Jeg har 5-6 ganger i høst/vinter tatt urinstiks (ikke ketostix), og hver gang har jeg fått utslag på høy ph i urin.
Etter de få rådene jeg har fått, så kan det føre til sopp i underlivet, og for å unngå det bør jeg drikke appelsinjuice og spise yoghurt.. Yoghurt spiser jeg, men appelsinjuice ser jeg ikke helt poenget i å drikke (sukker).
Men jeg er litt interessert i å høre om hvorfor man får det i utgangspunktet? Jeg har spist "vanlig norsk kost" i denne perioden, dvs. ikke lavkarbo. (Noe som jo selvfølgelig skal endres på.. :o )
Så kan man jo si at det er derfor jeg har høy ph i urinen, men logikken min tilsier at ikke alle som har høy ph i urinen, har det fordi de spiser "vanlig norsk høykarbo mat".
Kan høy ph i urnen ha sammenheng med andre plager i kroppen? Jeg har f.eks flere ganger hatt vondt i leddene de siste månedene, men det kan jo igjen spores tilbake til andre ting (lite omega3 f.eks). Jeg har også mye gikt i familien, og avogtil giktsmerter (men ikke plagsomt mye).
Har høy ph i urin sammenheng med urinsyregikt?
Noen som vet noe mere om dette her? Har prøvd å google, men fant veldig lite. Bør jeg følge med?
Googlet litt, ikke lett å finne info om dette, men fant noe her.
Det jeg bet meg merke i var at symptomene dine minner mer om overskudd av syre enn base i kroppen, og såvidt jeg vet er det uvanlig å ha baseoverskudd. Hvis man skal tro artikkelen jeg linket til ser det ut til at basisk urin kan dannes pga syreoverskudd, fordi nyrene ved stadig behandling av syreoverskudd blir så vant med å produsere ammoniakk, som jo er basisk.
Det er veldig mye som gjør kroppen sur, bl a kullsyre, stress, medikamenter, det meste av mat som ikke er grønnsaker ...
Takk for linken Frøy, spennende! Jeg har jo i maaange år drukket enorme mengder pepsi max hver dag (1,5-2 liter...), kanskje det har noe å si? Eller har det mere med kosthold generelt å gjøre, mon tro..
Har lyst til å bemerke et par ting:
Høy pH i urin kan komme av mange ting og må settes i sammenheng med hvordan kroppen fungerer ellers: Lungesykdom, nyreproblemer, metabolsk sykdom, diet og medisiner for å nevne noe.
Det er noe mer komplisert enn det kan virke ved første øyekast.
Ettersom det tydeligvis er noe som går i familien kan det være at det er en metabolsk sykdom hvor nyrene ikke skiller ut nok urinsyre. Dette produktet akkumulerer så i blodet og fører til giktplager (urinsyregikt).
Diet kan selvfølgelig påvirke mye, men i dette tilfellet er det viktigst å holde urinsyren nede i blodet og ikke i urinen. Derfor er det en god idé å ikke spise matvarer som inneholder puriner (proteiner som finnes mest i kjøtt).
Til slutt en kommentar til Ødegård sin artikkel: Hvis en tar urinprøve om morgenen vil denne mest sannsynlig være lavere i pH enn på dagen, ettersom vi puster roligere om natten, CO2 (som blir syre i væske) samler seg opp i kroppen og skilles ut i nyrene. Dette forklarer også hvorfor brus (som inneholder CO2) også kan føre til surere blod.
Til slutt en link.
Mvh
Dr Tomas
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.