Stått stille snart en uke, vet det ikke er lenge med blir jo så redd jeg gjør noe feil. Har gått ned 3,5, og nå går den litt opp og litt ned rundt det tallet sukk
Etter å ha lest litt her ha jeg noen spm til, jeg håpet noen av dere garvede kunne hjulpet meg med.
Jeg teller ikke karbo, for trodde bare man spiste under 20, så var det greit. Men ser nå at jeg burde begynne å gjøre det.
Prøvde spisdegslank.no en periode før, og de har noen desserter som jeg spiste som kveldsmåltid, men ser nå at de kunstige tilsettningsstoffene kan være en grunn til at det tuller seg til for meg. Jeg er i ketose, men de kan stagnere vekta for det?
Har vært redd for at jeg spiser for mye fett, og av den grunn for mye kcal, men ser nå at kan ikke få nok fett nesten. Men vil ikke kroppen bruke av dette fettet bare da, og la det som disser rundt få bli i fred?
Fett skal du overhode ikke være rett for, eg har selv holdt på siden mai på ketolyse og må stadig bli flinkere til å tilføre nok fett. Husk at fett forbrenner fett.
Kalorier skal du heller ikke telle på ketolyse, hovedgrunnen er vel at vi spiser såpass fet mat at det sier stopp i magen før man kommer opp i altfor masse kalorier.
Når det gjelder karbs så teller eg fremdeles den dag i dag antallet eg får i meg i løpet av en dag. Du kan se i bloggen min hvis du vil, der legger eg inn alt eg spiser. All mat stekes som regel i meierismør.
Husk også nok vann og kutt alle søtningsmiddel i en uke. Eg har sagt til meg sjøl at denne uka blir det ingenting på den fronten for at kroppen skal venne seg av med det.
Er bare å spørre hvis det er noe du lurer på :)
Har lest boka flere ganger, men har ikke fått med meg at fett er bra og at søtningsstoffer kan stagnere vekta selv om den ikke slå ut på ketosen. Må ha sovnet under det kapittelet i så fall;)
Hvor lenge har du gått på ketolyse da?
De fleste opplever et "vektras" den første tiden og så jevner det seg ut for de fleste. Da kan det være ned i 1 kg i måneden - og det kan gå i rykk og napp.
Selv hadde jeg perioder på 4-6 uker hvor vekta stod mer eller mindre stille - samtidig som jeg kunne gå ned i buksestørrelser.
Hvis du søker på vektstagnasjon/platå her inne, så ser du at det er ganske vanlig og at det kan være flere årsaker.
Du får lese boka, telle karber og smøre deg med tålmodighet.
Ikke stress, til og med det kan være en vektbrems!! :)
Jeg har holdt på siden 21 november og gikk ned nesten 4kg de første 4 ukene. Men så stoppet det opp i nesten 3 uker.. Fant ut at det var alle sukkerfrie produktene jeg spiste. Så fort jeg slutta gikk jeg ned 1,2kg på 5 dager :)
Men noen ganger bare stopper det opp en stund selv om man gjør alt riktig også :) :rolleyes:
Noen av dere som har en forklaring/tanker rundt hvorfor den kunstige søtningen stagnerer vektnedgangen? Er det som man hører at man får mere appetitt slik at man rett og slett får i seg mer kalorier eller noe¨kjemisk¨?
Jeg går heller ikke ned så mye til tross for at jeg følger kuren til punkt og prikke, og når jeg syns litt synd på meg selv og syns det er urettferdig - så leser jeg litt her inne. Og finner trøst i bl.a. BiB sitt innlegg i en annen tråd:
Tenk - denne damen har gått ned 32 kilo - og hadde et stans/platå på 8 uker!! Men holdt ut!!
Så jeg gir meg ikke - og det må ikke du heller:)
Lykke til!
Kroppen skjønner visttnok ikke at det ikke er sukker og klusser med blodsukkeret og forbrenningen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.