< Tilbake til oversikten

Nybegynner søker hjelp :)

Sofie29 sa for siden:

Hei dere, jeg vurderer seriøst å begynne på lavkarb diett og har lest masse men er usikker på et par ting jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

1. Frokost: blir man ikke lei av eggerøre etc uten brød...? Iallefall hvis dette er langtidsdiett...:confused:
    Finnes det knekkebrød/brød som fåes kjøpt som er lavkarb?

2. Hvordan skal jeg vite hva jeg kan spise når jeg er på restaurant med venner...?

3. Går en opp i vekt hvis en begynner å spise normalt etter kavkarb-periode? Må man forplikte seg resten av livet til en slik diett? :confused:

4. Er det slik at lavkarb måltider må en alltid lage fra scrach, tar ikke dette laang tid...?

5. Hvordan greier dere å ikke sprekke i sosiale sammenkomster...? Er det ikke kjedelig å måtte avvise nybakte boller venninnen din har laget for deg?

6. Hva med alkohol? Så at hvitvin har lite karb, er dette det beste alternativet til vorspiel? :)

7. Må en telle kalorier når en går på lavkarb? Må en spise mindre enn vanlig daglig kaloriinntak? Jeg mener, jeg kan vel ikke spise 3 kilo kylling daglig og forvente å gå ned i vekt..? Eller kan jeg :D

Ok, det ble flere enn et par spørsmål men jeg er så nysgjerrig og spent :)

Håper noen gidder å svare meg på dette! Takk på forhånd :)

Damita sa for siden:

1. Du kan bare lavkarbobrød, pannekaker osv

2. Kjøp boka til den dietten du vil følge (evnt lån på biblioteket)

3. En må gå over til normal mat gradvis.

4. Ikke alltid. Det tar faktisk kortere tid, og smaker bedre :)

5. Du kan bake lavkarbo-kaker og ta med :)

6. Rødvin, vodka, whisky..

7. Nei, teller karbohydrater :) Og du klarer neppe å spise særlig mye :)

Håper det hjalp litt :)

Marita sa for siden:

1: Må man spise eggerøre hver dag da? Når vi både kan spise lavkarbobrød og visse typer knekkebrød, vi kan steke pannekaker, ta en smoothie, spise musli med yoghurt, havregrøt osv så vil jeg ikke si frokostmulighetene er mindre på lavkarbo, bare annerledes/med en annen vri enn du er vant til!
Hvilke knekkebrød du kan spise (om du kan spise noen), avhenger jo litt av hva slags filosofi du følger. For meg som følger Fedon, kan jeg f.eks spise wasa fiber og wasa sport pluss, samt selvfølgelig fedon sine egne brød osv.

1. Restaurantbesøk kan i begynnelsen være litt slitsomt, men hvis du ikke er i ketose så er egentlig det enkleste å ta det alternativet som er MEST lavkarbo på menyen. For eksempel er det bedre å spise en wok uten nudler (selv om de sikkert har woksaus på som kan ha sukker i seg), enn å spise mat med pommes frites, fint brød, pasta osv.

2. Å gå tilbake til slik du spiste før du begynte med lavkarbo kan vel umulig være helt riktig - det var vel derfor du valgte å begynne på en diett, ikke sant? Selvfølgelig kan man senere begynne å spise mer "normalt", og gå tilbake til å kunne spise høykarbo noen dager - men hvis du går tilbake til kostholdet du la på deg av, vil du fortsatt legge på deg av det :p

4: Man må ikke lage alle lavkarbmåltider fra scratch, men mange gjør det - fordi det smaker bedre. Det at man lager noe fra bunnen av betyr ikke at det MÅ ta lang tid - det er begrenset hvor lang tid det tar å koke/steke et egg, bake et brød, lage en middag. Jeg synes ikke jeg bruker mer tid på kjøkkenet totalt, men jeg bruker definitivt flere ferske råvarer enn jeg gjorde før.

5: Dette spørsmålet avhenger av hvilken filosofi du velger å legge deg på, jeg anbefaler forresten at du velger deg en :) På ketolyse/Atkins baserer de seg på at man spiser så lite karber at man havner i ketose, og hvis man da sprekker i en sosial sammenheng, så faller man ut av ketose og vil "kaste bort" noen dager på å komme inn i det igjen. Sånn sett får da den sprekken ganske store følger, og det motiverer sikkert mange fra å avstå fra den bollen (kortvarig glede i bollen vs langvarig glede i vekttap?). På Fedon og andre kurer som ikke baserer seg på ketose, så er det mer fleksibelt og du velger igrunn selv om du da vil ta i mot en nybakt bolle eller ikke. Likevel er det jo litt en personlig seier når du er på slankekur å klare si nei til slike fristelser.. selv om det kanskje der og da føles kjipt, så får du jo betalt for deg når du går på vekta neste gang!

1. Alkohol og lavkarb går fint, synes jeg. Vodka, hvitvin, rødvin har lite karber. Øl og rusbrus har endel karber, men du finner lavkarbovarianter i butikkene nå, om du er glad i det. Greit å tilføye her at du KAN lage ganske mange gode drinker også på lavkarbo, du kan både bruke sukkerfri brus, fersk frukt, og andre smakstilsetninger som saft og iste.

2. På lavkarbo trenger man i utgangspunktet ikke å telle kalorier, men her er du igjen tilbake på det med filosofi og hva du velger. Det finnes de på forumet her som både teller karber og kalorier, men de fleste av oss gjør ikke det.

Vil en gang til anbefale deg på det sterkeste å lese deg opp på filosofiene som ligger på forumet her, og velge deg en lavkarbofilosofi som du kan følge. Kjøp boka til den filosofien - den vil være en god støtte og svare på mange spørsmål du måtte ha på veien! :)

Lykke til :heia:

benam sa for siden:

Utrolig bra svar Marita!! Takk!!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.