Jeg har virkelig slitt med å finne en fastlege som har tid til å lytte. Fikk et tips her inne for 8 mnd siden som desverre ledet til det desidert verste slaget. Nå må jeg vente til 2 april før jeg kan få byttet, men nå er grensen nådd.:mad:
Det blir å bytte til en privatklinikk.
[color=darkslategray][/color]
Vel spørsmålet var om noen har greie på om målingen av C-peptid har noen verdi tatt kl 14.00 på dagen og ikke fastende.
[color=darkslategray][/color]
Jeg har hyperthyrose siden 2 år tilbake, og sjekker T3, T4 og TSH jevnlig.
Hver gang har jeg bedt om å få tatt med C-peptid, men nei. Men nå skulle det plutselig gjøres??? Sykepleieren var veldig usikker til verdi av alle prøvene
Takk, men jeg kan ikke se at det står noe om det jeg spør om akkurat her.
Altså, - er det noen forskjell på når C peptid måles - tidlig eller sent på dagen - og bør mqn være fastende?? Vel, jeg har goglet på det, men finner ikke ut.
Forskjellen er jo at insulinnivået endrer seg etter matinntak.
For å knne måle den opp mot et forholdstall (som jo de fleste her inne vet at er temmelig på jordet), så må man ha samme utgangspunkt, og da er det i grunn bare fastende som duger.
Nå ble jeg nesten redd for at det var jeg som tipset deg om lege, for jeg har tipset skamløst. Men igjen, så kan det liksom ikke virke sånn, for legen min er fabelaktig.
Og sånne prøver skal helst taes på Fürst altså. Bare be om å få en sånn labrekvisisjon eller hva det heter med avkryss på de prøvene du selv vet du bør ta, og ring Fürst og avtal time.
Jeg tror i grunnen man bør ta anbefalinger med en klype salt, for er det noe jeg har lært gjennom flere forsøk er det at leger anbefalt av andre ikke nødvendigvis oppleves som like bra for meg. Det kan rett og slett være et spørsmål om personkjemi, felles holdninger og slike ting.
Men i tilfellet med din lege Photo, så fikk det jo en god løsning ved at jeg kom kontakt med kollegaen til legen din, som viste seg å være gull verdt for meg :)
Ja, jeg vet :o
Men veldig glad for at det ordnet seg!
Håper du får tatt de prøvene i alle fall, det er uansett du som betaler for dem, og kunden har alltid rett :D
For at prøven tatt kl 14 skal ha noen verdi, må man ha en fastende referanse- prøve.
C- peptid er knyttet til insulin- produksjon og MÅ således måles fastende for at ikke hva/når man sist spiste skal ha innvirkning på prøveresultatet!
:ja: Og ikke noe å :o for altså, jeg er takknemlig jeg :klem:. Jeg har aldri møtt en lege som passer meg bedre, og det ville jeg jo ikke gjort hvis ikke du hadde anbefalt!
Ville bare si det for Adriane sin del. Jeg har også anbefalt behandlere og annet jeg syntes var bra. Man vil jo gjerne dele det som har hjulpet en selv, og det er en sympatisk gest :)
Jeg hadde/har en så sterk insulinresistens - C-peptid målt fastende i februar 2008 var 1765 pmol/L - at jeg har problemer med å gå ned i vekt.
Tror jeg uttrykte meg dårlig i innlegget, men det jeg mente var om en prøve midt på dagen kunne ha noen verdi i det hele tatt. C peptid viste 1357.
Photo skriver at vi er kundene. Ja, slik burde det være. Jeg har byttet fastlege 2 ggr i 2008 og gått fra aske til ild. Jeg har bedt om å få målt c-peptid hver gang, men nei. Og prøvene tas på legekontoret slik at jeg ikke kan få krysset av selv. Jeg er 30 kg overvektig, men legen som er i godt hold sier at jeg bærer de kiloene så godt så det er ikke noe å snakke om. Og her er det kun skolemedisinen som rår.
Jeg har sjekket legene som ligger på lista til KOS, og den eneste allmenlegen der har permisjon til juli 2009. Om noen har tips å gi, så tar jeg imot med STOR Takk.
Ja, da var det nok ikke meg du fikk tips fra, så da kan jeg jo anbefale legene på Lovisenberg legesenter! :)
Jeg synes i alle fall de er flinke, ydmyke og de lytter til pasientene sine.
jeg også! Jeg fulgte tips fra Photo her tidligere, og er strålende fornøyd! Jordnær og seriøs, hvertfall han jeg går hos. Og så har han humor, og det passer rmeg bra. (Eks: Kom med blodutredelser i begge øyne etter oppkastrunde (vi snakker knallrødt), og kommentaren hans er: Hehe, du veit det er sånn små barn tegner monster? :D Skal tilføyes at jeg hadde vært der 3-4 ganger, så han visste jeg taklet en sånn kommentar)
Han fikk meg inn i riktig system både hva blodprøver og medisinering angår.
Og han dobbeltsjekker ting 2-3 ganger, i motsetning til min gamle fastlege som pleide å si "åja, da er det vel bare sånn da"... :rolleyes:
Eneste jeg har å utsette på de er at de har flytta!! Var så enkelt i møllergata, med parkeing rett utenfor... :rolleyes:
Så utrolig godt å høre at du er fornøyd :stortsmil
Ja, det blir både trikk og buss på meg, før kunne jeg bare gå da det lå fenten minutter unna. Men de har fått langt bedre kapasitet, da, så man slipper å vente så lenge (enn jeg alltid tok det som et tegn på at de tok seg god tid med pasienten). Samt mye nytt og fancy utstyr :D
OK, men jeg tror aldri jeg har ventet mer enn maks 10 min på de. Har stort sett prøvd å få time først på morgenen, har sikert litt å si. Eneste man må vente på er legesekretærene, for de har HYPPIGE røykepauser! :D Syns alltid det var festlig å se de stå og dampe under alle røykeslutt plaketaene i vinduet :lol:
Dette skrev jeg vel for to år siden, og det har faktisk blitt mye bedre med ventetiden! Jeg har bare gode ord å si om Lovisenberg Legesenter. Har gått til samme lege i åtte år, det sier jo sitt! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.