< Tilbake til oversikten

Hvor mange gram fett trenger kroppen til ren forbrenning?

elian sa for siden:

Jeg er usikker på hvordan jeg skal formulere dette, for å bli forstått...

Men på andre dietter kan man jo regne ut hvor man mange KCAL man forbrenner i løpet av en dag i forholdt til vekt (hele kroppsammensetningen kanskje) Og da finner man ut hvor man bør lgge på det daglige inntaket.

Men er det er slik "regel" for FETT?

Hvor mange gram fett forbrenner kroppen min om dagen? Nå som jeg spiser under 15gr karbo og kroppen ikke har noe annet å forbrenne enn fett....

danish sa for siden:

Det er umulig å vite. Det er stor forskjell på kropper.

screwball sa for siden:

Rent teoretisk (jeg vet overhodet ikke hva jeg snakker om her, bare noen funderinger jeg gjør meg) er at kroppen vel forbrenner like mange kcal ved et gitt arbeid uansett hva brennstoffet er (karbo eller fett)? At dette vil variere fra person til person er jo logisk, da noen kan spise hva de vil og sitte stille og likevel er tynne, mens andre legger på seg av å kikke inn i kjøleskapet, enda de er aktive.

1kg kroppsfett tilsvarer visstnok 7000kcal?

Jeg lurer i grunnen litt på det samme. Om jeg brenner av 350kcal på en løpetur, brenner jeg da på ketolyse av 1/20kg, eller 50g, kroppsfett?

Megvel sa for siden:

Nå skulle vi hatt Nille eller torkil her...men...
Som nevnt mange ganger før. En kalori er ikke en kalori i ketolyse!
Kroppen kan bare ta opp en viss mengde fett, resten kommer ut ufordøyd. Om du ikke produserer en masse insulin ved å spise karbo, så går det tiloversblevne fettet rett ut igjen. Det sies at 50-70% av kaloriene dine skal være fett, 5% kh og resten protein. Dvs at fett:protein skal være sånn omtrent 50/50 i gram. På skaldeman skal fraksjonen være enda høyere på fett. Og for å repetere i det uendelige: FORUTSETNINGEN er at man er lav på kh, for å unngå en høy insulinproduksjon.

energibunten sa for siden:

Jeg tror man snakker om ca 70% av energien skal komme fra fett på ketose. Dvs at om du trenger 2000 kcal pr dag blir det ca 150g fett eller ca 75g fett pr 1000 kcal.

screwball sa for siden:

Hehe, ikke lett å forstå hvordan kroppen fungerer når man er vant til et visst tankesett rundt dette og så kastes alt det man trodde man kunne ut av vinduet.
Treffer rimelig bra jeg da, ligger på rundt 3500-4000kcal og inntar ca 300-350g fett iløpet av en dag.

Megvel sa for siden:

Ja, og vi ser jo på tickeren at det går så det suser!

Kula sa for siden:

Kaloritelling når det gjelder kosthold bygger på en misforståelse og er helt irrelevant. Man bruker et bombekalorimeter for å måle hvor mange kalorier et bestemt stoff inneholder pr vektenhet. Det som skjer er at man måler hvor mye energi stoffet avgir når det brennes opp.

"Forbrenning" i kroppen vår er en kjemisk prosess og kan ikke sammenlignes med med forholdene i en ovn, derfor er hele kaloritankegangen irrelevant.

For å sette det helt på spissen: En vedkubbe inneholder mye kalorier, men du legger ikke på deg noe av betydning uansett hvor mye ved du spiser.

elian sa for siden:

Ok. Min PT regnet ut at jeg hadde en hvileforbrenning på 1450kcal. Så la han til jobb, 4 barn, noe trening etc og mente jeg trengte 2500kcal pr dag.

Jeg teller IKKE kcal, altså! Men det gjør selvsagt disse som er opplært av Staten :rolleyes:

Jeg lurer egentlig bare på om man kan regne ut hva man trenger av fett, siden man kan regne ut kcal-behovet :)

Men svaret ditt var jo ganske opplysende egentlig :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.