke på at en har lært at fett gjør en fet! Men jeg lurer på hvor mye fett en BØR få i seg i løpet av en dag?? og hvor fort kan en se resultater på kropp og vekt??


#26

ada-emilie sa for siden:

ja, rikle, det stemmer. Foretrekker du tre måltider bare, er det fint det. Er du ikke sulten har kroppen noe annet å bruke til den sier ifra. Å stole på kroppen er viktig, det er den vi fo'rer, ikke sjela:)


#27

sistegang sa for siden:

Dette kunne jeg ha skrevet selv, kan noen gi oss svar?


#28

bollejenta sa for siden:

takk for det her forumet,no skjønner jeg hvorfor jeg er litt slapp etter og ha lagt om kosten.Jeg må spise mere fett, slutte med og skjære bort fettet av baconet før jeg steker det.:)


#29

ada-emilie sa for siden:

For høyt inntak av fett fører ikke det til fettlagring? Ikke noe? Er det bare omdannet karbo og overskuddsprotein som fører til det? Hvorfor skal man etter vektnedgang kutte ned på fett og erstatte det med karbo?


#30

BitTorres sa for siden:

Det er ikke rart at det er så mye forvirring med dette angående fett. Etter over et halv decenium med fettskrekk er jo kunnskapen blitt forvrengt til de grader.
Først: Kan man lagre fett om man spiser for mye? Ja, det kan man. Insulin er kroppens fettlagringshormon. Og som mange vet, stiger insulinet når man spiser karbohydrater, og overskuddet av karbohydratene blir da lagret som fett, pluss at fettet en spiser OGSÅ lagres.
Men når vi spiser neste bare fett og protein, og ikke karbo, stiger insulinet da? Vedrørende protein, så skilles det ut insulin, og det kan føre til noe lagring, men ikke mye. Spiser man i samme måltid mye fett, skilles det ut mye mindre insulin. Mye fett = lite insulin. Men kroppen kan lagre fett, også uten insulin, men ved bruk av noe som kalles ASP. Acylation stimulerende protein. Men det er detaljer, og ikke noe en behøver å tenke på i hverdagen.
Det er klart, om en forbruker ca 2200 kcal om dagen, og spiser 5000 kcal, så vil man neppe tape vekt, men heller legge på seg en del. Men de fleste orker ikke spise så mye med nok fett og protein i kosten.
Riktig sammensatt kost vil ikke medføre noe annet enn ønsket vekttap, eller vektoppgang om det er det som er målet.
Kosten MÅ ha rikelig med fett, det optimale er usikkert, men noe over 80 % av energien ser ut til å virke best for de med vanskelig metabolisme. Det er gjerne de som også har spist lite fett gjennom livet som sliter her. Jo slankere de er, jo mer fett har de ofte spist. Dette er ingen regel, men stemmer ofte.
De som er glade i Lam, har en fordel. Glimrende kjøtt med mye naturlig fett. En bør lære seg å regne ut energiprosenten i fett til å begynne med, slik at en får oversikt over hvor mye man får i seg.
Det er gjerne slik at damer stort sett ikke får i seg nok, Grete Roede djevelen sitter hardt fast med sin vranglære. Da er det beste rådet å ta en tur til nærmeste helsekost for å få tak i cocosa. Cocosa er nesten 100 fett, og mesteparten kan ikke sett seg fast noe sted på kroppen, til det er fettsyrene i Cocosa for korte, slik at de må gå rett til forbrenning.

Om en regner ut sin fettprosent i maten, og finner ut at 75 % av energien kommer fra fett, kan det være kjekt å ta 30 - 40 gram cocosa i tillegg, slik at man får en høyere prosent. Denne dosen kan være greit å ta til frokosten, da kan en holde seg mett ofte til middag. Spis kun når du er sulten, og ikke ellers.
Spiser man mye fett og nok protein (ca 1 gram pr kg av din vekt) vil man som regel havne lavt på kalori inntak også. Er man sulten, spiser man imidltertidig for lite, og bør øke inntaket. Cocosa er glimrende da.Pluss et egg eller to, for proteinet sitt skyld.

Fett og protein vil også senke kortisolet, som kan være skyld i stagnasjon og vektoppgang. Skjær aldri bort fettet. Men lær å tygge i deg de fete bitene. Det tar tid, eller flere tiår med bortskjæring av fett fra maten. Men hva vil du - gå ned i vekt? Da må du lære å slutte å sulte, og å tygge litt fett. Dette er for resten av livet, så det er like godt å lære det med en gang :) Jeg vet av erfaring at det er vanskelig, jeg holdt på å kaste opp, men etter noen uker gikk det greit, og i dag elsker jeg det, så det går, med fast bestemthet. Det er jo ingen annen vei enn å spise det som kroppen så sårt trenger.


#31

BitTorres sa for siden:

Du er ny, så jeg tenkte å gi det et tips: Vit at det søte kostholdet ditt nok har gjort deg sukkeravhengig, som kan være like vanskelig å bli kvitt som en alkoholiker har for å kutte ut alkoholen. Det er ikke tull, området i hjernen og de samme mekanismene er i gang.

