< Tilbake til oversikten

Skal vi ikke tenke GI i det hele tatt?

elian sa for siden:

Jeg synes det er ltt rart at vi ikke skal ta noe hensyn til den glykemiske indeksen.... :rolleyes:

Det kan jo umulig være det samme om våre 15gr karbo kommer fra vannmelon eller om det kommer fra fløte?

Alt handler jo til syvende og sist og blodsukkerstigning og utskillelse av insulin... Og her spiller jo GI en stor rolle..?

Er jeg helt på jordet?

Gerd sa for siden:

Nei. Vi teller kun karber.

Og vannmelon er ikke noe vi spiser på ketolyse ;)
Ikke raske karber i heletatt.

elian sa for siden:

Jeg vet egentlig det...

Men vannmelon har jo egentlig lite karbo, men høy GI....

Så vi skal altså tenke litt på raske/trege karbs? Ikke bare at det skal være 15gr samme hvor de kommer fra?

Gerd sa for siden:

Ja, anbefalt er jo at mesteparten av dagens karboinntak kommer fra varierte grønnsaker som vokser over jorda. Dette for at kroppen skal få de vitaminer,mineraler og enzymer den trenger for å fungere og forbrenne optimalt.
Frukt skal vi ikke ha, pga. fruktsukkeret.
Sukker skal vi ikke ha
Melk pga. melkesukker
Poteter, mel, ris, pasta og slikt med masse stivelse og raske karber skal vi ikke ha.

Og holder man seg borte fra det og spiser slik som anbefalt i boka, trenger man ikke telle annet enn karber. :)

Iset sa for siden:

Man spiser jo knapt (om i det hele tatt?) mat som gir ustabilt blodsukker på ketolyse, så det å bry seg om GI tror jeg neppe man trenger å gjøre. Et lavkarbo-kosthold med 15-20 karber daglig og mye fett, vil jo gi et meget stabilt blodsukker i seg selv.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.