Hvor mye fett? For å ta runde tall, det gjør det noe enklere: La oss si at du bør dytte i deg 2000 kcal per dag, ok?
Da bør 80 % av den energien komme fra fett. Et gram fett er ca 9 kcal.
80 % av 2000 kcal er 1600 kcal.
Regnestykket blir da: 1600 delt på 9 = 178 gram, runder av til i underkant av to hekto.
De siste 400 kcal bør bestå av mest protein, om du må, kan du ta en liten dæsj karbohydrater også.
Dette er den ekstreme delen av LCHF. Vi har den andre ytterpunktet også, som tillater opp mot 120 gram karbohydrat om dagen. Da kan du ikke tillate så mye fett, i og med at du har en del hevet insulin en god del av dagen. Har du mye vekt du skal ta av, bør du ligge nærmere det jeg beskrev, og så finne ut om du tar av ønsket vekt. Husk at i begynnelsen MÅ kroppen få nok fett, slik at den tror at det er god jakt og masse mat, da blir den ikke redd for å gå ut av lagringsmodus, og slipper gladelig fettet. Det kan ta ca 2 uker. Da kan en kutte ned litt og kroppen vil da gi fra seg overskuddet sitt i fett. Etter en tid kan stagnasjon komme, da kan en gå litt opp igjen, for å fortelle kroppen at den ikke behøver å være redd for magre tider, og enn uke eller to senere vil den da respondere igjen.
Disse platåene er veldig viktige, da skjer det en hel del "kontrollprosesser" i kroppen, hvor den på en måte "samler inn opplysninger" , og vurderer om det fortsatt er ok å slippe fett. Om du gir den nok fett i denne prosessen, vil den skrive inn OK på skjemaet sitt, og sette i gang igjen.
Noe vitamin og mineraltilskudd kan være nødvendig, da du i årevis har fått for lite.
skip.se gir mye topp preparater :)


#32

ada-emilie sa for siden:

Tusen hjertelig takk, BitTorres, det var utfyllende svar! Du sier cocosa er så bra. Mener du planteoljer lagres som fett lettere enn cocosa?


#33

ada-emilie sa for siden:

Det er så mange som er fortvilet over stans i vektnedgang her inne, så jeg er glad du her serverte et svar til alle de, BitTorres. Takk.


#34

BitTorres sa for siden:

Nei! Planteoljer kan ikke lagres i den formen de er, fett kan kun lagres som mettet fett.
Men vi bør ikke ta særlig med olje, det er sunnere med animalskt fett. Er det økologisk, så kan det ikke bli bedre.
Generelt er pressede oljer for konsentrert. Skal en ha olivenolje, bør en spise oliven. Skal en ha fiskeolje, så bør en spise fisk. Vil man ha i seg rapsolje, så..hvem spiser raps? Ergo: La rapsen være! På samme måte, hvem går ute i åkeren og spiser korn? Har du ikke vinger eller hover, så lar du det være også.


#35

ada-emilie sa for siden:

Jeg er klar over at flerumettet må oppdeles til enkle fettsyrer for å lagres, men skulle da tro dette resulterte i mindre fettlagring enn mettet fett etter min logikk. Men du skriver:"Cocosa er nesten 100 fett, og mesteparten kan ikke sett seg fast noe sted på kroppen, til det er fettsyrene i Cocosa for korte, slik at de må gå rett til forbrenning." Kanskje jeg misforsto hva de korte fettsyrene er da? Er det forskjell på mettede fettsyrer?


#36

ada-emilie sa for siden:

Jeg fant ut noe om de fettsyrene skrevet av Fedon.:
"Videre forbrennes disse kortkjedede fettsyrene bedre og kokosfett bidrar dermed ikke med like mange effektive kalorier som andre fettyper. Noen av fettsyrene i kokosfett har til og med antibiotiske egenskaper. Når det gjelder kokosfett og vektreduksjon er nok effekten at det gir økt metthetsfølelse og fører til mindre matinntak totalt, særlig i kombinasjon med lavglykemisk og karbohydratredusert kosthold."


#37

BitTorres sa for siden:

Det stemmer det. Jeg husker ikke helt hvor mange kcal de gir, men det har jo ikke så mye å si. På en side har LAGREDE mettede fettsyrer en verdi på 8.9 kcal, men da de forbrennes har de en verdi på 7. Fordi spaltet fett inneholder en del karbonmolekyler som ikke forbrennes, tror jeg...husker ikke helt den kjemiske formelen for øyeblikket.
Men kokosfett er helt glimrende altså :))


#38

ada-emilie sa for siden:

Fantastisk hva du vet. Vissste ikke at det var slike detaljer å forske på. Tusen takk.


#39

ada-emilie sa for siden:

Hvor har du lært om dette? Er det på norsk eller engelsk?


#40

BitTorres sa for siden:

Nei, hvor..? Den som husket det. Jeg er jo en sånn kostholdsnerd, og snapper opp artikler fra Mat og Helse, ser på videoer fra Medisinfagskolen, leser bøker på både Norsk og Svensk, Artikler over alt på nett, både norske og utenlanske, og er det noe jeg ikke skjønner, kontakter jeg som regel Dag Viljen eller Kostdoktorn. Det er alltids noen som kan svare på de mest intrikate spørsmål og sette ting på plass når det stokker seg i hodet :).
De er også greie å spørre når jeg finner artikler der det står ting som enten er for godt til å være sant, eller noe jeg tror er galt.
Sånn samler jeg informasjon, og dag for dag, uke etter uke blir det etterhvert et ganske helhetlig bilde. Jeg er en veldig ivrig løper, og trenger å vite så mye som mulig om dette kostholdet for å yte best mulig. Det er også en drivkraft for å finne ut ting. Dernest for å forebygge kreft, diabetes, og alderdom. Derigjennom forstår jeg etterhvert hvordan ting fungerer :)


#41

ada-emilie sa for siden:

Aha, kuult. Du er dermed en kjemperessurs her inne:) Jeg er som deg, søker over alt. Men har ikke søkt så lenge om dette om fett. Fant dette istad her:www.treningsmagasinet.no/wip4/fett-venn-fiende/d.epl?id=237173:
Når kroppen din venner seg til å forbruke fett som energikilde, øker den automatisk produksjonen av de enzymene som må til for å fordøye fettet. Disse enzymene bidrar også til at kroppen lettere omsetter eget fettvev til forbrenning, og du går ned i vekt.

(Så en stor hemmelighet for den som vil oppnå framgang: Fett er byggesteiner i flere anabole hormoner, som gir deg økt styrke, utholdenhet og vitalitet. Dine idrettsprestasjoner kan nå nye høyder, helt uten juks. La fettet bli din naturlige doping, med god helse som bivirkning!)


#42

BitTorres sa for siden:

Netopp :) Og det er så å si helt umulig å få olympiatoppen til å forstå, fordi: FETT TETTER IGJEN BLODÅRENE....
Det er rart at de som har doktortitler og proffesorater på kost og ernnæring ikke skjønner at det er helt umulig for kroppen å fungere på den måten...På en eller annen måte har de fått noen snodige skylapper..de vet at eskimoene spiste nesten utelukkende protein og flerumettet fett. Ok, så måtte altså omega 3 være supersunt. Men hva med den andre enden av jorden, der spiste masaiene nesten utelukkende protein og mettet fett, og de hadde heller ikke de sykdommene...hmmmm. Men det kunne jo ikke forskes på, fordi da ble de fine teoriene ødelagt. (at masaiene ble mye eldre enn eskimoene var jo enda verre).


#43

ada-emilie sa for siden:

Jeg har lest at ved inntak av for mye fett opptas det ikke men utskilles med avføringen.Andre steder at man ikke må overdrive fordi det vil komme til å bli lagret. Er det kun ved høyt karbohydratinntak sammen med fettet at fettet lagres? Eller er dette med utskillelse tullball? På høyfettdiett, vil fett gå direkte til musklene for å forbrennes og proteinene bli brukt til oppbygging, mens ved inntak av karbohydrater, proteiner og fett vil fett gå til fettlageret og i tillegg musklene til forbrenning?

Og hvis man utelukkende spiser fett og kjøtt, er det mulig å spise så mye at man blir feit om man følger metthetssignalene? Jeg tenker at nøkkelen til det å være slank er å følge metthetessignalene. Og det er noe helt annet på lavkarbo enn høykarbo fordi på lavkarbo får man det man trenger, og dermed et stoppsignal; takk nå har jeg fått det jeg trenger.Karbohydrater er jo heller ikke essensielt.


#44

BitTorres sa for siden:

Det stemmer at ved for høyt fettinntak, vil mye utskilles gjennom dobesøk :). Jeg var for ivrig med mitt inntak og kan nevne fettdiarè som et "morsomt" resultat. Anbefales ikke.
Men som regel (finnes jo alltid unntak) vil man kunne spise en god del mer fett på lavkarbo uten å legge på seg, fordi insulinet, og andre lagringsmekanismer normalt er lavere. Kroppen er da en forbrenningsmodus, og har da veldig store problemer med å lagre ting. Noe blir også bare trykket videre i tarmen, uten å bli tatt opp. Men spiser man de helt store kvanta, kan man legge på seg, men det er helt indivduelt. Noen har fått en overaktiv bukspyttkjertel som ikke søren vil slutte å gå på høygir, men skiller ut insulin okke som. Dette gjelder oftere kvinner enn menn. Da kan det være lurt å følge nøye med på inntaket. Men som regel vil c pep gå ned, før eller siden, når kostholdet slutter å innbefatte karbohydrater.
På et norskt vanlig kosthold vil man forbrenne både fett og karbohydrater, om hverandre, det kommer an på basalforbrenning og aktivitet og individuell metabolisme akkurat HVOR mye av hvert. Normalt inntar vi såpass mye karbohydrater at vi for det meste forbrenner fett om natten. De som trener mye har en høyere fettomsetning, vanligvis.

Som regel vil kroppenn si at nok er nok da du spiser kun protein og fett. Og da du har fått nok fett vil du kunne holde deg mett i 6 timer, ca. Ofte mer. 3 måltider er ofte nok. Men husk: Vår tids ideal av å være "slank" har ikke NOE med å gjøre hva kroppen mener er å være sunn...Når du ser deg i speilet og mener du har noen kilo for mye, kan være at kroppen sier: nå er du passe. På en annen side: Det er tull at kroppen er innstilt på å lagre mat for å tåle trange tider. Iallefall sånn som forskerne sier. Om det hadde vært sånn for 40 000 år siden, hadde ingen orket å jage mammut. De hadde vært for feite.. Ergo: om sensommeren kan man innta mer av det grønne og bær, MEN: Resten av året levde våre forfedre mer strikt en det vi aner. Ikke fordi de ville, men fordi de måtte. Hvis vi levde på samme måte, ville vi hatt en sterk å sunn kropp. Hvordan nå den så ut :)
Vanligvis ville vi sagt at eskimoene var overvektige, fordi de hadde mer underhudsfett enn oss. Ikke fordi det var så kaldt der de bodde, men fordi de spiste riktig, og da har man gjerne et lite ekstra kroppslager, spesielt om høsten. Men kroppen vil aldri at vi skal bli feite.
Så vårt ideal om hva som er slank, vil vi kanskje måtte revurdere? De fem kiloene som er så vanskelig å få bort, skal nok ikke bort. På en annen side, har man spist karbohydrater i 30 år, er kroppens hormonsystem så forvirret, at det kan ta år å få ordnet opp i det, og en usunn overvekt må også få lov til å få år på å forsvinne :) Om kroppen trenger det.


#45

ada-emilie sa for siden:

Ja, om det var meningen å lagre fett så måtte det være for å gå i dvale om vinteren som visse dyr gjør da.:) Ja, de fem kiloene mange snakker om er bare en estetisk sak. Jeg passer på å ikke ha de fem kg,men jeg har ikke allverdens energi heller. Det er bakdelen med det.


#46

Labomba sa for siden:

Hm, så jeg behøver faktisk ikke skjære fettet av kotelettene og kan spise all kyllingskinnet uten dårlig samvittighet?


#47

BitTorres sa for siden:

Fett og dårlig samvittighet passer ikke sammen om en skal ha god helse :)
Skjærer du derimot bort fettet, er det på tide med dårlig samvittighet.


#48

Labomba sa for siden:

:p Åh du store banan!!! Nå ble jeg utrolig glad! Elsker skinnet på nygrilla lylling, men har tatt det bort til nå. Og fettranda på kjøtt :rolleyes: Mmmm, nå skal det bli andre boller. Tusen takk :klem:


#49

jae-ols sa for siden:

Hvor får man kjøpt Fedon brød?


#50

Cherry sa for siden:

På rema!


#51

jae-ols sa for siden:

Takker! :):)


#52

Debz sa for siden:

Jeg har et spørmål og jeg virkelig håper noen kan hjelpe meg. Ser ut som jeg ligger for lavt med fett..ligger under halvparten av det jeg skulle har hatt i dag. Kan noen gi meg et forslag om hva jeg kan spise som ikke er protein eller karbs?? Jeg har allerede spist en 75 gr pose med svinesvor snacks greie men det var ikke nok. (jeg fikk dessverre veldig oppblåst og litt vondt i magen fra de, er det mulig at noen ikke tåler de snacksene?) Jeg er egentlig mett men er litt bekymret over at jeg ikke spiser nok fett. Har forresten de siste 3 dager, veldig slapp og trøtt - verker noe enormt i kroppen. Jeg har ikke krefter til å kom ut av stolen, mye mindre ta min 30 min gåtur.. Skal jeg spise en skål med pisket krem, kan det hjelpe tro??


#53

blåbær sa for siden:

Når du regner på fettet du får i deg, teller du da med f.eks. stekefett? Du kan steke mye mat i rikelig med fett, for eksempel, dersom du ikke allerede gjør det.
Ellers foreslår jeg olje over salaten/grønnsakene, majones, bytt ut magre kjøttyper med feitere, som bacon, nakkekotelett ol.


#54

Debz sa for siden:

Jo takk, jeg gjøre det men idag har vær litt spesiell...jeg spiste en fiberrikt med makrell i tomat til frokost og hadde litt blåbær med pisket krem. Da spiste jeg ingenting til middagstid hvor jeg spiste biffsnadder (kjøpt ute) med salat til (uten dressing fordi de ikke hadde noe jeg kunne ha) Derfor spiste jeg ei pose med de snacks greiene. Jeg pleier å spise som du sa men i dag har jeg ikke....derfor lurte på om det var noe jeg kunne bare spise nå for å få inn mer fett. Er egentlig ikke sulten så jeg trenger ikke en hel måltid...kanskje jeg skulle bare pøse inn litt krem??


#55

blåbær sa for siden:

Sikkert. Har ikke flere forslag, beklager! Så lenge du spiser fettrikt til vanlig, og ellers er mett og god i dag, er det sikkert heller ingen krise om du ligger litt lavt på fett en dag.


#56

Debz sa for siden:

Det er bra, takk! :)


#57

jae-ols sa for siden:

Jeg prøvde svinesvor snacks. Det ble en dyr fornøyelse, ødela en tann og fikk en regning på 1100 kr. Surt. :cool:


#58

Debz sa for siden:

Yikes, that sucks...:eek:


#59

KimPossible sa for siden:

For en herlig tråd! :love:
Jeg har nok fått i meg altfor lite fett de siste 2-3 dagene, for jeg har vært en del sulten og trett.
Bare lønna kommer til uka, så får jeg råd til å handle inn litt igjen. da stikker jeg rett på helsekosten og kjøper cocosa!
Nå skal jeg steke et egg og masse bacon! hihi:D
Lavkarbo for life!


#60

joakim sa for siden:

Hei! takk får all informasjon har hjulpet meg mye!:D
Lurer på et par ting. Driver med lav karbo diet og har holdt på i 2-3 uker nå. Fant ut nå når jeg satte meg ned å leste i forumet at jeg har spist mye feil, som rot grønnsaker feks, gulrot osv. men har gått ned 9 kg på nesten 3 uker. Kunne jeg gått mere ned i vekt om jeg hadde unngått å spise feil?:) eller har det vært så liten mengde at det har ingenting å si? Og skal man spise 0 karbo hele tiden eller er det en grense for feks ikke åver 5 gr karbo?


#61

Kitt sa for siden:

Du bør ikke ligge på 0 karber! Du skal ha i deg ca 20 karber pr dag om du er mann og 15 for kvinner om du satser på å være i ketose!
Personlig tror jeg ikke små mengder rotgrønnsaker er så ille i starten, men etter som vekttapet roer seg og kanskje stopper opp, bør man nok fjerne dem helt fra utvalget!

Har du lest denne: Til alle nybegynnere på lavkarbo?

Lykke til videre!:)


#62

joakim sa for siden:

Har kuttet ut alt som ikke er bra nå. å er mer nøye å lese på pakningen hva som er i osv. Tar det ganske seriøst:P men det er vell bare positivt? Takk for hjelpa! Skal lese linken du sendte og:)


#63

ada-emilie sa for siden:

Helt klart bra å ta det helt seriøst for å få et utmerket resultat. Angående gulrot er det å spise det rå best med hensyn til insulin. Litt i en salat har lite å si, men brokkoli, blomkål og squash er jo greie alternativer. Man kan tro man er hekta på en matvare/drikkevare fordi man liker den godt og vil ha den daglig, men finner man et alternativ er vanen raskt endret. Hjernen husker best det som skjedde dagen før, ikke det som skjedde forrige uke.


#64

Dååris sa for siden:

Jeg benytter denne fantastiske tråd til å stille ennå ett spørsmål. Det går på det "å være i ketose" og karbohydrater. Jeg er ikke i utgangspunktet ute etter vektnedgang, jeg skal vel ned en 5-7 kg, men det tar lang tid, så dette er ikke en kur for meg, men kosthold, da det er så mange andre fordeler at jeg ikke vil spise karbo. Men, livet er nå slik at noe karbo blir det jo her og der innimellom. Siden i sommer har jeg hatt ett relativt stabilt kosthold, egg+bacon til frokost, litt cremefraishe med en teskje syltetøy midt på dagen og middag som stort sett består av kjøtt+grønnsaker. Alt stekt i mengde fett, cremefraish inneholder 34% fett.
Det jeg egentlig lurer på er hva som skjer med de karbohydratene man spiser. La oss si jeg spiser opp til 50g en dag. Hva skjer da med fettet? karbohydratene brennes først, lagres så fettet da? Hva er det egentlig som gjør at kombinasjonen fett/karbo er så ille? Noen sier at man "går ut av ketolyse" men kroppen må jo brenne fett også, om den ikke får nok karbo? Om jeg spiser fett hele tiden, så tar jeg meg 20 gram sjokolade en lørdag. Hva skjer da?
Dette ble rotete, sikkert fordi jeg ikke helt klarer å formulere spørsmålet selv....


#65

ada-emilie sa for siden:

Karbohydrater omdannes ikke til fett om det er plass i karbohydratlageret i lever og muskler. men om det er fullt i lageret og du spiser mye karbohydrater og fett samtidig ,da vil noe kunne lagres. Men her spiller type karbohydrat inn også, fordi det er det hormonet som frigis mest ved høy GI som også gjør at fett lagres(insulin). I boka bedre uten brød står det at man ikke trenger å redusere fettinntaket før man overstiger 70 gram karbohydrater per dag. Så om du en dag har spist lite karbohydrater og neste dag spiser litt mer er det ikke så farlig,tror jeg. Jeg garanterer ikke at det jeg har skrevet er helt korrekt.


#66

Stine-petrine sa for siden:

Fantastisk tråd!! :)

Men jeg sliter fortsatt med å forklare hvorfor fett er bra uten karbo, men ikke med...
Jeg er overbevist om at dette er kostholdet for balanse i metabolismen, og merker dag for dag endringer i kroppen min.
Sist jeg var i ketose hadde jeg en så vanvittig energi at jeg har ikke opplevd maken. Derfor prøver jeg da å overbevise min kjære, men kan ikke videreformidle budskapet her uten å ta det som høytlesning...
Noen som kan omformulere til ei som tar ting med te-skje noen ganger?

Og en annen ting, jeg er oppvokst med at fett tetter blodårene, og det er ikke bra for oss med hjerte og kar sykdom i familien. Er det slik at dette også kommer av en blanding av karbo og høyt fettinntak? Eller er det en myte?

Jeg vet det sikkert finnes svar på dette andre steder i forumet, men føler at det passer bra her også.

Tusen takk :)



#68

Cherry sa for siden:

Fett og karber er begge brennstoffer i kroppen. Får kroppen karbohydrater i massevis så bruker den det som brennstoff. Får kroppen fett i massevis men lite karber så bruker den fettet som brennstoff. Spiser du både masse fett og masse karber samtidig, så bruker den karbene som drivstoff og lagrer fettet som overskuddsenergi. Kroppen er bare i stand til å bruke ett drivstoff av gangen og siden karber er lettest for den å bruke, så bruker den det først om den har det tilgjengelig. Drikker du alkohol så bruker kroppen alkoholet først før den går over på den neste energikilden.

Det er ikke fettet som fører til hjerte og karsykdommer. Det er karbohydratene. Og transfett. Jeg mener å ha lest noe om at karber+fett kan gi risiko for hjerte og karsykdommer dog.


#69

Stine-petrine sa for siden:

Tusen takk :)


#70

Efterår sa for siden:

Hej :)
Det har været meget spændende at læse alle indlæggene. Den gamle overbevisning om at fedt er farligt er også for mig en sejlivet overbevisning.
Jeg har et par spørgsmål: Jeg har levet fedtfattigt de sidste 25 år, men med et stort misbrug af sukker og brød (den værste kombination ifølge ovenstående indlæg :o) og har fået konstateret for lavt stofskifte. Det er stadig for lavt og ikke reguleret optimalt med medicin endnu.
Jeg har levet med ca 15-25 g karbo, ca 140 g protein og ca 110 g fedt og har fået mellem ca 1600-2000kcal pr dag siden midt november 2010. Men jeg kan se at fordelingen ikke er god nok - at jeg får for meget protein og for lidt fedt. Jeg er tilmed blevet meget meget glad for ost (efter at det har været fy fy i mange år)- kan det være skyld i at jeg ikke ser de forventede resultater. Hvis jeg ikke må få ost og CC i starten hvad kan jeg så spise som mellemmåltid?
Hvor længe må jeg være på induktionen - befinder mig rigtig godt her og kunne godt forstille mig at være her 4-5 måneder endnu - vil det give mig problemer?
Jeg går til spinning 2-3 gange om ugen og styrketræner 2 gange om ugen.
Jeg har ikke taget på i vægt men kan se at jeg har fået mere fedtvæv på lår og mave :eek: Det var jo ikke lige det der var meningen.
Er meget spændt på at læse jeres svar:)


#71

ada-emilie sa for siden:

At du har lagt på deg fett på atkins er besynderlig. Kan du skrive hva du pleier å spise daglig? Høyden din, vekten din og nevne det om du vet du har en hormonell ubalanse?


#72

Efterår sa for siden:

Morgenmad: 1 æg, 3 hvider, 12 g kokosolie, 12 g fløde, 50champinon og 50 g asparges/salat/eller agurk, 50 g ost eller 25 g stegt bacon
Frokost: ca 200 g kylling/oksekød/fisk eller en blanding af 100 g pølse og 50-70 g ost, 12 g olie, 100-150 g salat, agurk, asparges, blomkål, peberfrugt, bønnspirer
Aftensmad: som middagen.
Mellemmåltid: kan være 50-70g ost eller 50g pølse/kylling og 50g agurk eller en kop kaffe med lidt fløde. Det er oftest formiddag jeg benytter mig af det og nogle gange ved 21 tiden om aftenen (men den sene skal jeg vende mig af med)
Jeg skal lære at mærke efter om jeg er mæt - jeg har spist efter vægtkonsulenterne i lang tid og der SKAL man spise en bestemt mængde :eek: så jeg har noget at lære i forbindelse med at jeg skal mærke efter og reagere når mætheden kommer:rolleyes:
Jeg er 174 høj og vejer 64 kg - jeg ved at det ikke lyder af meget men jeg er meget spinkel af bygning (hele min familie er meget tynde - eksempel er min far der i sine unge dage vejde 58 kg og er 182 høj) og jeg har en god håndfuld fedt der sidder på lårene - det er virkelig så jeg kan tage fat om en håndfuld - og det er der jeg kan mærke at der er kommet mere samt på maven - jeg begynder også at mærke det på tøjet :mad:
Jeg har levet af ca 1000-1200 kcal i de sidste 1½ år hvor jeg har spist efter vægtkonsulenterne og selvfølgelig meget meget fedtfattigt. Jeg har prøvet at tabe mig siden teenageårene ved hjælp af mange forskellige kure men det var først da jeg som 34 årig meldte mig til vægtkonsulenterne at der skete noget og at jeg kunne holde det. Men for lidt over 1 år siden fik jeg konstateret for lavt stofskifte - tror at jeg har haft det i mange år - og i den forbindelse har jeg læst og læst for at blive klogere og det er i den forbindelse at jeg er bevet anbefalet Atkins - det skal lykkedes - det føles så rigtigt at vende tilbage til den oprindelige uforarbejdede kost.
TAK fordi du bruger tid til at hjælpe mig - det betyder meget for mig :)


#73

ada-emilie sa for siden:

Ok. Da forstår jeg. Da er du ikke så langt fra slik jeg er. Jeg har levd på 1000- 1100 kcal i mange år og har heller ikke vært overvektig. Da jeg begynte på dette kostholdet gikk jeg ned det jeg ville ganske raskt fordi jeg passet på kaloriene og karbohydratene. Det viktigste var kanskje at jeg aldri aldri spiste meg mer enn passe mett.At jeg lå i noe underskudd enn overskudd. Jeg tror ikke det er sunt å spise for mye da det belaster kroppen.Jeg har nå ønsket vekt og kan spise 1300 kcal. Jeg spiser dog ikke fullt så mye fett som ketolyseentusiaster gjør og ikke fløte, rømme, cf, nøtter eller frø. Da jeg gikk ned spiste jeg grønnsaker, olje, torsk, vilt, ost og kyllingfilet bare.Nå spiser jeg en del frukt innenfor samme 1300 kcal. Jeg ligger fortsatt på samme vekt som jeg kom ned til. Tror ikke frukt er så ille som korn og ris med tanke på vektoppgang. Dette skyldes glykemisk index, som er lavere "i" pærer og plommer i motsetning til brød, potetstappe osv.

Jeg har tenkt noen ganger at de som sliter med vekta her inne kunne hatt en liten fordel på vegen mot målet om de spiste rå grønnsaker fremfor kokte, moste, grillede og stekte. Og unngått lettfordøyelig proteinpulver og bakst som påvirker insulin på en mindre fordelaktig måte enn rå mat gjør. Jeg spiser kun rå grønnsaker. Det inkluderer løk og brokkoli også.Jeg prøvde å spise blomkål kokt en gang, med smør, som mange digger her inne, og ble kvalm.

Om du spiser ubegrenset vil du nok ikke gå ned i vekt. Når du som jeg er så nøye med at vi ikke vil ha noe ekstra å ta i i det hele tatt må vi være like kantete i vår holdning til mat som den kroppen vi vil frembringe:)


#74

ada-emilie sa for siden:

Hva har legen sagt om årsak og behandling av ditt lave stoffskifte? Er det relatert til nedtrygthet? Jeg synes det er bemerkelisesverdig at mitt stemningsleie har hatt betydning for stoffskiftet/vekta. Når jeg har vært i en periode av dyp nedtrygthet og lite energi har jeg gått opp i vekt til tross for at jeg har spist det samme og trent samme mengde som til vanlig. Og når jeg har vært hyper og oppstemt har jeg rast ned til tross for samme matinntak og treningsmengde. Mangel på søvn har bremset vektnedgang i perioder jeg har trent svært mye og spist like lite som vanlig. Jeg tenkte senest igår på at jeg føler ikke at jeg har kontroll over vekten fordi jeg vet aldri hvordan kroppen vil reagere. HVorfor er jeg så tynn nå til tross for at jeg spiser mer og frukt t.o.m? Og er svært rolig og overtrener null. Svaret er ikke mangel på stress for frykt har gjort at jeg har rast ned i vekt tidligere. Jeg tror noe av det viktigste vi kan gjøre er nettop som du er inne på: å ikke følge noe skjema men lytte til kroppens behov for søvn, drikke, mat, matsorter og aktivitetsnivå og ikke minst andre behov som sosiale og åndelige behov. Alt henger i hop og påvirker hverandre innbyrdes.Kjærlighet til en selv og sin kropp er beste medisin.Forakt for kroppen tar ikke knekken på trøstespising men holder den vedlike.


#75

ada-emilie sa for siden:

Jeg synes ikke du spiser mye protein med dine 140 gram. Det er viktig for å føle seg mett. Du trener dessuten. Jeg synes du heller kunne begrenset fettet. Selv om mange nok vil være uenig med meg i det. Om jeg som har levd på 1000 kcal plutselig skulle spise dobbelt så mye ville jeg også gått opp i vekt. Kroppen er ikke fleksibel i så stor grad akkurat. Jeg tror altså at en gradvis økning av kalori-inntak er lurest. Det ser ut til å funke for meg ihvertfall.


#76

Efterår sa for siden:

TAK for dine svar ada-emilie. Jeg vil prøve at gå ned på 1500 kcal.....men hvordan hænger det sammen med at kroppen ikke skal tro at der er "hungersnød" og begynde at lagre fedt?
Da jeg var 18 vejede jeg ca 100 kg og indtil jeg startede hos vægtkonsulenterne vejede jeg mellem 76 og 86 kg - så jeg ved hvordan det føles :( Jeg er helt enig med dig i at for meget mad belaster kroppen uanset hvad man vejer.
Fløde, rømme, nødder og frø vil jeg ikke give afkald på dog spiser jeg ikke nødder og frø endnu men det kommer jeg til på næste fase af Atkins.
Bør jeg blive på dette første trin af Atkins indtil jeg er kommet af med de sidste par kg eller skal jeg gå vidre - hvor længe må jeg være her?
Rå grøntsager - jeg tror at det er meget individuelt hvad man har godt af.... For mig er rå grøntsager ikke sagen da det er for hårdt for min krop at fordøje - den får mere ud af det når det er forarbejdet.
Man kender ikke årsagen til for lavt stofskifte udover at det kan være arveligt - men der er mange der får det konstateret i denne tid. Men det er hormonbalancen der går i kludder og netop derfor er det så vigtigt at få kontrol over udskillelsen af insulin vedhjælp af lavkarbo kost så kroppen belastes mindst muligt.
Jeg vælger at holde fast i det høje fedtindtag men holde mig til ca 1500 kcal ellers kan jeg jo lige så godt vende tilbage til vægtkonsulenterne :( og det ønsker jeg ikke.


#77

Huldr sa for siden:

Vi med lavt stoffskifte (hypothyreose) bør ihvertfall helst ikke spise rå brokkoli, det inneholder stoffer som nedsetter skjoldbruskaktiviteten enda mer, i likhet med mange andre vekster i kålfamilien. De fleste beholder disse stoffene også når de er kokt, men kokt brokkoli er helt ok :)

Efterår, lag gjerne en egen tråd der du spør om råd i forhold til Atkins. De rådene Ada-Emilie gir her er ikke i tråd med Atkins, bl a skal det være mye fett på Atkins. Du skal ikke måtte telle kalorier, du skal spise til du er mett. Jeg synes proteinmengden din ser bra ut :)


#78

Efterår sa for siden:

TAK Frøy
Ja jeg var måske lidt for hurtig til at hoppe ind midt i en tråd - det var nok lidt frækt :D - jeg vil kigge mere på Atkinssiderne.
Du har helt ret med hensyn til broccoli :) Hvad anvender du istedet for soya-proteinpulver til bageopskrifterne?


#79

Huldr sa for siden:

Nei da - ikke frekt :). Men du blir kanskje litt usynlig midt inni en tråd, og får sannsynligvis flere svar i en egen tråd, det var det jeg tenkte på :)

Jeg skjønner at du har gode kunnskaper :ja:

Ærlig talt bruker jeg ingen bakeoppskrifter her inne :o. Med unntak av de med nøtter/mandler som base. Jeg kan ikke bruke melkeprodukter eller soya, så det begrenser seg selv. Da jeg gikk på Atkins satset jeg mest på kjøtt og grønnsaker og ikke så mye på "erstatninger". Nå går jeg ikke på Atkins lenger av forskjellige grunner, det er lenge siden, så har ikke så mye av kunnskapen forrest i hjernebarken ... Men jeg skjeler litt til blodtypedietten når jeg vurderer hva som er bra for meg å spise, den har også et eget underforum her som du evt kan kikke på :)


#80

ada-emilie sa for siden:

Du skriver: vil prøve at gå ned på 1500 kcal.....men hvordan hænger det sammen med at kroppen ikke skal tro at der er "hungersnød" og begynde at lagre fedt" Tviler på at kroppen vil gå i sparepluss ved 1500 kcal. Dette merker du selv. Om du begynner å fryse, bli nedfor, svimmel, svak etc er du for lavt. Du skal ha energi til å gjennomføre det du vil i hverdagen. For mye og for lite mat gjør en slapp. Kroppen lagrer ikke fett automatisk pga hungersnød da. Den sparer på det energilageret som er ved å senke forbrenningen. Det er hva som skjer.


#81

ada-emilie sa for siden:

Sjekk dette jeg fant fordi jeg ble nysgjerrig på dette om brokkoli i forbindelse med stoffskiftet:
Hvordan kan man forhindre Hypothyroidisme?

  • Et overskytende forbruk av sukker og junk food i kostholdet bør unngås da det fører til uttømming av viktige næringsstoffer fra kroppen.
  • Unngå overskudd av alkohol, koffein (som i brus), og røyking som den reduserer immunitet og næringsstoffer nivået i kroppen som kan føre til hindrer for funksjon i skjoldbruskkjertelen.
  • Fettinnholdet i kosten må gå ned og noen mengde kokos olje er gunstig for hypothyroid.
  • Andre giftstoffer som for mange resepter og over skranke medisiner bør ikke være uansvarlig forbrukes.
  • Ofte inntak av rå mat diett som rosenkål, salater, grønnsak juice, frukt også gå langt i å hjelpe kroppen til å helbrede og gjenopprette.
  • Fisk, tare, tang, rå nøtter er gunstig er Hypothyroidism.
  • Goitrogens som kål, brokkoli, blomkål, bør soya inntas i svært små mengder bare.
  • Foods som brukes i behandlingen av lave nivåer av skjoldbruskkjertelen, foruten sjømat og sjø grønnsaker bør være rik på vitamin A, vitamin E, B kompleks, vitamin C, sink, jod etc.
  • Dessuten matvarer, er regelmessig gå et must å løfte stemningen og redusere vann oppbevaring.

#82

Kula sa for siden:

Jeg vil anbefale deg å lete etter et nytt oversettelsesbyrå.


#83

Huldr sa for siden:

Ja, dette ble useriøst.


#84

ada-emilie sa for siden:

Mer useriøst er det å påstå noe uten å begrunne det, synes nå jeg.


#85

Huldr sa for siden:

Hvem/hva sikter du til da? Den lista du postet er jo nettopp ikke begrunnet, og det samme er veldig mye annet du kommer med.

Hvis du sikter til det jeg skrev om brokkoli var det jo begrunnet - jeg forklarte hvorfor det var slik.

Det er noe i den lista som er riktig, men også noe som er feil, og noe som er diskutabelt, sånn sett bort fra det som er uforståelig ... Man skal ikke ta alt for god fisk bare fordi det står på Internett ;)


#86

Kitt sa for siden:

Dersom du linker til hvor du finner sånne ting, kan vi andre lettere lese ting i sammenheng og gjøre opp egne meninger, tenker jeg!:)


#87

Efterår sa for siden:

TAK Frøy - jeg vil kigge på blodtypediæten men er sikker på at Atkins er vejen for mig, jeg skal bare lige finde de vise sten til min krop :) Men det er altid godt at blive inspireret :)

ada-emilie tak for oversigten men jeg må give Føye ret i at listen ikke er helt optimal for stofskiftesyge da noget af det faktisk frarådes på det kraftigste. Men tanken var god. Mht til hvordan kroppen reagere på for lidt mad så er symptomer som svimmelhed, træthed og kuldefølelse nogle af de få symptomer på hypotyreose, så det kan blive svært at skelne :(


#88

Huldr sa for siden:

Ada-Emilie, jeg mente ikke å være krass. Jeg beklager :). Jeg tror også at tanken var god, men det er viktig å ikke ta alt for god fisk. Selvsagt er det ok at du undersøker mine påstander også, men jeg har hatt hypothyreose en god stund og har lært en del om det. Det at Efterår og jeg har samme oppfatning styrker vel også troverdigheten i det jeg sier, vil jeg tro.

Efterår: Jeg tenkte ikke blodtypedietten som en diett i stedet for Atkins, men jeg har bitt meg merke i at mange av de rådene som står for min blodtype (0) ser ut til å stemme ganske bra med en del av de rådene som gir for bl a stoffskiftesykdom mht diett, og med mine erfaringer om hva som er riktig mat for meg. Som et slags supplement, bare. Atkins kommer veldig nært kostholdet for blodtype 0, faktisk. (Jeg tror ikke nødvendigvis det bare er blodtypen som spiller inn, men at vi alle er forskjellige og trenger forskjellige ting.)

Jeg så du nevnte meieriprodukter, de kan godt være en partystopper. Mange her inne har erfart det. Jeg utviklet en intoleranse mot meieriprodukter da jeg gikk på Atkins, nettopp fordi man gjerne får i seg mye fløte, ost etc. Og spiser jeg det nå vil jeg som regel ikke gå ned i det hele tatt.

Lykke til! :blomster:


#89

Huldr sa for siden:

Angående kaloribehov, så ligger basalbehovet, det man trenger for å opprettholde kroppens funksjoner, på 1464 kcal hvis man er 170 cm høy, veier 65 kg, og er mellom 18-30 år. Mer hvis man er overvektig. (Kalkulator her) All aktivitet man trenger kalorier til må man legge til. Å spise kalorifattig vil motvirke hensikten med Atkins. Man skal IKKE sulte! Så glem kaloriene og spis riktig, juster dietten i forhold til det som føles bra for deg, og se hvordan det går på sikt.

KK:

Jeg går ikke god for det siste, siden vi snakker lavkarbodiett og ikke lavkalori her - men dette poster jeg for å vise at selv lavkalorislankerådene ikke er så ekstreme som det snakkes om her.

#90

ada-emilie sa for siden:

Jeg er klar over at ikke alt skal taes som god fisk og regner med at dere tenker det samme og ikke trenger en advarsel om det hver gang jeg skriver noe. Jeg ville bare vise noe. Å dobbeltsjekke med andre kilder er alltid lurt å gjøre selvsagt. Det er da ikke mitt ansvar. Det jeg mente med manglende begrunnelse var at det ikke ble skrevet hva i artikkelen som var galt. Men den var kanskje oppfattet som så teit at det ikke var verdt å si noe om? Samme det. Synes det er merkelig at jeg skal møte en slik holdning når jeg bare vil gi dere noe å se på. Jeg pleier å vise hvor jeg har tatt det fra. Dette var et unntak.


#91

Kula sa for siden:

Teit er ditt uttrykk. Jeg ville heller kalle det meningsløst. Grunnen til at det blir meningsløst er jo oversettelsen (som antakelig er Google translate?). Det var derfor jeg spøkte med å bytte oversettelsesbyrå. Uansett er det en god ide å ta en titt på det man poster - før man poster det.

Da unngår man slikt som dette:


#92

ada-emilie sa for siden:

Jeg synes ikke det var morsomt.


#93

Kula sa for siden:

He he, jeg skjønte det...


#94

Huldr sa for siden:

Aha, det var det du mente - greit med en forklaring på det da. Jeg trodde det gikk frem av at jeg skrev mitt svar som en tilslutning til Kulas kommentar. Jeg synes ikke en tilfeldig liste hentet fra "et eller annet sted" på internett og oversatt med Google Translate er verdt å se på eller kommentere. Du er vel klar over at du ber folk bruke tid og krefter på informasjonen du henter inn, da bør du nesten grunngi hvorfor det er verdt å bruke tid og krefter på det. De fleste er oppegående nok til å google selv.

#95

ada-emilie sa for siden:

Det ser ikke ut til at mange googler selv av de som stiller spørsmål, synes jeg. DErfor gjør jeg det. Jeg leste ikke så nøye det jeg la ved fordi det var ikke til meg. Men bare klag hver gang du finner noe å utsette på info du ser du! Happy life!


#96

Minith sa for siden:

Hei! Jeg skal nå begynne på denne lav-karbo dietten, men sliter med å finne hva slags mat jeg skal bruke som fett kilde ettersom maten jeg skal spise for å dekke karbo-behovet er ganske sunt og fettfritt. Derfor lurer jeg på om det er greit at jeg spiser ganske mye ost gjennom min diett ettersom det inneholder mye fett og inneholder rundt 0g karbohydrater.

Også lurer jeg på om det gjør noe at mitt kosthold ikke er så variert fra dag til dag? Med tiden blir jeg kanskje mer variert, det er bare det at i begynnelsen vil jeg nok være ganske usikker og holde meg til det jeg er helt sikker på :)



#98

poppie sa for siden:

er det riktig hvis en spiser egg til frokost, egg og bacon til lunch og noe kjøtt,salat, grønnsaker, dressing til middag?


#99

ada-emilie sa for siden:

Ja, men tillegg gjerne grønnsaker til flere måltider.


#100

Maristav sa for siden:

Kjempe godt svar ! Er det greit om jeg siterer deler av det du skrev på bloggen min?

[url]www.atkinsguiden.wordpress.com[/url]


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.